Jump to content

Prosjekt: Barracuda 23"


Flyrikk

Recommended Posts

Hei båtfolket. :flag_bp:

 

Da har jeg anskaffet meg en båt som jeg skal pusse opp.

Ha lest en del tråder angående oppussing her på forumet og fant ut at jeg også vil dele galskapen med dere.

 

Er helt fersk når det gjelder båt. Men syns det er morro å holde på med prosjekter.

 

Båten er en Barracuda 23 " med Mercruiser 4,2 L og Alpha One drev.

 

Har ikke rukket å gjøre så mye enda pga av ett annet prosjekt som foregår inne i huset. Men det er snart ferdig så da blir det båtoppussing.

 

Har bestilt ny kalsje siden den som fulgte med var pill råtten og lakk som ei sil. Har også tømt båten for ca 200l vann. Trolig pga av kalesjen som lakk.

 

Har ikke helt bestemt meg for hvor mye jeg skal gjøre med den enda. Kjenner jeg meg sjøl rett fører vel det ene til det andre så har man plutselig gått over det som er. :pray:

 

Legger med noen bilder av balja.

 

img_2673.jpg

 

img_2660.jpg

 

img_2657.jpg

 

 

img_2663.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Det var da en fin skute, hva skal du egentlig pusse opp på den? Ser det kan være litt sliping og lakking innvendig, men det så ikke ut til å være mye som må tas :smiley:

 

Ang. den røde stripa, så tror jeg den kan være enklest å male over. Mistenker at fargen ligger i gelcoaten fra den ble laget, men jeg kan jo ta feil...(har nemlig gjort det før) :wink:

Hvis du har et lite felt som ikke synes så godt, kan du jo prøve å skrape/slipe litt på overflaten og se om fargen blir borte.

 

Håper det hjalp litt.

 

Mvh Ørjan.

Link to post
Share on other sites

Hei Ørjan,

 

Bildene ljuger veldig. Båten er generelt sliten. Treverket er i dårlig stand og må pusses og lakkes. Dørken ved styrekonsollen er også veldig dårlig.

Blir også en del rydding nede i motorrom.Har også lyst til å trekke om nede i båten. Der er det nå langhåret pusekatt på veggene.

Skal få lagt ut noen bilder.

 

Den røde stripen har begynt å flasse og sprekke opp. Jeg tror det er mulig å pusse vekk en del av det for så å male over. Er ikke sikker men.Den nye kalesjen jeg har bestilt er i lys grå. Så vil gjerne gjøre noe med den røde fargen.

Takk for tipset. ;)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Rivingen går sin gang og denne gang er det pantry som måtte gå pga råte.

Planene fremover er:

-Bygge ny pantry med kjøleskap,vask og bluss.

-ny dørk. Teaklaminat fra maritim.

-Nye sidebord. Teakfiner plater fra maritim.

-Nye øvre sidebord trukket med skai.

-Ny sittegruppe. Bruke teakfiner plater der også.

-Rydde opp i el anlegg

-Modifisere styrekonsollen.

 

På motor har jeg byttet sirkulasjonspumpe,thermostat,fuelslanger pluss div småting.

 

Utvendig på båten blir lakkere bort rød stripe og polere og ha på nytt bunnstoff.

 

img_2898.jpg

Link to post
Share on other sites

Idag røyk styrkonsollen og resten av det blå trekket.

Veldig lett å rive....men kanskje ikke så lett å bygge opp igjen.

 

Sitter nå å klør meg i hue for å finne ut hvordan det nye dashbordet skal se ut.

Enten må jeg bygge det i treverk eller trekke det i lys skai.

Noen forslag fra forum folket?

Link to post
Share on other sites

Drit jobb idag. Fjerner gammelt lim som har vært under det gamle skai trekket.

Gikk på med 4 forskjellige stoffer.

1. 3M sin sitrus limfjerner.

2. Aceton.

3. Whitespirit.

4. Biltema sin bremserens.

 

Sistnevnte fungerte faktisk best!

