Jump to content

Sprekker i kjølsvinet på en Firling - bagatell eller faresignal?

Dagis

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en Firling 24 fra 1979. Den står på land, er ganske fuktig og langs kjølsvinet er det sprekker med rustfarge. På midten ser det ut som det buler litt opp. :confused:

bilde

Det er ingen bolter å se, så jeg regner med at «noe» er innstøpt. Noen som vet om det er jernkjøl på denne? Er en rusten jernkjøl farlig? Kan det tenkes at det ligger jern der inne og ruster og eser og tilslutt sprenger hull i glasfiberen på utsida?

Jeg kjenner ikke den spesifikke konstruksjonen, men det kan du vel muligens Google på nettet. Brunfargen du ser i sprekkene minner svært mye om rustvann. Nå er det kanskje ikke rusten og den sprenging i seg selv som er den største faren. Jeg ville heller vurdert frostsprenging som en mulig årsak til at innvendig plastring løfter seg. Er det innstøpt jernkjøl, og det er vann som fyser, vil trolig kreftene fra frostsprenging sprekke opp matte/sparkel over jernkjølen. Før selve skroget gir etter.

Takk for nyttige innspill. Nei, resten så heller ikke ikke veldig bra ut, men det følger med en langstammet 6 hester og en ganske ny aluminiumskrybbe så de tyve båtpengene han skal ha er kanskje mer for tilleggsutstyret enn for båten.

Men hva skal jeg med motor og krybbe hvis jeg må betale for å få den destruert om et par år.

Må nok tenke litt mer ja, takk skal dere ha.

En Firling er i seg selv et nokså "dårlig" utgangspunkt. Den er forholdsvis rank, og i grunn en dårlig seilbåt, selv alder og størrelse tatt i betraktning. Her tror jeg du kjøper deg en utgift; du må jo til slutt bli kvitt båten. (Den er ikke noe å koste på hverken av reparasjon eller nye seil etc.) Motoren og krybba kan du kanskje få solgt, men selve båten er det svært få som er interessert i.

Er ikke enig i at det er en dårlig seilbåt. Får du riktig seil/rigg, seiler den faktisk ganske godt, båtens lengde tatt i betraktning. Rank er den heller ikke etter min mening. Men ellers er jeg enig i betraktningene over.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Nå er jeg overbevist, og til Mouche og dere andre: jeg har sluttet å tenke på den båten. Lettelse.

Fantastisk å ha så mange å rådføre seg med.

Det kommer helt sikkert flere muligheter. Ikke haster det heller, dette skulle være en nummer-to-båt for å bruke på hytta. Nå får jeg konsentrere meg om vårpuss på den jeg allerede har.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...