Dagsven Startet 25.Mars.2014 Del på Facebook Startet 25.Mars.2014 Hei har mye dødgang på rattet. Kan snurre en halv til en hel gang før motor svinger. Fylte på olje i fjor og da fungerte den fint igjen, blei helt annen respons. Nå er den tilbake til dødgang? Pumpa som er gåen? Lufte systemet? Lekasje? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 hvilken type styring da? påhengsmotor ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Sjekke ved å vri til fullt utslag. Så dreie rattet videre - ta i skikkelig. Da skal du høre at pumpen (helm) gir seg. Dvs du kan vri rattet med mye motstand og prusting fra rattpumpen. Sjekk for lekkasjer eller merker du forskjell ved nadre, tredje vridning forbi der det stopper? Ser du ser at det lekker fra sylinder bak eller pumpen ved rattet? Gjenta men andre veien. Samme sjekk av lekkasje. Om den er svampete den ene veien og ikke den andre før pumpen "overtales" til å gå videre så er det luft i systemet. Dersom du hører lyden av luft i pumpen ved rattet - fyll på olje. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Baystar er merket. Påhengsmotor. Skal fylle på samt lufte systemet og sjekke for lekasjer. Er ingen tegn til lekasjer ved styresnekka. Må undersøke mer ved motorbrønnen. Takk for svar:) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.Mars.2014 Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 Helt klart luft, dvs lekkasje. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
"Mathilde" Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 alfaalfa skrev On 25.3.2014 at 18.45: Sjekke ved å vri til fullt utslag. Så dreie rattet videre - ta i skikkelig. Da skal du høre at pumpen (helm) gir seg. Dvs du kan vri rattet med mye motstand og prusting fra rattpumpen. Drar opp denne tråden igjen. Holder nemlig på med å lufte styring etter bytte av rattpumpe (sleipner) på en båt med påhengsmotor. Ser ut til at vi har fått ut all luft, ingen bobler i slangene, men det jeg stusser på er at vi fortsatt klarer å dra rattet videre etter fullt rattutslag. Må ta skikkelig i riktignok, men likevel. Hadde forventet at det skulle være full stopp, dønn. Så kom jeg over denne tråden, og ble litt usikker på hva som menes med innlegget som det er sitert til. Er symptomene det vises til et tegn på fortsatt noe luft i systemet, eller skal det leses slik at det er normalt/ok? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Det er normalt og ok. Det er en pumpe dette her så du kan dra den "over" på fullt utslag. Dersom du kan sveive videre uten motstand derimot har du et problem. Men ved lufting kan det være lurt å gjøre akkurat denne øvelsen på fulle utslag til hver side for å sikre at det ikke ligger luftbobler i pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Det var godt. Begynte å tro at det kunne være noe galt med selve sylinderen ved motoren. Men jeg har ikke sett lekkasje noe sted, så da får vi tro at det er i orden. Takk for hjelpen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.