Jump to content

uerfaren båtmann, kjøpt båt i Kristansand, kjøre til Bergen?

Hpdam

Recommended Posts

Hei kloke hoder

Har hatt båt noen år men stort sett kun tusla rundt i Bergensområde.

Planlegger nå å hente ny bruktbåt i Kristiansand og kjøre den langst kysten opp til Bergen.

Båten er 32fot, god motor og yter 8knop marsjfart.

Trenger et råd:

Er dette innenfor sunt båtvett på noen fine vårdager?

Har jo skjønt at det kan være noe sjø på deler av denne strekningen.

Om mulig så ville jeg ha sjekket dieseltanken/e før turen og eventuelt gjort disse rene før turen. Samt medbrakt minst to sett med nye dieselfiltre. Det kan fort bli litt sjø på dette strekket, og da er ikke tette filtre akkurat det man ønsker seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det Index sier er verdt å få med seg - kjenner mange som har fått stopp på båten på henteturen pga at den da kommer ut i dårligere vær enn den normalt har vært ute i, slik at grumset i bunn av tankene virvles opp og da tettes filtre på et blunk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Båten er 32fot, god motor og yter 8knop marsjfart.

Hvor stor motor har du ? Det er ofte nord/nordvest vindretning her, så ikke stol på at du klarer marsjfart hele veien hvis du ikke har litt å gå på i kjelleren.

Bortsett fra det er dette en fin tur, bare du bevilger det tid nok til å kunne avvente været om nødvendig. Rundt Listalandet opp til Egersund, og Egersund til Tananger er lange etapper i åpent hav så det er greit med tålige værmeldinger før du legger ut der.

Ellers, gå langt nok ut. Rundt Lista bør du minst så langt ut at du ser land over fyret (helst lenger), og gå utfor bøya på Jærens rev hvis du ikke er lokalkjent.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Setter virkelig pris på alle disse gode råd. Ekstra filter skal kjøpes inn.

Motoren er ikke større en hva som trengs så det kan hende farten faller til 6knop ved ugunstige vindforhold.

Beregner meg god tid og vil ikke hive meg ut i åpent hav dersom været ikke er med.

Skulle det være flere gode tips til enten utrustning eller veivalg, mottas dette med takk.

Jeg gikk jo i bølger fra stiv kuling. Det blir litt mye. Det tar en stund før sjøen legger seg. Mye pga strøm. :-) les litt på div hente tråder her på forumet. Mye info der. Det er en veldig lang tur fra lista til Egersund og fra egersund til tananger i 6 knop. :-) det går helt fint i godt vær. :-)

Endelig ble det Bobåt

Da var båthandel gjort og ingen vei tilbake.

Har ikke bestemt når turen starter men båt er klar for henting neste uke.

Takk for god og nyttig info. Kommer til å gå mest mulig innaskjærs, og finne godværet

når jeg må ut i åpent.

Skal sjekke ut tipset om Listeid, høres spennende ut.

Jeg får regne meg god tid og bruke hodet så kommer jeg vel hel frem...

Dette går så fint så, bare å lage en hentetråd her på forumet, så får du all den hjelp du kan tenke deg:-)

Jeg har selv hentet hjem to båter de siste årene, en Joda 8100 fra Lillesand, og vår nåværende Baltic som vi hentet i Sarpsborg i høstferien for halvannet år siden.

Som du sier, beregn god tid, ta det som en tur så går dette som en drøm, samtidig som du vil lære den nye båten din å kjenne på en fin måte.

God tur, og gratulerer med ny båt, vi gleder oss til hentetråden.

Du kjenner ingen som kan bli med deg? Evt skal du ikke se bort ifra at noen her inne melder seg for å ta turen med deg :smiley:

alltid greit å ha med en til på en slik tur , kan være litt slitsomt å gå lange strekk i uggent vær. Og kjekt om det skulle skje noe uforutsett

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Et godt tips er å sjekke kystvarselet på yr.no. Der står det høyde/styrke og retning på bølger, strøm og vind.

Sjekk også værkartet for Lindesnes, Lista, Egersund og Jærens rev. Og sjekk hvordan strømmen går, inne langs land kan det fort være motstrøm, lenger ute kan du få medstrøm.

Jeg snudde på vei ut fra Egersund med en lettere sjøsyk matros ombord. Da var det rundt 4 meter bølger, og hun ble kastet rundt i cockpiten. Da hadde det vært over 20m/s natten før.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...