Flyrikk Startet 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2014 Heisann. Skal bytte termostaten på min mercruiser 4.3 fra 1995. Motoren han closed cooling. Jeg har manualen til motoren men den forklarer best sjøvannskjøling. Problemet mitt er i hvilken rekkefølge alt skal. Jeg finner ikke noen god tegning på akkurat mitt opplegg. Kan noen komme med tips? Jeg legger ved noen bilder av hvordan jeg tror det skal gjøres. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 1.denne pakningen her? 2.Så denne? 3. Og til slutt denne? Alt dette fulgte med. Trenger jeg egentlig mer enn de på bildene? Håper noen kan hjelpe meg. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 termostaten skal stå før huset. Den passer inn før bilde nr 1.... Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Sånn? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Har du serienr på motor? Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Jepp. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 ta ett bilde av termostathuset ditt Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 der slangene skal kobles på... Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Kanskje bedre bilde Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Dette var merkelig rett og slett....Aldri sett lignende... står det ett nummer på delen der slangene skal stå? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Dette ser jo egentlig ut som ett gammelt termostathus....... Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 42699 Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Ja noe er rart. Kunne liksom ikke finne noe som lignet. Kan jeg fortsatt få dette til å fungere normalt tro? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Kan du gi meg litt historie rundt motoren din? Har du alle deler? Bygger du om?? Kan ikke se at dette er noe som hører til en 95 mod 4.3liter.... Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 ser jo at ikke forgasseren er original vertfall.... Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Ser faktisk ut som dette kan stemme med lukket kjølesystem. Men da er jeg svært usikker hvordan det ser ut....Var det du som demonterte for å skifte eller? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) Denne motoren har ettermontert ferskvannskjøling så du finner nok ikke ut av delene med vanlige delekataloger men det nederste huset kan kalles en spacer og termostaten sitter øverst i denne. Mulig du finner delene på smallblock eller bigblock V8 da ferskvannskjølingssett passer til flere motorer. Ligner på denne: http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-260-MIE-5-7-350-GLM-Thermostat-Housing-Cover-w-closed-cooling-55131A5-/191108125880?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item2c7eee94b8&vxp=mtr Redigert 25.Mars.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Jeg kjøpte båten for 2 år siden. Da hadde den ifølge eieren blitt overhalt i 2005. Da jeg kjøpte den hadde den stått på land i 3 år. Noe den bar preg av blandt annet i kjølesystemet. Jeg byttet termostaten før sommersesongen ifjor. Den som sto i da jeg kjøpte den var bare en brun rustklump. Etter forrige sesong og demontering i vinter var også denne begynt å ruste etter en sesong. I vinter har jeg tatt ut motoren for å overhale den helt etter at sesongen ifjor endte med vann i sylinderene. Trolig pga defekt manifold. Takk for fin info fra dere begge Tskjei og Dieseldahl. Spm nå er jo om jeg kan sette det sammen igjen som på bilde 3? Gjør jeg det blir det forsåvidt en ganske stor åpning i forkant av termostaten hvor vannet vil sirkulere uavhengig av om termostaten er åpen eller ikke. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) https://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=809645%2097&ivar=images/CRUISER/809645.97/10.png&inbr=2339&bnbr=110&bdesc=CLOSED+COOLING+SYSTEM Ser ut til at dette ferkvannskjølingssettet kun ble levert til innenbordsmotorer, altså de med girkasse. Motorer med drev har et annet termostathus og litt andre slanger men fungerer likt. Årsaken kan være at i USA er det mere vanlig med V-gir og da sitter motoren bak frem. Pass på at det ikke er mikset deler og montert feil her. Saltvannsutløpet fra varmeveksleren går til et t-stykke og videre til eksosriserne. Med feil type pakninger mellom risere og manifolder vil sjøvannet blande seg med feskvannet. Lekkasje i disse pakningene er også den vanligste feilen ved sjøvann i sylindrene. De to slangene fra termostathuset skal inn nederst på eksosmanifoldene og utløpet øverst på manifoldene skal inn på varmeveksleren. Redigert 25.Mars.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Gikk over nå og sjekket at alle slanger gjør det de skal. Det stemmer med det du sier. Ser også at det inni sirkulasjonspumpa som var ny ifjor også har rust i seg. Jeg bestilte nytt sett med manifolds og risere idag. Og pakninger. Skal sjekke at det blir riktig mellom manifold og riser. Der skal vel ytterkanaler være sperret? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Flyrikk Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Hva tror du om å gjøre som jeg foreslo her tidligere om installeringen? Kan det fungere greit? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Ja det skal være riktig det. Mercruiser og også uoriginale produsenter av ferskvannskjøligssett har gjort om litt på delene opp igjennom tiden, de er levert med enten ferskvann eller sjøvann i manifolder og med ulike termostathus, sjøvannspumper, varmevekslere mm og det kommer av forskjellige ting. Nyere motorer har kjøling av bensintilførselen, noen har bakmontert varmeveksler, det kan komme av plassproblemer osv. Når det gjelder ditt system så har du en stengende termostat i motsetning til by-pass termostat og dobbeltvirkende. Derfor er det en passasje forbi termostaten for å ikke stoppe vannet helt på kald motor. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) Dette er jo helt standard termostathus for lukket system, og delene skal i akkurat den rekkefølgen du tror, den lille pakningen nederst, mellomhuset oppå der, termostaten oppi mellomhuset, så den store pakningen og fordelerhuset. De to boltene strammes til rundt 40nm i kryss. Redigert 25.Mars.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.