Aceton som en god nr 2.

 

Skal få lagt ut ett bilde imorgen.

Redigert av Flyrikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.........ett bilde av den nye kalesjen. :thumbsup:

 

 

 

Vinduet foran på kalesja var kjekk. Kunne godt tenkt meg ett slikt sjøl, neste gang kalesja skal fornyes, men med båten ute hele året .... vil sømmene rundt vinduet tåle presset fra tung våt snø? Slik det har vert de siste vintrene så har det jo kommet mye våt snø på kort tid. Jeg forsøker jo å måke snarest mulig, men ikke alltid en har mulighet til å gjør jobben "på timen". Noen som har erfaringer med slikt?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja jeg ville ha vindu i front på den nye kalesjen for å få litt mere lys inn. :)

 

Idag trosset jeg 16 minus grader og fortsatte på det elektriske.

Fikk demontert ut alle instrumentene og merket kaoset av ledninger.

Vurderer å kjøpe meg nye instrumenter men det koster fleskerier pluss at jeg er litt usikker på om mine nåværende givere vil samarbeide med ett evt nytt instrument. Har VDO i båten nå men kikker litt på Faria instrumenter.

 

Baksiden på det gamle instrumentpanelet:

 

zasy6y8u.jpg

 

Gamle instrumenter ute.

 

eha9ebyv.jpg

 

Dette bryterpanelet kommer jeg uansett til å bruke videre

 

qahanepe.jpg

 

Nye hovedstrømsbrytere,skillerelė og koblingsskinner fra BT

 

nubuqu6y.jpg

 

Verkstedet mitt med div utmontert fra båten

 

yhuheze6.jpg

 

 

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Kjøpt teakfinėr plater fra maritim idag. 9mm tykke. Disse skal brukes på frontveggen der man styrer båten. :)

Investerte også i 6 nye instrumenter fra Faria. Så nå er alle de gamle tilsalgs hvis noen er interessert.

Har bestemt meg for å trekke den nye konsollen i skai.

 

Her testet jeg forskjellige beis farger. Endte på kun å kun bruke Liberon finishing oil.

4eza8y7y.jpg

 

Her før og etter

yvederez.jpg

 

 

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Hei

Er denne båten bygget over samme lest som fjord 24 weekender, ligner veldig.

Jeg bygget om darsbordet på min weekender sånn at jeg fikk plass til en Garmin 720 plotter, det ble veldig bra.

Er ikke sikker på om det er lurt med hvit farge under vinduene pga. Reflekser.

PS.du kann umulig være en giddalaus og lat fyr.

Du har bra med jobb foran deg.:-)

Redigert av sofa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg syns også den ligner på Fjord båt. Jeg aner ingenting om båten annet enn det jeg ble fortalt av forrige eier. Han sa det var en Barracuda Daycruiser.

Jeg har ennå ikke greid å finne noe på nettet som sier at dette er en Barracuda.

Men den er skremmende lik Fjord!!

 

Angående dashbordet klør jeg meg rød i huet. Har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal gjøre det. Mest sannsynlig noe av det samme som var der. Vurderer å trekke tynne plater i hvit skai og bruke det.

 

Har kikket en del på de weekender som du hadde for å få ideer. Men der virker der som konsollen er helstøpt?

Hvordan gjorde du det?

 

Ja har en del jobb foran meg. ;)

Link to post
Share on other sites

Hei

Sunseeker hadde en maken båt en gang i tiden, så de er nok blitt bygget på samme formen som fjord bare 1 fot kortere.

Angående konsollen , laget jeg en dummy av isopor som jeg sparket og pusset til jeg var fornøyd , deretter laget jeg en form som jeg støpe konsollen i . Så var det å legge på toppcoat i ønsket farge. Konsollen er skruvet fast fra undersiden, for å få en fin front så er det montert en dekkplate.

Jeg har tatt vare på formen så slike konsoller kan det lages flere av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...