Jump to content

Locus Android kartprogram tråden.


Jan E.

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Rart med det, har prøvd mye forskjellig i navigasjonsapper de siste årene nå men ender stadig tilbake til å bruke Locus. Syns fleksibiliteten og all funksjonaliteten er helt genial. Skulle ønske det eksisterte på flere plattformer, da også iOS og windows. Skulle gjerne også hatt "kjøpekart" for sjøen. 

 

Bruker Opencpn på PC (win og linux) og utveksler ruter osv med Locus på nettbrett, veldig enkelt og greit. 

-------

 

Føler at Locus er "semiprofft" i forhold til navionics, opencpn osv. Litt terskel og mye som må læres for å komme i gang men duverden så mye bedre når en først er i gang. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg liker utseendet på Eniro sine kart, men tallene med dybde blir veldig små. Jeg antar at Eniro-kartene er pixelbaserte kart og ikke vektorkart.

 

norgeskart.no har "elektronisk sjøkart". Det ser ut til at dette er vektorkart. Er det mulig å bruke disse i Locus?

Du kan bruke sjøkart fra Statens Kartverk (norgeskart.no) i Locus. Da får du litt mer detaljer og større dybde-tall enn med Eniro. Bare gå inn i Locus-menyen og butikk-biten deres (store), under Europa->Norge kan du skru på Kartverket sine kart helt gratis.

 

Men dette er fortsatt ikke vektorkart.

Redigert av oslolosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan bruke sjøkart fra Statens Kartverk (norgeskart.no) i Locus. Da får du litt mer detaljer og større dybde-tall enn med Eniro. Bare gå inn i Locus-menyen og butikk-biten deres (store), under Europa->Norge kan du skru på Kartverket sine kart helt gratis.

 

Laste ned eller må en være online?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har i flere dager nå lastet ned kart for et utsnitt jeg har gjort her i Trondheimsfjorden... Kanskje litt for stort utsnitt ettersom det da tar så lang tid å laste ned med de begrensningene man har (hele Trondheimsfjorden pluss Hitra og Frøya). Uansett de første dagene her så har det gått bra men nå har jeg kommet til Zoomnivå 16 tror jeg det er og da skal den laste ned 533680 images og denne har feilet for meg tre ganger til nå. Sist kom jeg til 443989 før jeg fikk meldingen:

Problem with downloading tiles.

Check internet connection and space on SDcard and try again.

 

Har sjekket lagring, har 10gb ledig på Tab'en (Galaxy Tab 10.1 GT-P7500) og internettforbindelsen min er stabil. Kan det være Statens Kartverk som er ustabil eller har noen andre her inne ide'er på hva problemet kan være?

Link to post
Share on other sites

Har sjekket lagring, har 10gb ledig på Tab'en (Galaxy Tab 10.1 GT-P7500) og internettforbindelsen min er stabil. Kan det være Statens Kartverk som er ustabil eller har noen andre her inne ide'er på hva problemet kan være?

Jeg har lastet ned større kart enn det uten problemer, så det skal gå greit. Men å laste ned over 500000 bilder vil jo ta over en måned hvis man følger reglene?

 

Mister du hele kartet når det krasjer? Trodde du skulle få beholde det som allerede er lastet ned? Hvis det delvis nedlastede kartet ligger der kan du jo bare legge til flere bilder vha. "Supplementary download"-funksjonen til Locus. Den kan du velge etter at du har satt kartutsnitt og trykket download, i stedet for "Personal Map (SQL)" velger du "Supplementary Download (SQL)" og det eksisterende kartet du vil legge bilder til.

 

Det kan jo også være en idé å laste ned litt mindre biter av gangen, og bruke "Supplementary Download" hele tiden. Da slipper du at Locus er låst opp med en enkelt nedlasting i ukesvis.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg laster i små bolker, basert på hvor jeg planlegger å gå. Over tid så bygger man opp et godt kartverk. 

 

Over lengre åpne strekk sjekker jeg området online og velger evt vekk en del lag. Å laste ned en haug i åpent hav virker litt unødvendig.  I mer kronglete områder tar jeg med alt. 

 

Med saktegående båt som jeg har så har jeg stort sett dekket mitt fartsområde. Og uansett har jeg god 4g dekning stort sett overalt hvor jeg ferdes så online er faktisk også et greit alternativ, men selvsagt ikke uten en "offline" løsning som plan B.

------

 

Har da fullstendig kartdekning "offline" på annen løsning som plan B (feks pc med opencpn, eller navionics, papirkart osv)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg får ikke lenger opp sjøkart fra Statkart på Locus Map. Har lagt det til fra Locus Store.

Turkartet fra Statkart fungerer fortsatt, og det jeg har lagret for offline bruk av sjøkartet fungerer.

Det står "unknown error" på hver ruten den prøver å laste på online kartet.

 

Er det andre som har samme problem?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei,

 

Jeg har lyst å fortelle dere om Embark sjøkartene.

 

Vi har 110 000 registrerte brukere og dere kan laste ned sjøkartene i AppStore og GooglePlay eller på PC https://letsembark.io

Sjøkartene er laget på data fra Sjøkartverket og er veldig brukervennlige.

Online kart er gratis og dere får også oppdateringer automatisk og gratis.

Dere får også nattkart gratis og dere kan justere for fargekontraster ift f.eks. sollys.

 

Dere kan søke etter bunkringssteder, uthavner osv.

Dere kan også lage egne steder, ruter og slepespor og dele med alle i Embark eller dele med venner.

 

Har dere ønsker eller forslag til innhold, er det bare å sende oss en melding i chatten eller en mail: hello@letsembark.io.

 

Kristin

Norge(NOR)02.jpg

Redigert av Båt BIM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...