niasjan Startet 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2014 Har en Gib-sea 372 som jeg synes er vanskelig å manuere med motor. Har fått råd om å støype på roret og lurer på om noen har erfaring på hvordan dette bør gjøres.Har prøvd å laste opp bilde av roret, men er usikker på om det ble med. https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6245/bildeav_ror.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 En norsk båt som i fjor forsøkte å krysse atlanteren mistet sitt modifiserte (les: større enn originale) ror. Om jeg husker rett var dette en alubåt på 45-50 fot. Det er godt mulig grunnen til at dette roret ble revet av var et hardt sammenstøt med noe i sjøen, men synes likevel det er verdt å ta med i tankene at roret skal holde også i røffe forhold på havet og er designet og dimensjonert til dette – å øke rorets dimensjon uten å gjøre innfesting, aksel og andre komponenter tilsvarende sterkere vil nok i de aller fleste tilfeller gå helt fint, men i de tilfeller det går galt kan problemet være svært alvorlig. Ønsker ikke å snakke tanken ned, bare mane til at litt grunnleggende vurdering av styrke bør være en del av prosessen. Kan være enig i at roret ikke så veldig stort ut. Lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Hvis problemet er havnemanøvrering så vil vel en baugpropell løse det problemet. Sitér dette innlegget Link to post
niasjan Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Er det ingen som har forlenget eller støpt på et ror på seilbåt. Da vi hadde båten på land i fjor ble det kommentert at det burde hvert forlenget. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 (redigert) Ta en titt her! https://baatplassen.no/i/topic/77379-raad-i-forbindelse-med-reparasjon-av-sprukket-ror/ Jeg økte størrelsen på roret med nesten 30% den ble da mye mere manøverdyktig men......roret krevde virkelig sin mann å holde på skarp slør. Min konklusjon: 15 -20 % økning hadde vært nok. Redigert 8.April.2014 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 En venn har forlenget roret på en Hanse 470. Han har racing kjøl på 270 og roret er vel nå forlenget til nesten det samme. Han mener det hjalp godt. Din er vel en Gib Sea med grunn kjøl. 145cm ? Ombygging går, bare finn en som kan beregne den. Hvem er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.