utsjaa Startet 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2014 Hei. Vi kjøpte i fjor vår første tresnekke bygget på Skorgenes båtbyggeri på slutten av 70tallet. Motoren er en MB OM636 montert i 1982. Det sto opprinnelig en Sabb diesel i tror jeg. Vi hadde den oppe i fjor vinter. Da pusset vi den ned og lakket den på ny. Men lysten til å komme seg ut på havet ble for stor, så vi fikk ikke gjort stort mye mer. Nå er den på land igjen for litt stell. Det som skal gjøres i år er: Bytte dieselrør og ventiler Bytte alle slanger og rør på motoren. Da disse er i dårlig stand (hadde et par lekkasjer i fjor) Sjekke alle gjennomføringer. Fjerne rust og skit av propelviridingsmekaninsmen. Da dette er vår første "store" båt har jeg en del spørsmål. Bak ved gjennomføringen av rorhylsen ser det ikke helt bra ut. Det virker som fett har presset seg ut i treverket, slik at treverket har morknet. Støtteklossen til rorhylsen brakk rett i to. Ikke noe stort problem, da denne er lett å bytte. Men treverket har også morknet lenger nedover. Jeg satte skrujernet i og det gikk nedi helt til skaftet. Under båten, ved rorert er treverket fortsatt knallhardt. Finnes det noen måte å fikse dette på? eventuelt hindre at det blir verre? Jeg skal bytte slangenene på motoren, men verken tess eller mento har såkalte banjokoblinger som jeg trenger til dieselslangene. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette i stavangerområdet? evt. på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Flere bilverksteder bør ha banjokoplinger, ja til og med sykkelbutikker (brukes på skivebrems)Skal du ha særlig valgfrihet på størrelse er nettbutikk kanskje det beste. Vanskelig å se på bildet hva som er drit og hva som er morkent, men enden på kjølen der/begynnelsenpå akterstavnen ser jo ikke helt bra ut. Båndet er jo greit å skifte, men kjølen er litt mer plundrete.Prøv god tørke først....Kanskje litt 'middel' Boracol.Der er ikke så mye som kan reversere skaden som er skjedd utenom bytte, men du kan i hvertfall drepe så mye sopp som mulig først for å få litt oversikt over omfanget Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Hallo! Ut fra blide og beskrivelse er årsaken til skaden såkalt "Lut-råte" eller elektrokjemisk råte. Denne oppstår ved at det går strøm gjennom treverket, på grunn av strømlekkasje fra 12V anleggget eller fordi det er brukt for mye sinkanoder på metalldeler som har forbindelse inn i båten. Luten angriper bindemiddelet i treverket slik at styrken forsvinner. Typiske skadeområder er rundt skrogjennomføringer, fundamentsbolter, ror- og propellhylse. Skaden er normalt størst innvendig i båten og kan ha en konisk fasong med åpning innover. Dette fordi sjøvannet vasker ut luten på utsiden av skroget. Jeg har hatt samme problem med min forrige båt, les prosjekttråd på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Hei, problemet rundt rorhylsa med lut-råte kan kanskje fiksast om du legger eit tynt lag med plast rundt rorhylsa der den går igjennom båten. Samt plast skive i begge endar. Da vil ikkje straumen som går i metalloverflata få kontakt med treverket. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Jens_P Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 En metode for midlertidig reparasjon er å bore en del hull (3-5mm) i treverket og sprøyte inn ufortykket epoxy. Blir trefiberarmert epoxy. Det er greit om det ikke bar er "matjord" der det skal utbedres, men også friskt treverk. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bodehode Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Litt om anoderåte http://home.online.no/~jeppejul/ANODER.html Jeg har ikke anoder på min trebåt annet enn på propellen. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Ternen32 Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Beste løsning for rep av råte forutsetter at du fortsatt har igjen friskt treverk lenger ned, måten å gjøre dette på er å grave ut alt av råte til du bare har friskt treverk. Deretter fyller du opp med Epoxy, går det dypt ned i treverk og er noe bredere enn 15 mm fyller du opp i 2 omganger, Blander du for tykke lag med epoxy så blir den sprø pga varmeutviklingen i herde prosessen, Fyller man i flere omganger, sett ned tre plugger i massivt treverk som stikker opp før 2 omgang. Har du råte i bordganger så bruker du en annen fremgangsmåte, da bruker du en overfres i områdene som er råteskadet, fres inn til friskt treverk. Deretter skjær ut en kloss av en massiv tresort klossen bør være 2-3 mm mindre enn hva råteområdet er, deretter epoxylimer du denne inn i det utfreste området. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
