Octant Startet 22.Mars.2014 Del på Facebook Startet 22.Mars.2014 De fleste som har båt fører en form for logg for føring av motor timer, motor vedlikehold og oversikt over dagsturer eller lengre turer. Uansett er loggføring av seilaser og/eller hendelser ombord kjekt å ha uavhengig av format. De fleste av oss har på ett eller annet tidspunkt behov for å kunne slå opp for å finne tilbake til informasjon som var knyttet til en bestemt hendelse eller plass langs kysten. Ikke minst er oversikt over forbruk og vedlikehold ombord veldig greit å ha strukturert på en eller annen måte.Jeg har brukt loggbøker av forskjellig typer. Den beste i papir format synes jeg er den engelske Yacht Log Book, som er grei og inneholder de nødvendig feltene. For et par år siden fikk jeg behov for informasjon som var nedskrevet i loggen ombord. Det var et stykke til der båten lå, og dermed var ikke loggen tilgjengelig. Ideen om å lage en web basert skipslogg ble unnfanget. Etter litt frem og tilbake, laget jeg noen tabeller der informasjonen blir lagret i en database. Tabellene ble satt opp etter den enkle ideen om at enten er båten fortøyd eller ute på ett seilas. Et seilas kan ha flere mindre distanser eller etapper. Alle hendelsene/manøvreringene er knyttet til et seilas, bortsett fra vedlikehold som er en kontinuerlig hendelse. Tilslutt kan et seilas eller distanse, ha en eller flere passasjerer. Bildet under viser alle tabellene som er kollapset når en starter loggboka. Her er dekksdagboka åpnet. Nye hendelser eller manøvreringer kan legges inn. Vedlikeholds loggen er basert på samme oppsettet men ikke knyttet til et seilas. Og til sist et utdrag fra passasjer listen. Loggen ble brukt i båtsesongen i fjor med ikke veldig bra, men bra resultat. Sesongen som kommer, vil gi de siste innspill på hva som eventuelt må endres eller legges til. Layout har jeg ikke brukt noe tid på, det for komme når innholdet er der det skal være. Hele stasen er web basert og kan kjøres på en hvilken som helst PC eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Småfrekt. Men det forutsetter web-aksess? ICE? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Grindøy Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Dette kjører vel på en maskin ombord etter ip adressene å dømme. Så rimelig snertent ut. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Loggen er primært ment til å brukes ombord. Det at jeg har laget den med et web grensesnitt, gjør at jeg kan også kan nå den når jeg er i land også. Dette krever da at en har en fungerende Internett forbindelsen ombord av en eller annen type, som for eksempel ICE. Som en kuriositet, kan jeg nevne at loggen også kan leses og editeres rimelig greit via mobiltelefonen som bildet under viser. Sitér dette innlegget Link to post
baatan Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Oktan ser veldig bra ut det der. Du har ikke lyst å dele kildekoden på github.com eller sf.net? Så kan det hende du får noen gode bidrag i retur? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 De fleste som har båt fører en form for logg for føring av motor timer, motor vedlikehold og oversikt over dagsturer eller lengre turer. Nei, jeg er 100% overbevist om at de fleste (mer enn 50%) som har båt ikke fører en slik logg. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Grindøy Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Vel, det er minst to i tråden som fører logg, men ikke alle som fører logg, fører den på data : Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.