Jump to content

Volvo Penta D6 330, hva er 'fornuftig' maks turtall?


Borgundvåg

Recommended Posts

Jeg og kona har gått til anskaffelse av en grandezza 29 wa med en Volvo Penta D6 330. Slik jeg har forstått det sier VP at mars-turtall ligger 200 rpm under max turtall. Jeg har diskutert dette med andre som har D6 i sine båter ang mars-turtall og får høre at det er betydelig lavere turtall som er ideelt for en slik motor (industrial, recreational osv..) hva er det mest "fornuftige" å ligge på? synspunkt og erfaringer mottas med takk. motor er en 2011 mod.

Link to post

Hvis det er slik som du skriver Ally så er dette en åpenbar forskjell fra andre VP modeller. Der er det -200rpm som gjelder som maks turtall ved maks marsjfart.

 

Men hva motoren har som minste slitasjeturtall er ofte debatert. 20% under maks turtall er det jeg har hørt. Er det slik på D6 motorene at VP angir -10% som optimal marsjturtall eller som absolutte maks marsjturtall?

Link to post

Jeg oppfatter at det er to definisjoner av marsjfart.

 

Den ene er ut fra hva motorene er laget for å tåle av konstant belastning. VP selv skriver om 2011modell av D6-330 "Vi rekommenderar en marschfart som ligger minst 10% under det maximala motorvarvtalet vid toppfart (fullgas). " DVS maks 3150 rpm som kontinuerlig driftsturtall. Det er kun en anbefaling og man kan jo kjøre med høyere turtall eller lavere. Det er jo din motor.

 

Men det kommer jo også an på båtens egenskaper. Og da med planingsterskel og oppførsel i sjøen. Og påfølgende drivstofforbruk. Støy og annet.

 

Det siste er helt opp til eier, lommebok, komfort, ønsker om å komme fort frem etc

 

Det første er det motorfabrikanten sier at motoren/drivverk skal tåle. Men kun en anbefaling.

 

Så er det opp til eier å velge.

Link to post

Våre to nye D-6 435 har max på 2480 RPM. Anbefalt marsjturtall fra VP er 3150 RPM.

 

På grunn av skrogets form og vekt er dette også det turtallsområdet maskinene trivdes best i, da skroget først kommer skikkelig opp av vannet med dette turtallet, og forbruket er faktisk vesentlig lavere enn ved 3000 RPM.

 

På din båt kan det selvsagt være helt annerledes:-) Føyer meg til det Alfaalfa og Bitteliten sier.

 

Gratulerer med ny båt forresten:-)

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Link to post

Slik ser det ut hos meg i marsjfart, som andre skriver så må en nesten bare prøve seg frem.

bilde

 

Hvilen turtall som er best varier med vind, strøm, last osv. men generelt så er dieselforbruket lavest (2,1-2,2 L/nm) på min D6-400 ved 2850- 3000 rpm, (Max 3500). Det "føles" som om motor går lettest i dette turtallsområdet.

Link to post

Selve motoren har lavest spesifikt forbruk ved 2000 rpm men det stiger omtrent ingenting før 2500 og er fortsatt svært hyggelig ved 3000. Så var det selve skroget da, det kan være mest lettdrevet i 28knop f.eks. og da vil ofte en helplaner være omtrent like økonomisk fra like over planingsterskelen og opp til denne farten. 10% under maksturtall er maks kontinuerlig turtall for denne motorserien forutsatt at du oppnår riktig maksturtall.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...