Allegro27 Startet 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2014 Jeg er i grunn ikke veldig dreven som motorbåtreder. For det meste har jeg hatt seilbåter av forskjellige slag og størrelser opp igjennom. Langt på vei de fleste med innenbords dieselmotor. For tre år siden ble det derimot gjort et "flåtebytte", vi gikk fra seil til motor. Savnet etter å krysse Skagerak, og noen "lengere" åpne strekk på danskekysten og Sverige har begynt å melde seg hos kapteinen om bord (altså meg). Jeg har aldri opplevd nevneverdige motorproblemer i de motorene vi har hatt i seilbåt, og gått for motor i dagevis i strekk i forbindelse med vindstille vær på diverse havstrekk. Men da har jo alltid alternativet vært der hvis motoren skulle stoppe: vente på vinden som alltid en gang dukker opp. Har nå en båt med en Volvo Penta TAMD22 fra 1998 i. Den har gått ca. 2000 timer. Hvordan er det med dere andre som har motorbåt her; stoler dere såpass på motoren deres at dere gjerne kan krysse Skagerak? Det er på en måte dette spørsmålet som "holder meg litt igjen". På en annen side vil et motorhavari langs land med litt kraftig vind kanskje ha større konsekvenser med tanke på totalhavari. Er man langt utpå kan man bare arrangere et drivanker, og vente på hjelp. Nytt spørsmål, vil forsikringen dekke et evt. slep fra midt i Skagerak og inn til land? Det får være nok "dumme" spørsmål fra meg så langt, håper noen har noen erfaringer de vil dele! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Hei Svaret på det siste spørsmålet ditt er at du må sjå kva områdebegrensingar som er i forsikringsavtalen din. I ekstreme situasjonar kan det tenkast at slep er så dyrt at det rimelegaste er å la båten driva, og berre redda folka ombord. Det er kanskje ikkje mest aktuelt i Skagerak? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Ja, i ekstreme situasjoner lar man bare båten være.(Men da er nok ikke jeg i Skagerak i en motorbåt heller) Har tittet litt i forsikringspapirene mine, der står det at forsikringen gjelder i aktuelt område. Har en "standard" kaskoforsikring i Tryg forsikring. Det er kanskje mest fornuftig å ringe dem å høre..det enkleste er ofte det beste;) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 (redigert) Jeg mener at hvis man ikke stoler og er sikker nok på at motor og båt tåler en tur over Skagerak, ja da bør man heller ikke ferdes langs kysten utaskjærs. Det er jo her det er kritisk, å få motorstopp, ikke midt på havet, da avstanden til land er kort. Med andre ord, man skal være sikker på at båten aldri vil stoppe uten at man vil det. Her kommer jo fordelene med doble drev og motorer inn, og hvis man i tillegg har rene tanker og orden på det elektriske er det liten risiko. Med en motor bør man være enda bedre forberedt på uforutsette hendelser. Redigert 21.Mars.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Festina Lente IV Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Jeg har hatt motorbåt i 50 år. Har hatt fremdriftsproblemer så jeg trengte slep 2 ganger. En gang, sprekk i vannfilter slik at jeg mistet kjøling. en gang røyk dempeplate på svinghjulet, den med fjærer på, løste seg opp, ingen fremdrift. Faren for stopp er minimal. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Allegro27 Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Etter en rask telefon til Tryg fikk jeg følgende svar: i utgangspunktet dekkes ikke slep til land ved et rent motorhavari. Unntaket blir hvis det er fare for liv og helse. Og det kan det jo fort bli om man driver rundt på åpent hav og det er litt vind og vannrasjonene begynner å gå tomme.. Oppstår det derimot en kollisjon i vannet eller en annen situasjon som dekkes av en kaskoforsikring, dekkes slepet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Jeg vil også si at faren for stopp er mimimal. Vel å merke så lenge man er nøye med dieselhygienen. Har man mye dritt i bunn av tankene vil denne virvles opp av urolig sjø utaskjærs og faren for tette filtere med medfølgende motorstopp vil øke. