Jump to content

Hekktruster - hvilken veg gir propellen best skyvekraft


KAT

Recommended Posts

Jeg holder på å montere Sleipner hekktruster. Båten har enkel hekkagregat.

 

Siden jeg derfor vil få dårlig skyveeffekt til den ene siden er det ønskelig å montere trusteren på styrbord side slik at jeg får størst effekt mot babord pga. havneforholdene.

Så er spørsmålet hvilken side eller veg skal jeg montere propellen for å få maks skyveeffekt mot babord?

 

Hvis jeg får lastet opp bildet så er egentlig spørsmålet om propellen skal gå med eller mot klokken for å få best effekt.

 

bilde

Link to post

Propellen er venstregående, du vil få best effekt mot styrbord.

Hvis det er en Marex 350 du skal montere på ville jeg gått for en SP80 heller, da får du samme skyvekraft i begge retninger og sterk nok thruster. Hekkthruster krever mer skyvkraft enn baugthruster.

 

Hva menes med venstregående?

Roterer med eller mot klokken hvis vi ser på bildet?

Link to post

Ja, det skulle en jo tru, men når en studerer propellen så ser en at den umulig kan virke like godt begge rotasjonsretninger.

Men så er saken slik at jeg skal ha båten på sjøen mandag morgen den 24. og Sleipner har stengt til mandag formiddag og kan følgelig ikke gi råd når båteierne helst skulle ønske det.

Link to post

Dersom propellen har et symmetrisk design så vil skyvkraften være best når vann inn mot propell ikke går forbi gearhuset. Uforstyrret vann gir best resultat.

 

Ønsker du mest skyvkraft mot styrbord, så monteres thruster med propeller gearhus på styrbord side.

 

Forskjellen i skyvkraft er marginal ca 10% - 15% svært avhengig av utforming av propell og gearhus.

 

SailorBoy

Link to post

Ja, det skulle en jo tru, men når en studerer propellen så ser en at den umulig kan virke like godt begge rotasjonsretninger.
Men så er saken slik at jeg skal ha båten på sjøen mandag morgen den 24. og Sleipner har stengt til mandag formiddag og kan følgelig ikke gi råd når båteierne helst skulle ønske det.

 

Enig i at propellen i seg selv ikke virker like godt i begge retninger, men det er jo et girhus som kommer inn i bildet her også.

 

Den siden av propellen som er fram på bildet er vel den som er vekk fra girhuset. Hvis det er noe forskjell i kraft, vil jeg tippe at den skyver kraftigst når den skyver vann over girhuset, så du må montere thrusteren med propellen på babord side for å få mest kraft mot babord.

 

I verste fall er det vel mulig å snu girhuset når båten kommer på land igjen?

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post

Vedrørende valgt størrelse så er det SE80 i hekken på min båt en NB32.

I baugen derimot sitter en SE60.

Denne størrelse hekktruster er levert som standard fra fabrikk, erfaringene så langt tilsier at denne er sterk nok, om en SE60 også ville gjort jobben vites ikke.

 

Lykke til.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Takk for alle gode tips og råd.

 

Da vil jeg montere trusteren på styrbord side og slik at trusterpropellen blir på venstre side for girhuset og skyver vannet forbi girhuset og mot styrbord.

 

Propellen vil da rotere mot klokken og jeg vil få best skyvekraft mot babord. Hvis jeg har forstått det riktig.

 

Til orientering så monterer jeg også inn turtallsregulering både på baug- og hekktrøsteren og det skal bli artig å få prøvd.

 

Hvis skyveeffekten blir for dårlig med SE60 bytter jeg til SE80 til høsten, eller evt. SE100, de passer i samme tunnellen.

Da blir det en billig SE60 til salgs.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post

Eg tenkte på det samme når eg monterte baugpropell ( engbo xf90) Eg kom til att uansett så må vannet passere gearhuset som eg annsåg å være bremsen i flow, så til slutt lukket eg øynene og lot eit snurrende skrujern bestemme. Merker heller ingen forskjell om eg går stb eller bb med baugpropellen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Takk for alle gode tips og råd.

 

Da vil jeg montere trusteren på styrbord side og slik at trusterpropellen blir på venstre side for girhuset og skyver vannet forbi girhuset og mot styrbord.

 

Propellen vil da rotere mot klokken og jeg vil få best skyvekraft mot babord. Hvis jeg har forstått det riktig.

 

Til orientering så monterer jeg også inn turtallsregulering både på baug- og hekktrøsteren og det skal bli artig å få prøvd.

 

Hvis skyveeffekten blir for dårlig med SE60 bytter jeg til SE80 til høsten, eller evt. SE100, de passer i samme tunnellen.

Da blir det en billig SE60 til salgs.

Dette høres VELDIG riktig ut for å få best effekt mot babord. ! :clap: Lykke til.

Link to post

Så dukket det opp et nytt problem.

 

Det er et hull i motorbraketten, altså koblingen mellom motor og girhus, som går inn i senter. Det ser ut til å være for smøring av akslingen.

Imidlertid ligger det ikke hverken nippel eller slange eller oljebeholder i forsendelsem fra Sleipner.

 

Er dette noe som er påkrevet?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...