Olepo Startet 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2014 (redigert) Jeg er litt nysgjerrig på hvilke erfaringer folk har med å benytte båtmegler til kjøp eller salg av båt her i Norge. Jeg ser det går en tråd som handler om Aker Yachts AS, men jeg tenkte mer på bruk av båtmeglere generelt. Jeg har selv inngått avtale om kjøp av båt via megler nå i vinter. (Dette er riktignok ikke en ren båtmegler, men en forhandler som selger båten på oppdrag fra kunde/eier). Dette har vært en forferdelig lang og vanskelig kjøpsprosess, mye pga dårlig arbeid og lite kompetanse/interesse fra megler. Jeg vurderte flere ganger å trekke meg fra handelen, og burde egentlig ha gjort det, men jeg ville gjerne ha båten pga utstyrsnivå, tilstand og motorisering. Det er imidlertid fortsatt litt usikkert om handelen blir gjennomført og jeg får båten ... Personlig ser jeg ingen gode grunner til å benytte en megler til å selge egen båt, men forstår naturligvis at det er lettvint . Gode standard salgskontrakter er lett tilgjengelig, og det er vel ingen som har bedre kunnskap om båten enn eieren selv. I mitt tilfelle er jeg overbevist om at handelen hadde gått langt smidigere og raskere hvis jeg hadde kommunisert direkte med eier av båten. Unntaket må være dersom eier kanskje reiser mye i utlandet og ikke har mulighet til å følge opp et salg med visning osv. Eller kanskje ved et arveoppgjør/dødsbo der arvinger ikke har kompetanse eller ønsker/er i stand til å gjennomføre et salg. Jeg velger foreløpig å tro at jeg har vært ekstremt uheldig i mitt tilfelle, og håper virkelig at det finnes meglere som gjør en god jobb. Av ren nysgjerrighet vil jeg derfor gjerne høre om andres erfaringer med båtmeglere. Hva er det vanlig å betale for et slikt salgsoppdrag?? Provisjonsbasert?? Redigert 25.Mars.2014 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Det vanlige er vel 4-7% provisjon eller deromkring. Jeg solgte Enzo sommeren 2013 via megler (Heitmann Marin) og hadde veldig gjerne gjort det igjen. Grunnen er enkel. * Jeg hadde bare 1 båtplass og dermed 2 båter, måtte da leid en ekstra. * Jeg vasket båten og tok bilder av den, leverte den og tenkte ikke mer over den saken, salgsarbeidet og den greia trengte jeg ikke tenke på. * Det er en proff partner som tar kontakten mellom kjøper og selger, det utarbeides et skikkelig skjema når jeg leverer og eier overtar. Ergo ikke noe tull med ting som ikke blir oppdaget osv. * Det er større mulighet for å få solgt en båt som ligger der folk er for å kjøpe båt. Ferdig snakka Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Enzo; var også båtplassleie inkludert i provisjonen? Vi må jo snart bla opp 25000 for sommerplass, men har også lurt på å la Heitmann ta se av den biten. Kanskje på tide å ta en telefon? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Joda båtplass og alt er inkludert. Er bare å levere båten og glemme den, er den ikke solgt før vinteren kommer så gjør de konservering og ordner og steller. Man betaler de %ene man er blitt enige om og ferdig med den saken uansett hvor lenge båten blir liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Brig'en Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Anbefaler med glede Den Glade Bådmegler, Bjorbekk/Arendal :) Ryddig og grei kar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.