Jump to content

Eksosbelg på 250 drev eksploderer. Volvo B20 130HK

Lasse Skistad

Recommended Posts

Hei!

Eksosbelgen (skjøteslangen i mellom motor og drev) eksploderer så fort motoren får litt turtall på seg,skjer kun når den er ute på vannet.

har lenge prøvd å kontakte produsent og fabrikanter for å få hjelp men uten hell. så håper det er noen båt kyndige folk her kan hjelpe meg :)

har fått vite at dette skal så si være umulig å få til, men tydelig vis ikke. NB! eneste tilbakeslagsventil jeg har på hekkaggregatet er en gummilapp i enden av eksos utløpet.

eksosbelgen har blitt byttet flere ganger uten hel, hva kan forårsake at det oppstår trykk i eksosen?

Takker for svar! :) bilde kommer om jeg får lastet opp.

Ja, hadde samme tanke om det. men når jeg spyler vann der med hageslange kommer det bra med vann ut igjen, så jeg ville tru at noe annet som foresaker det, men kan ta å få sjekket det på nytt :) takk for svar!

For høy eksostempratur , kan komme av feil tenningspunkt , lite kjølevann i eksosen, for mager blanding og sikkert andre ting også . Gummi ryker med en gang den blir for varm.

Hei igjen!

har nå tatt i ut manifolden til eksosen og fått ut skjøte slangen i mellom eksos og hekkaggregat. ser at det har vokst noe (skjell) og er litt møkkete i utløpet. men skjøteslangen har blitt svidd og veldig sprukken innvendig og har derfor tilslutt eksplodert. men når jeg hadde av vann slangen som går inn til eksos går det bra med vann ut. tenningstiftene er også blitt justert og kontrollert flere ganger uten bedring på dette problemet.

Ok eksplodert eller smeltet ?? det er ikkje samme sak. Om den eksploderer som du sier kan det utelukkende skyldes trykk. Og det kan da kun komme av innsnevret gjennomløp mellom manifold og eksosutløp i drevet. Eksosen i seg sjøl i normalt oppsett har ikkje noe særlig trykk. God fart ja men skal ikkje være noe særlig trykk.

Dette er dog en meget tvilsomt hendelsforløp. Mest trolig snakker vi smelting grunnet manglende vann. Og det er ganske kjent fenomen. Du kan begynne med å skrape ut alle skjell og drit i innløpet først fra inntaket- slangen opp fra drevet og heile stasen. Det som også er vanlig er avflakking inni eksosmanifolden slik vannutløpet tettes. BEge desse tinga er vanlige problemer og er usynlig før en plukker ned

Har jo fått mange gode råd her, syns jeg. Når du ser groe og dritt inni systemet, enten på motoren eller på drevet, er det kanskje lurt å rense opp, med mindre du har innebygget flowmeter i øynene.. :wink:

Hva mener du med at tenningsstiftene er justert? Er bare stiftåpningen justert, eller er tenningstidspunktet justert? Det er tenningstidspunktet som gir utslag på forbrenningstemperaturen. Må sjekkes/justeres med tenningslampe (stroboskop, ikke prøvelampe!!). Har du justert stifter har du også endret tenningstidspunkt, så det bør sjekkes uansett...

Få satt opp riktig, og rens hele kjølekretsen, og bytt impeller, så er sikkert alt helt fint! :thumbsup: