Jump to content

Lappa på gummibåt som har vore lappa med Sika/Tec7

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg har ein Bombard gummibåt (pwc). Tidlegare eigar har lappa med Sika eller Tec7. Ifølje Tec7 hefter Tec7 godt på pwc.

Det er ein lekkasje like ved ein skøyt. Lekkasjen er forsøkt lappa med Sika/Tec7. Einkvan som veit det går å lappa utanpå Sikaen/Tec7?

Eg er takksam for svar.

Ask

Dette er en mykgjort pvc og det kan forekomme det vi kaller "mykgjører-vandring" mellom fugemassen og den mykgjorte pvc-duken. Mange fugemasser er her ikke kompatible og da kan pvc-duken bli stiv.

Vil absolutt anbefale å fjerne fugemassen for deretter å lime en lapp med ny pvc-duk på lekkasje stedet. Dette limes med lim tilpasset materialet. F.esk. den typen man benytter når man skal lime på snap-daviter. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=39899863

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takk for svar.

Det er ein lekkasje like ved ein skøyt. Det er såleis "nivåforskjell" på dukane. Det er klint på sika der, men det lek. Det er freistar å klina på Tec7, og legga ein lapp utanpå der igjen...

Har nettopp revet opp en gammel lapp som var limt med kontaktlim, men har vært helt ok i flere år men begynte å lekke i fjor sommer. Det forbauset meg hvor lett det var å rive av lappen når jeg varmet litt forsiktig.

Jeg pusset duken med grov smergel og limte med vanlig kontaktlim igjen, men jeg tappet ut all luften slik at jeg kunne sette lapp i press mellom to bordbiter og kraftige skrutvinger i etpar døgn. Ser bra ut foreløpig, krysser fingrene på at det holder.

• 2 weeks later...

Skjærer bort det tykkeste lager og deretter skrape/sandpapir. All type kjemi som løser fugemassen vil også skade PVC/Hypalon.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.