Fersking på vann Startet 24.Mars.2014 Del på Facebook Startet 24.Mars.2014 Jeg er en fersking med båt, og har i dag en Skilsø 23 fot som jeg ikke liker, fordi den ruller så fælt sidelengs ved den minste bølge fra sida. Pysete som jeg er så ender jeg med å kjøre i sikksakk hele tiden når andre båter passerer, og stresser veldig med det her. Må øve mer, selvsagt, men vurderer også å bytte til en litt mindre båt som er mer håndterlig for lille meg, og en type som ikke ruller så mye. Jeg fant en 18-fot seamaster som ser passe stor ut, men da lurer jeg på hva slags sjøegenskaper den har? Er den stabil? Evt. kan noen anbefale en båttype rundt 18 fot som er stødig for en fersking? Skal brukes i skjærgården Tønsberg/Nøtterø/Tjøme. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 24.Mars.2014 Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 Har selv hatt en slik (hvis du mener den med foroverlent vindskjerm), Skibsplast har generelt gode skrog, lettdrevet liten planingsterskel og ligger godt i sjøen. Tar sjøen rimelig greit til å være så lett båt. Var ute en morgen og hoppet fra bølgetopp til bølgetopp utenfor Tjøme uten at hverken båten eller jeg tok skade. Kunne stå på rekka uten at den vippet faretruend. 60 HK er minimum/akkrat passe. = ca 30 - 35 knop. Jeg la en vannkanne under benken i piggen, for da gikk den roligere i sjøen. Du vil ikke angre.... Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
ivar Svart 24.Mars.2014 Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 (redigert) skibsplast oppgir selv 30 knop / 70hk med 2 personer, 35 knop med 60hk , hørtes noe optimistisk ut Mange snekker som ruller litt i slike bølger - noen mer enn andre. Det er uansett temmelig udramatisk og ufarlig - båter tåler gjerne mye mer enn man tror. En planende båt vil oppføre seg anderledes , vil nok rulle litt i dorgefart men mer stabil i høyere fart Redigert 24.Mars.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Runner Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Jeg skrev jo lettdrevet.;-) 30 knop det må ha vært versjon 1. Jeg fant ikke detaljinfo på nettsiden deres. Dette var versjon 2 (fiolett stripe) ca 1985, kanskje den var noe lettere eller modifisert undervannsskrog, Hva vet jeg. Jeg målte 34 knop som ble beregnet ved å stikke ut en gitt strekning og kjøre frem og tilbake på flatt vann med ny motor, og beregne farten mellom overettmerker Dette var før GPSens tid. så unøyaktighet på +/- 1 knop kan ha forekommet. Uansett en flott båt. Den ble også eksportert til Sveits. Men sveitserne satte innenbordsmotor i dem.. . Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Janoho Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Hei trådstarter, Har du sjekket om det er ballast i skilsøen ? Uten dette vil båten bli ganske ustadig, det hjelper veldig med noen hundre kg strategisk plassert. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 har brosjyre fra 1984 med data - samme som ligger på nettsida til skibsplast. Den med 2 forskjellige skrog var 19 Sport ship/ family ship Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fersking på vann Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 Den har noen sandsekker under dørken i baugen, noe mot sidene midt i. Jeg har hatt full vanntank (støpt i baugen), men syns ikke det hjelper så mye... Det er ikke så god plass til flere sandsekker under dørken, tror jeg. Den er litt flat av seg i bånn, i alle fall innvendig. Hadde med en sjøulk en gang, og han kommenterte at den var flat. Jeg vet at det i teorien skal veldig mye til før det skjer noe, men jeg blir litt redd når hele båten vipper så voldsomt sidelengs, og førersetet er bygget opp i midten av båten i tillegg, så det vipper så veeeldig. Lettskremt dame her da skjønner dere :-) Her er forresten annonsen jeg så på: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47183828&searchclickthrough=true Takk for tilbakemeldinger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Jeg er ikke så godt inne i priser. Så dette må du også få andre vurderinger på. Selve båten er nesten evigvarende, bortsett fra puter og stoler. Den modellen ser for meg ut til å være 1983 eller nyere. Men motoren er 20 år gammel. Selv om 90 HK på denne båten er mer enn nok og såvidt jeg husker maks tillate av Veritas, ville jeg ikke gitt mye for den. Dessuten drikker den sikkert MYE. Min dro 15 - 20 liter i timen på god maksfart (dvs 30 knop) og sliten 90 HK drar sikkert 20 - 25. Du må være forberedt på å kjøpe ny motor når som helst. 