Jump to content

Ser ut som det har vært grus i turboen. Noen som har sett lignende


WGM

Recommended Posts

Fikk et lite sjokk i dag da jeg fikk en mail fra verkstedet (autorisert VP center) med bilder av turboen på min ene KAD 44. Ser nesten ut som det har vært kjørt smågrus igjennom. Det ser i hvertfall ut har det vært noe mer og hardere enn varm eksos, men jeg kan ikke se noen andre skader.
Samtidig ser det jo også ut som om det er forkokset på forsiden av bladene.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49130/turbo_3.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49130/turbo_1.jpg

 

Har ikke snakket med verkstedet ennå, men båten har ligget i opplag i vinter og fungerte helt utmerket før dette. Har justert ventiler og skiftet spisser/overhalt dyser (Aut. Bosch Diesel-el. verksted) siden gangtiden er nær 1000 timer, så jeg antar det ble oppdaget i forbindelse med dette.

Noen som har opplevd lignende eller har en kvalifisert formening om hva som kan ha skjedd ?

 

Link to post

Har syslet litt med mindre jet-turbiner.

Det er vel kompressorsiden av turboen vi ser på bildet og ikke eksosturbinen?

 

Det ser ut som de bladene har tygget på fremmedlegemer hvertfall.

Effektiviteten blir ikke redusert all verden av det jeg ser på bildet, men en evt ubalanse vil ta knekken på turboen ganske kjapt.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Noe har blitt sugd inn ja... er det ikke noe slags filter eller finmasket netting foran innsuget ?

Ikke bare å pusse vekk det der.. men det går jo an å bytte kompressorhjulet uten å svi av en formue på ny turbo.

På noen turboer kan man til og med gjøre det selv med litt fingerferdighet. Det er kanskje en K26 turbo ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Var hvertfall mye oljegriseri der også.

Selv om den har gått uten luftfilter skal det godt gjøres at den suger inn fremmedlegemer fra motorrommet i en båt.

Dette er vel en KAD 44 med mekanisk kompressor, så kan det ha kommet noe derifra som har endt opp i turboen?

Det som har blitt gnagd opp av turboen vil gå videre til intercooler, så hadde demontert og åpnet den og sett hvordan det ser ut der inne.

Turboen hadde jeg sendt bort for bytte av kompressorhjul og avbalansering i det minste.

Mvh. SAP

Link to post

hur går vevhusventilationen på KAD motorerna? kanske kan kommit skit den vägen. att det skulle komma från kompresson är väl inte så troligt då det bör sitta nån typ av bypass ventil/magnet koppling som gör att när turbon inte laddar att det inte kan komma laddluft bakvägen? Dåligt filter, koks från vevhusventilationen verkar mest troligt som sagt måte åtgärdas då obalansen kommer att äta upp lagret och i värsta fall knäcka axeln.

 

Lycka till :)

Link to post

Takk kjære venner !
Om ikke annet så er nattesøvnen foreløpig reddet. Min kunnskap strakk ikke til å se at dette var kompressorsiden, så jeg trodde det var eksosturbinen. Så da for meg demontering av toppen og ventiler eller stempler som manglet noen biter.
Overhaling eller ny turbo er ikke gratis det heller, men i forhold til scenarioet jeg så for meg så regner jeg med at vi snakker betydelig mindre beløp.
Har nemlig hatt opp og overhalt den andre toppen i vinter pga en ventil som hang. Dette viste seg å komme fra lekkasje i intercooleren, som igjen hadde medført rust i insug-kanaler og ventil.

Har som nevnt ikke snakket med verkstedet ennå, men jeg fikk opplyst at dette gjaldt den andre motoren. Hadde det skjedd på samme motor som har hatt lekkasje på i.c. så kunne det kanskje vært en sammenheng ?

 

Jeg vet ikke hva slags turbo det er teerex, annet enn at jeg antar at det er en original VP. Akkurat hvordan det ser ut med filtre, veivhusventilasjon etc vet jeg heller ikke, da jeg ikke har demontert det selv. Det stemmer at det er mekanisk kompressor på disse motorene også.

Link to post

Det er nok en K26, bare se på typeskiltet som såvidt skimtes på bildene dine.

Er vel en av de mest brukte turboene på så mange slags motorer på land og til vanns, bensin og diesel.

 

Produsert av KKK (Kühnle, Kopp & Kausch AG) nå eid av Borg Warner/Schwitzer.

 

Her er min (ikke VP da):

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...