KAT Startet 21.Mars.2014 Del på Facebook Startet 21.Mars.2014 Jeg holder på å montere Sleipner hekktruster. Båten har enkel hekkagregat. Siden jeg derfor vil få dårlig skyveeffekt til den ene siden er det ønskelig å montere trusteren på styrbord side slik at jeg får størst effekt mot babord pga. havneforholdene. Så er spørsmålet hvilken side eller veg skal jeg montere propellen for å få maks skyveeffekt mot babord? Hvis jeg får lastet opp bildet så er egentlig spørsmålet om propellen skal gå med eller mot klokken for å få best effekt. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 HeiHvis bildet ditt viser riktig og ikke er blitt speilvendt så må trusteren din rotere MOT klokken for å få best effekt. Den buede siden på propellbladene i rotasjonsretningen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Propellen er venstregående, du vil få best effekt mot styrbord. Hvis det er en Marex 350 du skal montere på ville jeg gått for en SP80 heller, da får du samme skyvekraft i begge retninger og sterk nok thruster. Hekkthruster krever mer skyvkraft enn baugthruster. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 (redigert) WGM Mener du at, hvis vi bruker landkrabbeuttrykk, propellen skyver best mot venstre hvis den roterer MOT klokken? Redigert 21.Mars.2014 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Propellen er venstregående, du vil få best effekt mot styrbord. Hvis det er en Marex 350 du skal montere på ville jeg gått for en SP80 heller, da får du samme skyvekraft i begge retninger og sterk nok thruster. Hekkthruster krever mer skyvkraft enn baugthruster. Hva menes med venstregående? Roterer med eller mot klokken hvis vi ser på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 mot Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Okey, Da har jeg forstått det slik at propellen skal rotere MOT klokken for å få best skyvekraft mot høyre (på bildet). Kan en likeledes forstå det slik at denne type propell har dårligst effekt hvis den roterer MED klokken? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Jeg blir forundret hvis ikke Sleipner har laget den så det er noenlunde samme kraft i begge retninger, men det enkleste er vel å spørre Sleipner. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
KAT Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Ja, det skulle en jo tru, men når en studerer propellen så ser en at den umulig kan virke like godt begge rotasjonsretninger. Men så er saken slik at jeg skal ha båten på sjøen mandag morgen den 24. og Sleipner har stengt til mandag formiddag og kan følgelig ikke gi råd når båteierne helst skulle ønske det. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 En SP 80 har 2 propeller og vil ha samme virkning begge veier. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
KAT Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 En SP 80 har 2 propeller og vil ha samme virkning begge veier. Nå var det slik at Sleipner anbefalte SP 60 til denne båten og en SP 60 har bare en propell. Og da ble det slik. Mener dere at den er for liten til en Marex 350 CC? Vet ikke Sleipner det? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Dersom propellen har et symmetrisk design så vil skyvkraften være best når vann inn mot propell ikke går forbi gearhuset. Uforstyrret vann gir best resultat. Ønsker du mest skyvkraft mot styrbord, så monteres thruster med propeller gearhus på styrbord side. Forskjellen i skyvkraft er marginal ca 10% - 15% svært avhengig av utforming av propell og gearhus. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 I følge bildet er mot venstre og mot klokken det samme.Hvor vidt den skyver båten din bedre mot venstre vet jeg ikke. Det er jo avhengig av hvilken vei du monterer trusteren. Hvis den skyver best feil vei får du enten snu trusteren eller bytte om ledningene på styreenheten. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 WGM Mener du at, hvis vi bruker landkrabbeuttrykk, propellen skyver best mot venstre hvis den roterer MOT klokken? Ja - altså - denne skulle vært i innlegget over Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 (redigert) Ja, det skulle en jo tru, men når en studerer propellen så ser en at den umulig kan virke like godt begge rotasjonsretninger.Men så er saken slik at jeg skal ha båten på sjøen mandag morgen den 24. og Sleipner har stengt til mandag formiddag og kan følgelig ikke gi råd når båteierne helst skulle ønske det. Enig i at propellen i seg selv ikke virker like godt i begge retninger, men det er jo et girhus som kommer inn i bildet her også. Den siden av propellen som er fram på bildet er vel den som er vekk fra girhuset. Hvis det er noe forskjell i kraft, vil jeg tippe at den skyver kraftigst når den skyver vann over girhuset, så du må montere thrusteren med propellen på babord side for å få mest kraft mot babord. I verste fall er det vel mulig å snu girhuset når båten kommer på land igjen? Redigert 22.Mars.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
KARILLA Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 (redigert) Vedrørende valgt størrelse så er det SE80 i hekken på min båt en NB32. I baugen derimot sitter en SE60. Denne størrelse hekktruster er levert som standard fra fabrikk, erfaringene så langt tilsier at denne er sterk nok, om en SE60 også ville gjort jobben vites ikke. Lykke til. Redigert 22.Mars.2014 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
KAT Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 (redigert) Takk for alle gode tips og råd. Da vil jeg montere trusteren på styrbord side og slik at trusterpropellen blir på venstre side for girhuset og skyver vannet forbi girhuset og mot styrbord. Propellen vil da rotere mot klokken og jeg vil få best skyvekraft mot babord. Hvis jeg har forstått det riktig. Til orientering så monterer jeg også inn turtallsregulering både på baug- og hekktrøsteren og det skal bli artig å få prøvd. Hvis skyveeffekten blir for dårlig med SE60 bytter jeg til SE80 til høsten, eller evt. SE100, de passer i samme tunnellen. Da blir det en billig SE60 til salgs. Redigert 22.Mars.2014 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Eg tenkte på det samme når eg monterte baugpropell ( engbo xf90) Eg kom til att uansett så må vannet passere gearhuset som eg annsåg å være bremsen i flow, så til slutt lukket eg øynene og lot eit snurrende skrujern bestemme. Merker heller ingen forskjell om eg går stb eller bb med baugpropellen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
WGM Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Takk for alle gode tips og råd. Da vil jeg montere trusteren på styrbord side og slik at trusterpropellen blir på venstre side for girhuset og skyver vannet forbi girhuset og mot styrbord. Propellen vil da rotere mot klokken og jeg vil få best skyvekraft mot babord. Hvis jeg har forstått det riktig. Til orientering så monterer jeg også inn turtallsregulering både på baug- og hekktrøsteren og det skal bli artig å få prøvd. Hvis skyveeffekten blir for dårlig med SE60 bytter jeg til SE80 til høsten, eller evt. SE100, de passer i samme tunnellen. Da blir det en billig SE60 til salgs. Dette høres VELDIG riktig ut for å få best effekt mot babord. ! Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Så dukket det opp et nytt problem. Det er et hull i motorbraketten, altså koblingen mellom motor og girhus, som går inn i senter. Det ser ut til å være for smøring av akslingen. Imidlertid ligger det ikke hverken nippel eller slange eller oljebeholder i forsendelsem fra Sleipner. Er dette noe som er påkrevet? Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Falsk alarm, girhuset er lukket og det trengs ikke ekstern oljesmøring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.