utsjaa Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Takk for mange gode svar og god info om lut-råte. Det er faktisk første gang jeg har hørt om lut-råte. Det er definitivt lut-råte som har angrepet skuta vår. Ettersom det råtne treverket ikke har noe hold lenger er det vel bare å sette i gang med å grave ut råten. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Jeg skal bytte slangenene på motoren, men verken tess eller mento har såkalte banjokoblinger som jeg trenger til dieselslangene. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette i stavangerområdet? evt. på nettet? Hei, har du fortsatt problem med banjokoplingar så kan du kontakte meg på IM, så kan vi finne ut av det. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Ternen32 Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Et annet tips for å forebygge lutråte er å plassere anoder på områder tykkere treverk, fres ut et lite spor og fyll dette med epoxy slik at du lager en anodekloss for plassering av anoder, på denne måten hindrer du at anodene kommer direkte i kontakt med treverket, sørg også for solide "jord" kabler til anode. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Jens_P Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Det er ikke anodens kontakt som er hovedproblemet, men de delene anodene beskytter. Og verst er det som sagt innvendig. Så skal det beskyttes mot dette må metallet som ror- og propell-hylser isoleres fra treverket. Mulig dette kan kapsles i plast eller "males" med epoxy for å isolere det. Jeg vet ikke om dette vil fungere i praksis. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fiks Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Forslag til reparasjon: Skadet treverk fjernes ned til innerkant hudbord og det lages skråkant i begge ender av skadeområdet. Skadet treverk videre nedover fjernes rundt rorhylsen og alt vaskes med eddiksyre og skylles med ferskvann for å nøytralisere gjenværende lut. Nederste del av skadeområdet fylles opp med epoxy blandet med mikrofiber og fortykker. Nytt treverk og kloss under pakkboks felles inn og limes med epoxy blandet med mikrofiber og fortykker. Åpning mellom hylserør og nytt trevekt fylles opp med epoxy blandet med mikrofiber. Pakkbosen isoleres fra treverket med en plastskive eller et tykt lag epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Takk for veldig informative tilbakemeldeinger. Forslaget ditt Fiks ser veldig bra ut. Det ser for meg ut som en veldig bra løsning. Men jeg skal inrømme at dette er et prosjekt jeg gruer meg litt til å gå i gang med. Dette er min første trebåt og erfaringen deretter. Jeg ser for meg at man må angripe dette på følgende vis: 1.Fjerne ror og rorstang? 2.Ta ut rorhylsen 3. fjerne det skadede treverket 4.kappe til eksisterende treverk slik at man lett kan tilpasse nytt treverk som skal infelles 5.montere rorhylse med plastringer slik at den ikke lenger er i kontakt med treveket (festet med midlertidige fester slik at man får rorhylsen i ønsket possisjon før man legger i epoxyen) 6.fylle inn med epoxy i flere omganger 7. legge inn nytt treverk, støpt fast med epoxy 8.montere ror og rorstang Er det noen som vet om eventuelle fallgruver, eller har forlsag til hvordan jeg skal gå frem så setter jeg veldig råd :) Epoxy har jeg liten erfaring med fra før. Er det noen som har gode råd eller har lenker til gode sider om epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Hei, har du fortsatt problem med banjokoplingar så kan du kontakte meg på IM, så kan vi finne ut av det. Ja, jeg fikk tak i banjokoblinger hos Varhaugs Diesel Elektro i Sandnes. Hyggelige folk som vet hva de driver med. Men takk for tilbudet uansett :) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 West systems har en veldig god guide om reparasjoner på trebåter med epoxy. Hvis du kjøper deres produkter, kjøp doseringspumper samtidig, letter jobben med blandingsforhold. Lykke til, dette ordner seg :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.