Maruma Startet 22.Mars.2014 Del på Facebook Startet 22.Mars.2014 Spør for en kompis. Båten er en Bavaria med D4 260 I fjor fikset jeg eksos oppgraderingen, nytt lokk på sjøvannsfilter og strammehjul til metall. Byttet også tiltslanger på drevet samt mansjetter på sylindrene. I år skal jeg ta av lokket på kjøleren for se om det er grodd siden dette har vært et tema. Er det mere vi må tenke på? Har et annet spørsmål ang. ankervinsjen hans også. Den stopper hele tiden når det skal vinsjes inn, her er alt av strømtilførsel skjekket og det er lagt opp nye kraftigere kabler og ny hovedstrømbryter som klarer mere amp uten noen forbedring. Jeg har aldri klådd på en ankervinsj før men misstenker at det er en bryter i vinsjen som feiler.... Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 (redigert) Maintenance plan finner du her: Onderhoudsschema D4-D6.pdf Skal selv ta rens på kjølerne i år. Da er de 5 år. Har kjøpt inn systemrens og sirkulasjonspumpe. Skal montere denne på en liten buffertank som blir stående på en kokeplate med termostat for å oppnå tilskrekkelig temperatur. Tenker å frakople slangen fra sjøvannspumpa inn på første kjøler i rekken og gå inn der med blandingen. deretter frakopler jeg slangene fra siste kjøleren i rekken (gearoljekjøleren) og tar returen fra den tilbake til buffertanken. Så skal dette få stå og sirkulere med korrekt blandingsforhold og temperatur et halvt døgns tid før jeg gjør det samme med den andre motoren. Farven og beskaffenheten på blandingen vil avgjøre om dette er tilskrekkelig eller om det må ny miks til. For min del er det vanskelig med tilgjengeligheten for å demontere endelokkene så jeg kjører en renseprosess istedet. Ut over dette følger jeg maintenancemanualen og skal også bytte olje på kompressorene. Det er tilskrekkelig. Mulig det blir en turbininspeksjon men da motorene har vært røykfrie og alltid kjørt på 2900-2950 rpm. forventer jeg ikke å finne noe uforutsett her. De skal nok være rene. Redigert 22.Mars.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Takk skal du ha for info. Da har vi noe å forholde oss til :-) Smart løsning du er i gang med for å rense sjøvannskretsen! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Hvis du vil inspisere varmevekslerene kan du ta av hhv slangen fra sjøvannsfilteret til dieselkjøleren, lokket foran på aftercooler og lokket bak på oljekjøleren. Hvis det er noe som tetter for sjøvannet vil det synes her. Messinglokkene bak på aftercooler og foran på hovedvarmeveksleren er der hvor vannet snur, det er også der det sitter sink anoder. Sjekk for lekkasje av sjøvann fra disse lokkene, o-ringene (8 på varmeveksler/oljekjøler og 4 på aftercooler) bør byttes i blandt, smør de nye med vaselin før montering og bruk kobberpasta på boltene. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 I fronten av hovedvarmeveksler så MÅ lokket av for å renses, det holder ikke med bare rens om det er grodd der. Restene fra sinken hjelper godt til å samle skit i bunnen der Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.