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Ikke noe problem å krysse skagerrak i en motorbåt. Men som alltid er det viktig at det tekniske er i orden og at man har med verktøy, filter, reimer, impeller etc så man kan bytte selv om man har uflaks fremfor og drive rundt i timesvis mens man venter på hjelp. Drivanker synes jeg er viktig å ha med så man kan få baugen opp mot vind og sjø om man skulle få driftstans. Garantert mer behagelig for folk ombord og hvis man må mekke litt. RS medlemskapet gjelder vel både i sverige og DK, men man får uansett hjelp om man skulle havne i nød. Brann er vel det jeg tenker mest på når man er langt fra land og andre båter, så man bør ha en jolle eller redningsflåte. VHF er et must synes jeg. Det er mye trafikk i Skagerrak, så man får alltid tak i noen. AIS og radar er kjekt og ha i dårlig sikt og på natta, men ikke nødvendig. Krysset skagerrak/ kattegat 3/4 ganger i fjor. På slutten av ferien gikk jeg Fredrikshavn - Oslo non-stop alene da frøken måtte haste hjem noen dager tidligere. Fantastisk følelse å være alene på havet synes jeg :-) Tok litt tid i 7 knop, men koste meg glugg ihjel :-) God tur Track. Solnedgang i skagerrak Soloppgang :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Regina III Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Du har helt rett, Sap, ingenting slår soloppgang på havet. En burde oppleve det mye oftere! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Krysser til Sverige mange ganger ila sesongen med RIB med en motor. Krysset Smøgen - Arendal. Men da to båter i følge. Synes forsåvidt ikke rene havstrekninger er så artig. Liker å følge kyst og kunne se og oppleve kystkultur og landskap. Men har t/r Vedtfold-Lysekil som vanlig dagstur flere ggr i sesongen. Ingen problemer med større åpne strekk og lange drag, men sjekker alltid motor og tilstand på drivverk før, ved ankomst og før retur for å sikre oss mot problemer. Fyller stort sett diesel fra kanner og kun på marinaer der feks Los fyller for å sikre seg så langt som mulig mot drifstoff problemer. Men oppdaget at min forsikring har areal/område begrensning i tillegg til tidsrom. Dekker kun 1.mai- ut august. Så det må ringes og utøkes. Ikke noe problem, men man må huske det. Og selvsagt RS totalmedlem! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Har også krysset Skagerak med motorbåt. Ser heller ikke noe betenkelig med det. Gode meldinger er selvfølgelig, og ellers alt annet om bord ok. Tenker også brann om bord er verste situasjon. Min forsikring fra Gjensidige sier 200nm fra land, i hele EU. Syns det er med kviefullt å runde Stadt, der får en sjelden samme været hele turen, i overkant spennende... Sitér dette innlegget Link to post
Aso Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Det er noen ting som bør være i orden når man krysser åpne havstrekninger eller går ute på kysten. 1. Alle plasser det er hull i båten må være kontrollert for (galvanisk) korrosjon og slitasje, dvs skroggjennomføringer, propellhylser osv. 2. Elektriske detaljer omkring lading, starter og lensepumper + strøm til plotter bør være i god stand. 3. Dieseltank må være fri for møkk. Tank uten inspeksjonshull og mulighet for rengjøring bør skiftes. Dersom det er grov sjø er det en god regel å alltid ha så full tank som mulig. Da skvalper du ikke løs og blander bunnfall i dieselen. Et alternativ kan være å ha en reservetank på 25-40 liter som relativt raskt kan kobles direkte på dieselfilteret, det er et alternativ jeg har brukt på ukjente farkoster uten inspeksjonsmulighet. 4. Dieselfilter bør du ha regelmessige skifterutiner på, samt at filtrene bør ha tilstrekkelig kapasitet i forhold til motoren. 5. Det er sjelden at selve motoren stopper uten noe forvarsel dersom den får normalt bra stell og får diesel. Lykke til med dine turer. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Etter en rask telefon til Tryg fikk jeg følgende svar: i utgangspunktet dekkes ikke slep til land ved et rent motorhavari. Unntaket blir hvis det er fare for liv og helse. Og det kan det jo fort bli om man driver rundt på åpent hav og det er litt vind og vannrasjonene begynner å gå tomme.. Oppstår det derimot en kollisjon i vannet eller en annen situasjon som dekkes av en kaskoforsikring, dekkes slepet. Det var da ganske så tåpelige betingelser, dersom det er fare for liv og helse tas regningen uansett av Justisdepartementet. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Mariell Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 (redigert) Har de siste 15 årene vært nesten årlig i Danmark med motorbåt. Som regel går jeg ned til Kungshavn og krysser over til Skagen derfra. Men hvis det er stabilt bra vær går jeg direkte fra Vestfold til Skagen er ikke mer enn drøye 80nm. En herlig følelse å være "langt til havs" alene. Har hatt motorbåt siden 1984 Totalt 3 motorstopp under veis på den tiden. 1. Gåen topppakning (1988), fikk start og hunket inn til land. 2. Viftereim røyk. (2002) Stopp på 20 minutter for å bytte 3 Møkk på diesel tankene (2009) Da endte det med slep inn til Skjærhalden etter jeg hadde brukt opp det jeg hadde av reservefiltre ombord Redigert 21.Mars.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Gabi Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Hvor mange dieselfiltre bør man faktisk ha med seg? Forfilter og hovedfilter? 3 av hver? Hvor mange pleier dere som krysser over til Danmark å ha med dere? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Holder meg kun innaskjers og unngår bølger så mye som mulig.Att det fyker sjøvann oppetter vinduer og overbygg og på kalesje er ikke noe særlig. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mariell Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Hvor mange dieselfiltre bør man faktisk ha med seg? Forfilter og hovedfilter? 3 av hver? Hvor mange pleier dere som krysser over til Danmark å ha med dere? Har 2-3 av hver.Dette er reservefiltre som ligger ombord hele tiden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sap_2000 Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Har vel 3-4 sv hver liggende i båten samt 5l kanne til å fylle opp grovfilter om man må tappe det helt ned for å få ut grums om tanknivået er lavere enn toppen av filteret. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gabi Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 3-4 stk høres bra ut. Men sikkert ganske kvalmende å ligge på magen og skifte filter ute i stor sjø med tilhørende lufting dersom motor skulle stoppe pga tett filter. . Med sjøen i hekken eller på siden... Dobbelt vendbart filter hadde sikkert vært en hjelp kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Hvad med CE-mærkningen? Kan det være et problem for forsikringen hvis man fx går til havs i en CE klasse C- båd? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Hvad med CE-mærkningen? Kan det være et problem for forsikringen hvis man fx går til havs i en CE klasse C- båd? Ja si det, men som sagt gir mitt forsikrings selskap (Gjensidige) gir dekning 200 nm fra land, det vil si at både England og Danmark er kurant. Må selv si jeg syns det er drøyt med 200 nm fra land for en motorbåt... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Hvad med CE-mærkningen? Kan det være et problem for forsikringen hvis man fx går til havs i en CE klasse C- båd? Ja det vil jeg tro kan skape problemer. Det er mulig forsikringsselskapene besitter et snev av fornuft slik at de anser at det må være en sammenheng mellom evt. skade og bruk av båt til formål den ikke er ment for. Hvis man f.eks. får motorstopp midtfjords mellom Skagen og Smogen på flatt vann fordi en toppakning har røket, båten kun har C-klasse, og man til slutt må slepes for ikke å tørste ihjel, så vel, da kan man (pga. flaks) ikke knytte problemet til manglende sjødyktighet i forhold til farvannet, og det kan man muligens slippe unna med? Blir båten slått rundt eller fyllt med vann fordi den ikke har noe utaskjærs å gjøre vil jeg tro man sikkert har forbrutt seg mot et eller annet nedtegnet med liten skrift i avtalen. But who knows, forsikringsselskapenes veier er uransakelige... Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 24.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2014 Etter det jeg har forstått er ikke forsikringsselskapene helt firkantet i dette CE-spørsmålet. En CE-merking forteller vel bare litt om hvilke krav båtfabrikanten bygger båten etter. Det er ikke regulert ved lov i hvilke farvann man kan ferdes i når det gjelder fritidsbåt. Arrester meg hvis jeg tar feil.. Men ce-merking eller ikke; nå ser det ut til at det blir Skagentur i påskeferien i en Sollux 850 (CE-klasse C) hvis været tillater det. Takk for mange fine innspill omkring temaet! Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 4.April.2014 Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 Kryssing av Skagerrak er nesten den optimale ferieopplevelsen. Vi pleier gå fra Egersund tidlig på morgenen (04 -05) med gode værmeldinger. Forsikringsvilkårene våre er slik at vi legger kursen til et pkt 25nm sør av Lindesnes, derfra setter vi rett mot Thyborøn. Er da inne i Limfjorden ved lunsjtider, og derfra er det "plain sailing". Tilsvarende fra Fredrikshavn mot Kristiansand, knepet er å vente på gode værmeldinger. Nå som jeg er pensjonist vil jo akkurat det være enda mindre stressende enn før. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Svensk Svart 4.April.2014 Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 (redigert) I båten som min far och jag byggde sitter det en MD 22 som nu har passerat 12000 timmar. Bytt 3 startmotorer och 1 generator. Avgasarkrög (manifolder??) är nog nr 3. Rent mekaniskt är inget rört. Ålefiskare körde 21000 timmar utan övertalning så motor inget bekymmer. God kontroll på alla sjörapporter och en bra VHF så är det bara att dra. Med vår Viknes drar jag mig inte för att gå rakt över till Ryvingen som är ca 110 nm. Förutsättningar är att du har övrig säkerhets utrustning. Lycka till. Redigert 4.April.2014 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.