Jump to content

DIY - Elektronisk skipslogg

Octant

Recommended Posts

De fleste som har båt fører en form for logg for føring av motor timer, motor vedlikehold og oversikt over dagsturer eller lengre turer. Uansett er loggføring av seilaser og/eller hendelser ombord kjekt å ha uavhengig av format. De fleste av oss har på ett eller annet tidspunkt behov for å kunne slå opp for å finne tilbake til informasjon som var knyttet til en bestemt hendelse eller plass langs kysten. Ikke minst er oversikt over forbruk og vedlikehold ombord veldig greit å ha strukturert på en eller annen måte.
Jeg har brukt loggbøker av forskjellig typer. Den beste i papir format synes jeg er den engelske Yacht Log Book, som er grei og inneholder de nødvendig feltene. For et par år siden fikk jeg behov for informasjon som var nedskrevet i loggen ombord. Det var et stykke til der båten lå, og dermed var ikke loggen tilgjengelig. Ideen om å lage en web basert skipslogg ble unnfanget.

Etter litt frem og tilbake, laget jeg noen tabeller der informasjonen blir lagret i en database. Tabellene ble satt opp etter den enkle ideen om at enten er båten fortøyd eller ute på ett seilas. Et seilas kan ha flere mindre distanser eller etapper. Alle hendelsene/manøvreringene er knyttet til et seilas, bortsett fra vedlikehold som er en kontinuerlig hendelse. Tilslutt kan et seilas eller distanse, ha en eller flere passasjerer.

Bildet under viser alle tabellene som er kollapset når en starter loggboka.

bilde

Her er dekksdagboka åpnet. Nye hendelser eller manøvreringer kan legges inn.

bilde

Vedlikeholds loggen er basert på samme oppsettet men ikke knyttet til et seilas.

bilde

bilde

Og til sist et utdrag fra passasjer listen.

Loggen ble brukt i båtsesongen i fjor med ikke veldig bra, men bra resultat. Sesongen som kommer, vil gi de siste innspill på hva som eventuelt må endres eller legges til. Layout har jeg ikke brukt noe tid på, det for komme når innholdet er der det skal være. Hele stasen er web basert og kan kjøres på en hvilken som helst PC eller lignende.

Loggen er primært ment til å brukes ombord. Det at jeg har laget den med et web grensesnitt, gjør at jeg kan også kan nå den når jeg er i land også. Dette krever da at en har en fungerende Internett forbindelsen ombord av en eller annen type, som for eksempel ICE.

Som en kuriositet, kan jeg nevne at loggen også kan leses og editeres rimelig greit via mobiltelefonen som bildet under viser.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...