WGM Startet 25.Mars.2014 Del på Facebook Startet 25.Mars.2014 Fikk et lite sjokk i dag da jeg fikk en mail fra verkstedet (autorisert VP center) med bilder av turboen på min ene KAD 44. Ser nesten ut som det har vært kjørt smågrus igjennom. Det ser i hvertfall ut har det vært noe mer og hardere enn varm eksos, men jeg kan ikke se noen andre skader.Samtidig ser det jo også ut som om det er forkokset på forsiden av bladene. https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49130/turbo_3.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49130/turbo_1.jpg Har ikke snakket med verkstedet ennå, men båten har ligget i opplag i vinter og fungerte helt utmerket før dette. Har justert ventiler og skiftet spisser/overhalt dyser (Aut. Bosch Diesel-el. verksted) siden gangtiden er nær 1000 timer, så jeg antar det ble oppdaget i forbindelse med dette. Noen som har opplevd lignende eller har en kvalifisert formening om hva som kan ha skjedd ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 (redigert) Har syslet litt med mindre jet-turbiner. Det er vel kompressorsiden av turboen vi ser på bildet og ikke eksosturbinen? Det ser ut som de bladene har tygget på fremmedlegemer hvertfall. Effektiviteten blir ikke redusert all verden av det jeg ser på bildet, men en evt ubalanse vil ta knekken på turboen ganske kjapt. Redigert 25.Mars.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Ojda, her har det vært noe mer enn luft. Ser ut som at det er kjørt uten luftfilter. Det er ikke så uvanlig med litt slitasje på forkant av kompressorhjulet men dette var mer enn jeg har sett. Var det likt på begge motorer? Turboservice verksteder kan overhale turboene. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 (redigert) Noe har blitt sugd inn ja... er det ikke noe slags filter eller finmasket netting foran innsuget ? Ikke bare å pusse vekk det der.. men det går jo an å bytte kompressorhjulet uten å svi av en formue på ny turbo. På noen turboer kan man til og med gjøre det selv med litt fingerferdighet. Det er kanskje en K26 turbo ? Redigert 25.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Var hvertfall mye oljegriseri der også. Selv om den har gått uten luftfilter skal det godt gjøres at den suger inn fremmedlegemer fra motorrommet i en båt. Dette er vel en KAD 44 med mekanisk kompressor, så kan det ha kommet noe derifra som har endt opp i turboen? Det som har blitt gnagd opp av turboen vil gå videre til intercooler, så hadde demontert og åpnet den og sett hvordan det ser ut der inne. Turboen hadde jeg sendt bort for bytte av kompressorhjul og avbalansering i det minste. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Scand29bal Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 hur går vevhusventilationen på KAD motorerna? kanske kan kommit skit den vägen. att det skulle komma från kompresson är väl inte så troligt då det bör sitta nån typ av bypass ventil/magnet koppling som gör att när turbon inte laddar att det inte kan komma laddluft bakvägen? Dåligt filter, koks från vevhusventilationen verkar mest troligt som sagt måte åtgärdas då obalansen kommer att äta upp lagret och i värsta fall knäcka axeln. Lycka till :) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Takk kjære venner !Om ikke annet så er nattesøvnen foreløpig reddet. Min kunnskap strakk ikke til å se at dette var kompressorsiden, så jeg trodde det var eksosturbinen. Så da for meg demontering av toppen og ventiler eller stempler som manglet noen biter.Overhaling eller ny turbo er ikke gratis det heller, men i forhold til scenarioet jeg så for meg så regner jeg med at vi snakker betydelig mindre beløp.Har nemlig hatt opp og overhalt den andre toppen i vinter pga en ventil som hang. Dette viste seg å komme fra lekkasje i intercooleren, som igjen hadde medført rust i insug-kanaler og ventil. Har som nevnt ikke snakket med verkstedet ennå, men jeg fikk opplyst at dette gjaldt den andre motoren. Hadde det skjedd på samme motor som har hatt lekkasje på i.c. så kunne det kanskje vært en sammenheng ? Jeg vet ikke hva slags turbo det er teerex, annet enn at jeg antar at det er en original VP. Akkurat hvordan det ser ut med filtre, veivhusventilasjon etc vet jeg heller ikke, da jeg ikke har demontert det selv. Det stemmer at det er mekanisk kompressor på disse motorene også. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 (redigert) Det er nok en K26, bare se på typeskiltet som såvidt skimtes på bildene dine. Er vel en av de mest brukte turboene på så mange slags motorer på land og til vanns, bensin og diesel. Produsert av KKK (Kühnle, Kopp & Kausch AG) nå eid av Borg Warner/Schwitzer. Her er min (ikke VP da): Redigert 25.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
G.N Svart 26.Mars.2014 Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 Hei Såg slik ut på min Yanmar også 6LPA 240 hk. Var lekkasje på intercooler på denne og Greger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.