Jump to content

Dynamo og lading/forbruk


Disease

Recommended Posts

Det her er sikkert svart på ganske mange gange før Hvordan regner man ut hvor mye effekt man kan bruke ombord men at batteriene fortsatt skal lades/vedlikeholdes?

 

Altså jeg har en dynamo på 50A og to batterier. Ett på 65 og ett på 110AH. Hvor mye effekt kan jeg trygt bruke ombord før det begynner og gå utover ladeeffekten?

 

 

Link to post

Svaret blir

"Siden dynamoens effekt er direkte avhengig av dynamoens turtall er det så mye som dynamoen klarer å levere ved gitt turtall"

 

Det er altså direkte avhengig av dynamoens effektkurve.

 

Er det en Valeo betyr det at det er avhengig turtall noe mellom 8 og ca. 44A.

Det beste er hvis du bruker en Amperemeter som faktisk vises om det blir lading eller utlading.

Ellers (forutsatt litt øvelse) kan man se tendensen også med et Voltmeter.
(Forutsetter også at remen ikke slipper!)

 

Er f.eks. spenningen normal på "14,2V", og raser, da bruker du mer strøm enn dynamoen produserer.

 

Står den da omsider stabil på mer enn (ca.) 13,3 da har dynamoen nådd maksimalt mulig belastning, men batteriet blir ikke utladet mens.
Dette tilstands burde du unngå siden dynamoen da både arbeider med maks effekt og produserer maks temperatur.

 

Synker spenningen ytterligere da bruker du mer strøm enn dynamoen kan produsere.
Dette burde du i alle fall unngå.

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Okei. Takk

 

Nå har jeg sjekka litt her og det er ikke en 50A jeg har. Det er en 70A Iskra dynamo.

 

Holder med ett tang ampmeter?

 

Jeg vet iallefall i dag at ved normal bruk, uten noe slått på er den på 14,5v. Mens når jeg skrur på diverse så daler den ned til ca 13,9v og blir der, og det som er litt rart er at når den er nede på 13,9v så kan jeg skru på enda mer forbruk uten at den detter noe særlig lavere.

 

Men med andre ord så er jeg innafor?

Link to post

Med ISKRA er det dessverre relativ og avhengig hvilken serie man snakker om.
70 og 100A av den "meget gunstige" serien viser gjerne tendens for å lage problemer.

En del sliter med regulatorene, andre klarer ikke å levere mer enn 30% pga. stor spenningsfall,

andre igjen sliter med akutt rust på lederbanene, ...,

 

Har du tangamperemeter da kan du i alle fall sjekke -om- det finnes så mye belastning at det ville være naturlig at spenningen daler.
Leser du derimot "30" av 70 mulige Ampere, mens spenningen raser, da ville jeg undersøke det hele nærmere.

Sjekk gjerne også kabeldiametere og mål for spenningsfall mot batteriet (også på minus) hvis Voltmeteren er koblet rett til batteri.
Det er ikke sjelden at noen blir lurt allerede med det.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nummer en er vel i hvert fall at du skaffer deg et tangamperemeter (billig på BT er godt nok :smiley: ) og finner ut hvilken fotballbane du er på, da kan du jo også måle litt rundt om kring og se hva de forskjellige forbrukere trekker. Så kan du jo vurdere å montere et fast amperemeter på ladekabelen til dynamo, eller enda bedre, en batterimonitor. Husk at ladestrømmen fra dynamo også avhenger av ladestatusen på banken.

 

Lykke til med målingene :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...