Jump to content

Dødgang på hydraulisk styring


Dagsven

Recommended Posts

hvilken type styring da? påhengsmotor ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Sjekke ved å vri til fullt utslag. Så dreie rattet videre - ta i skikkelig. Da skal du høre at pumpen (helm) gir seg. Dvs du kan vri rattet med mye motstand og prusting fra rattpumpen.

 

Sjekk for lekkasjer eller merker du forskjell ved nadre, tredje vridning forbi der det stopper? Ser du ser at det lekker fra sylinder bak eller pumpen ved rattet?

 

Gjenta men andre veien. Samme sjekk av lekkasje. Om den er svampete den ene veien og ikke den andre før pumpen "overtales" til å gå videre så er det luft i systemet. Dersom du hører lyden av luft i pumpen ved rattet - fyll på olje.

Link to post
  • 4 år senere...
alfaalfa skrev On 25.3.2014 at 18.45:

Sjekke ved å vri til fullt utslag. Så dreie rattet videre - ta i skikkelig. Da skal du høre at pumpen (helm) gir seg. Dvs du kan vri rattet med mye motstand og prusting fra rattpumpen.

 

 

Drar opp denne tråden igjen. Holder nemlig på med å lufte styring etter bytte av rattpumpe (sleipner) på en båt med påhengsmotor. Ser ut til at vi har fått ut all luft, ingen bobler i slangene, men det jeg stusser på er at vi fortsatt klarer å dra rattet videre etter fullt rattutslag. Må ta skikkelig i riktignok, men likevel. Hadde forventet at det skulle være full stopp, dønn. Så kom jeg over denne tråden, og ble litt usikker på  hva som menes med innlegget som det er sitert til. Er symptomene det vises til et tegn på fortsatt noe  luft i systemet, eller skal det leses slik at det er normalt/ok?

 

Noen som vet? 

Link to post

Det er normalt og ok. Det er en pumpe dette her så du kan dra den "over" på fullt utslag.

 

Dersom du kan sveive videre uten motstand derimot har du et problem.

 

Men ved lufting kan det være lurt å gjøre akkurat denne øvelsen på fulle utslag til hver side for å sikre at det ikke ligger luftbobler i pumpen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...