65.000 (eller var det 55.000) var det jeg solgte min for i 1993 (ca 10 år gammel), med henger og 60 HK Yamaha fra 1985. (8 år gammel). Se også FINN-kode: 47435943 til 22.000 Halv pris med 50 HK og noe eldre båt. Tror vel det er en riktigere pris Kombinert med f.eks denne motoren FINN-kode: 45481889. Alle har jo el.start over 30 HK., men denne ser ut som den ogå har el. trim og tilt. Jeg ville gitt 20.000 for en av båtene og ikke noe for motorene som følger med. Så ville jeg funnet en motor alla Mercuryen til ca 25 - 30.000. Så vurderer du henger til ca 5.000. Hvis bremsene ikke er rustne. De koster 3000 + å reparere. Så har du båt til 50.000. Eller s spanderer du blyvekter i båten du har. Få mye bly for 50.000 ;-) Før du bytter! Tenk over at Skilsøen din tross alt er MYE MER STABIL enn Skibsplasten som er en "racer-båt" Men håper noen andre kan bekrefte eller avkrefte prisene. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Fersking på vann Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 Takk for grundig svar! :-) Sånn sett så er jeg mest interessert i at båten skal være stabil. Tror du virkelig det hjelper å putte bly i bunnen? Men hvis jeg vil ha en mindre båt, rundt 18-20 fot, er det da et trade-off at den må være mer ustabil enn Skilsøen uansett? Eller finnes det superstødige mindre båter? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Mars.2014 Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 (redigert) At en båt ruller er ikke det samme som at den er ustabil. putte masse bly nedi kjølen på en snekke vil gi mer stabilitet - men den vil ikke nødvendigvis rulle mindre likevel. En planende båt kan gjerne rulle mindre enn en liten snekke. mer om emnet: https://baatplassen.no/i/topic/93755-hvordan-skal-man-best-mulig-plassere-ballasten/ Beste hadde kanskje vært å fått til en prøvetur med den aktuelle båten - eller kanskje du kjenner noen som har lignende båt i samme størrelse som du kan være med ut for å se hvordan den oppleves..? Redigert 28.Mars.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
svebe Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Prisene på "gamle" skibsplast ser ut til å ligge stabilt på 30 til 50 lapper. Det er ofte motoralternativet sompresser prisn oppeller ned. De rimligste er ofte besatt med en gammel slitt totakter. Skroget på disse båtene må ikke sammenlignes med andre 18 fotere, da skibsplast har mer v formet bunn enn f.eks hansvik og rana 18. Skibsplast er en god sjøbåt, den har få overraskelser i litt grv sjø. Tåler godt fris bris. Sitér dette innlegget Link to post
blakken Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Hei! Jeg har litt erfaring fra Skibaplast 490 og 550. Mitt inntrykk er at de har relativt flate skrog som er meget lettplanende og går økonomisk. Jeg opplevde de som stabile sidelengs, men at det flate skroget gir noe hard gange i motsjø. Det beste er å prøve selv i litt sjø for så å kjenne om dette kjennes riktig ut for deg. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Prøvetur er bra. Stabilitet er i hovedsak avhengig av båtens bredde, dybde og vekt. Størrre verdi = Større båt = mer stabil. De gamle snekkene (skjermskøytene) var smale, vugger svært i sjøen, men de holdt likevel båten tørr. Skilsø og Sjømann og sikkert mange fler, er formgitt etter disse smale. Men de har høyt fribord og høyt plasserte seter og kahytt med ståhøyde. Da føes det som du blir slengt fra side til side når båten vugger, motsetning til de gamle snekkene hvor du omtrent satt på dørken. og vuggingen opplevdes ikke så kraftig. De fleste moderne båter er mye bredere. De bredeste som finnes er RIB. Det burde være noe for deg. Stødige og Luftpølsene demper bølgebevegelsene. Desverre er de dyrere en vanlige båter. Søk og se hva du finner.. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Fersking på vann Svart 2.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2014 Tusen takk for gode råd! Ja, det er den rullingen og følelsen av å bli slengt fra side til side jeg blir nervøs av. Skal se litt rundt etter bredere båttyper, hvor man sitter lavere, da skjønner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.