Borgundvåg Startet 24.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2014 Jeg og kona har gått til anskaffelse av en grandezza 29 wa med en Volvo Penta D6 330. Slik jeg har forstått det sier VP at mars-turtall ligger 200 rpm under max turtall. Jeg har diskutert dette med andre som har D6 i sine båter ang mars-turtall og får høre at det er betydelig lavere turtall som er ideelt for en slik motor (industrial, recreational osv..) hva er det mest "fornuftige" å ligge på? synspunkt og erfaringer mottas med takk. motor er en 2011 mod. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2014 10-20% under max er vel mere normalt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ally Svart 24.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2014 Det står i instruksjonsboka. Det er ikke 200 rpm men 10% av maks turtallet. Dvs. Har du 3500 rpm på maks så er maks marsj 3150 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Hvis det er slik som du skriver Ally så er dette en åpenbar forskjell fra andre VP modeller. Der er det -200rpm som gjelder som maks turtall ved maks marsjfart. Men hva motoren har som minste slitasjeturtall er ofte debatert. 20% under maks turtall er det jeg har hørt. Er det slik på D6 motorene at VP angir -10% som optimal marsjturtall eller som absolutte maks marsjturtall? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Du finner der ut når du kjører båten. Marsjfarteb er der skrog og motor er i harmoni. Hos oss va 2900rpm. Maks er 3540 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Enig med siste her, jeg ligger på marsj på 2900-2920 rpm på mine D6. Det utgjør vel ca. 65% effektuttak på motorene. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Jeg oppfatter at det er to definisjoner av marsjfart. Den ene er ut fra hva motorene er laget for å tåle av konstant belastning. VP selv skriver om 2011modell av D6-330 "Vi rekommenderar en marschfart som ligger minst 10% under det maximala motorvarvtalet vid toppfart (fullgas). " DVS maks 3150 rpm som kontinuerlig driftsturtall. Det er kun en anbefaling og man kan jo kjøre med høyere turtall eller lavere. Det er jo din motor. Men det kommer jo også an på båtens egenskaper. Og da med planingsterskel og oppførsel i sjøen. Og påfølgende drivstofforbruk. Støy og annet. Det siste er helt opp til eier, lommebok, komfort, ønsker om å komme fort frem etc Det første er det motorfabrikanten sier at motoren/drivverk skal tåle. Men kun en anbefaling. Så er det opp til eier å velge. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Præcis. Helt enig med alfaalfa Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Tilsvarer VP sin anbefaling om -10% på D6 det som feks KAD-motorene hadde -200rpm (ca -5%)? Altså er VP blitt litt mer restriktive på nye motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Er ikke -200rpm det de mener motoren tåler over lengre kjøring. Men kanskje ikke å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Dvs at de anbefaler -10% men at de skal tåle -200rpm..... Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) Våre to nye D-6 435 har max på 2480 RPM. Anbefalt marsjturtall fra VP er 3150 RPM. På grunn av skrogets form og vekt er dette også det turtallsområdet maskinene trivdes best i, da skroget først kommer skikkelig opp av vannet med dette turtallet, og forbruket er faktisk vesentlig lavere enn ved 3000 RPM. På din båt kan det selvsagt være helt annerledes:-) Føyer meg til det Alfaalfa og Bitteliten sier. Gratulerer med ny båt forresten:-) Redigert 25.Mars.2014 av Christel III (see edit history) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Aq 28 Ht Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Slik ser det ut hos meg i marsjfart, som andre skriver så må en nesten bare prøve seg frem. Hvilen turtall som er best varier med vind, strøm, last osv. men generelt så er dieselforbruket lavest (2,1-2,2 L/nm) på min D6-400 ved 2850- 3000 rpm, (Max 3500). Det "føles" som om motor går lettest i dette turtallsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Selve motoren har lavest spesifikt forbruk ved 2000 rpm men det stiger omtrent ingenting før 2500 og er fortsatt svært hyggelig ved 3000. Så var det selve skroget da, det kan være mest lettdrevet i 28knop f.eks. og da vil ofte en helplaner være omtrent like økonomisk fra like over planingsterskelen og opp til denne farten. 10% under maksturtall er maks kontinuerlig turtall for denne motorserien forutsatt at du oppnår riktig maksturtall. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Om man er opptatt av forbruk må man se på liter/nm. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Om man er opptatt av forbruk må man se på liter/nm.Da blir det dorgefart....Liter per nm= motorenes spesifikke forbruk integrert med skrogets effektbehov. Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) Hei Jeg har en Barracuda 1125 EX og ligger på 25 knop med et forbruk på ca 1,7 l/Nm ved 3000 omdr/min. Motoren er en D6 330. Se forøvrig denne linken ang forbruk. http://www.barracudaboat.no/nyside/index.php?id=nyhet&nyhetnr=90 Hilsen Nils Redigert 25.Mars.2014 av Nils Ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Borgundvåg Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Takker for alle svar og innspill. Jeg har teset en del i dag og det virker på meg at området rundt 2800 fungere fint med hensyn på fart, forbruk og komfort. Fikk også testet båten i relativt grov sjø rundt Stadt. GØY :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.