Jump to content

Noen hjelpsomme erfarne seilbåtfolk fra Kristiansund her?

vestfoldingen

Recommended Posts

Hei!

Jeg søker å komme i kontakt med erfarne seilbåtfolk fra Kristiansund/omegn.

For tiden så studerer jeg i Steinkjer og er på leit etter min første seilbåt. Jeg har funnet en båt som jeg skal avgårde å se på søndag 30. mars. Jeg spør i den sammenheng om det er noen fra båtplassen som kunne tenke seg å være med å "gå over båten" slik at jeg ikke går i de mest elementære fellene. Jeg føler meg ganske så praktisk anlagt, og har vært borti mye mekaniske rariteter fra tidligere, men båterfaringen er heller snau.

Som jeg nevnte tidligere i innlegget så studerer jeg i Midt-Norge, men er fra Sørøst-landet. Det betyr at jeg ikke har noe stort kontaktnettverk her oppe, særs ikke nettverk som har greie på båt.

Det er på ingen måte slik at vedkommende blir stilt til ansvar for mitt eventuelt dårlige kjøp, men heller at du kunne gitt et par gode råd, og holdt en ivrig guttunge litt i øra hvis han blir heit. :)

Båten ligger i krybbe på land og jeg har avtale med eier om å komme og se på båten.

For de som vil vurdere og hjelpe, så legger jeg her ved en link til båten.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46832962&searchclickthrough=true

Flott båt, men den må da være overpriset.

Jeg er trygt plassert på østlandet og har ingen mulighet til å være med på befaring, men jeg har da sett Granada 31 i vel så pen tilstand til 120.000,-

(Selger kaller båten for en motorseiler, og det er i så tilfelle første gang jeg har sett en finnkjølet seilbåt som kalles en motorseiler.)

Motorseilere er etter min mening langkjølede båter som er en slags hybrid mellom snekke og seilbåt og som fungerer relativt dårlig som det ene eller det andre, men som uansett fungerer utmerket for det det er ment å være.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tjaa.. Godt mulig det.. Jeg har ingen bred erfaring med båtmarkedet. Har bare fulgt med i et par måneder (mulig feil tid for båtkjøp) Å med det jeg har sett på de månedene så ser det ikke så himla galt ut. Men som sagt, 2 måneder. Man får ikke kunnskaper nok til å skrive bok på den tida.. :) Men for min del så er alle meninger gode meninger så takker for innspillet. Men som de fleste her er inneforstått med, så er vel prisspørsmål et diskusjonsmoment, og det kan ofte løses :)

Båten står plassert på vestsiden av Nordlandet. Mener det er den øya som Kristiansund lufthavn er plassert. (Om jeg har forstått riktig) Planen er å være der ca 1500. hadde håpet på å reise tilbake før 20.00 en gang. (Legger inn litt slingringsmonn hvis du skulle rekke det.) Eieren av båten kommer hjem fra utferd kl. 1500.

Nå kommer det nye og gode båter hver dag, og det er DITT marked! Så ikke kjøp den første båten du ser - de første månedene som du nevner kommer det ikke så mye båter. Du kan gjøre et knallkjøp i den prisklassen du er ute etter, så vær tålmodig. Den som venter på noe godt....

Innspill om denne generasjonen franske båter: de var forut for sin tid på skrogform (bred akter og separat akterkabin) og svært utsatt for plastpest.

Her som ellers er det vedlikeholdet til de tidligere eierne som gjelder. Så vurder eieren og historikken/ begrunnelsen for å selge grundig.

Hvis du ikke vil drive for mye med båtfiks - finn en tørr, ren, enkel og oversiktlig båt som der ting er gjort ordentlig. Du kan lukte det og se det med en gang inne i båten. Rot, lukt og oljesøl i kjølsvinet = prosjekt :lol:

Utvendig vil du se om eier har gjort det fortløpende vedlikehold av rigg; nytt tauverk, skiftet stående rigg på gammel båt, renhold i stuerom mm.

Hvis det er en eier som har hatt båten lenge så betyr det noen ganger at de siste årene har den ikke fått stell de siste årene- obs på den.

Kjempeflott at så mange som ytrer seg i tråden jeg startet. Det er kjempeålreit å høre andre sine synspunkter. Særs når erfaringsnivået er som det er.

Når det gjelder den båten fjord28cs henviser til så har jeg et par punkt som må nevnes:

Jeg har sendt eieren en mail, og ringt to ganger. Første henvendelsen var for ei halvannen uke siden, men har ikke fått respons på noen av henvendelsene. Så går utifra at eieren har funnet en løsning.

Den befinner seg i tillegg 350 nautiske mil fra min båtplass, i motsetning til den i Kristiansund som er 150 nautiske mil. Jeg føler det er i lengste laget da jeg ikke har alt for mye seilerfaring fra før. Men når båten bikker 90 tallet, så må jeg si det er en meget fristende tanke. :)

I tillegg så er jeg som sagt student og har de pengene jeg har. Hoppet fra båten jeg i utgangspunktet ser på, til den som det ble henvist til er muligens litt i overkant.

Båten som Jøran123 henviser til er også i overkant langt for min skipserfaring, føler jeg. Den har vel også original motor, samt at den ikke har cockpittelt. Men den har spinnakker, noe jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg. (Sikkert mer som skiller de også, men har som sagt slått den fra meg da jeg føler det er langt)

Innspill?

intuisjon er et greit hjelpemiddel. Foreslår at du tar mange bilder når du ser på båter, og så poster dem her om du lurer på noe. Ingen grunn til å slå til på stedet om du får et tilbud som virker godt, det er mye penger og stort sett kjøpers marked. Om noe vesentlig må skiftes eller repareres ryker du på kostnader som lett snur opp ned på budsjettet ditt.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Gode råd! Tar med kamera. Kommer uansett ikke til å lage avtale på stedet. Så får se hvor det ender :) Det jeg egentlig er mest usikker på er hvordan man ser slitasje på løpende rigg, seil osv. Litt vanskelig for det virker som et "relativt" spørsmål.. Noen som har gode råd på den biten, eller er det erfaring som gjelder her?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...