Jump to content

Kan jeg bruke strøm i båten kjøleskap div,mens batteriene lader?

Vestbris

Recommended Posts

Hei! Kjøpte ny båt i sommer, Skarpnes 30, driver å oppgraderer el anlegget og håper på noen råd og tips. Har et startbatteri og tre forbruk. Alle batteriene er like 110a, har kjøpt en 45a lader med to utganger. Har også bestillt en batterimonitor. Kan jeg bruke elektrisk utstyr ombord mens batteriene lader? Da trenger jeg vel ikke landstrømanlegg? Ser også at de selger fordeler fra dynamo/starter til batteripakkene, bør jeg ha dette når batteriene er helt like? Lader: nor charger, dynamo 70a

Redigert av Vestbris (see edit history)

Velkommen til Baatplassen.

Jeg skjønner ikke helt alle spørsmålene, men du kan trygt bruke så mye 230v du ønsker ombord mens du lader og du kan bruke 12V helt trygt mens batteriene lader.

Jeg bor i båten. Laderene står på hele vinteren og jeg bruker alle forbrukerne som det passer meg og jeg har vannkoker og varmeovner på 230v som går av og på som det passer seg.(to forbruksbanker og to ladere - kjøleboksen er eneste forbruker på den ene forbruksbanken og kjøleboksen har stått på konstant i tre år nå)

Det jeg ikke forstår er spørsmålet om du ikke trenger landstrømsannlegg.

Når du drar 230V fra havna og inn i båten, bør du ha et landstrømsanlegg og så koble laderne til denne. Det er ikke slik at du slipper unna om du bare trekker en skjøteledning ombord og rett i laderen. Om det er en skjøteledning eller et fast kabel spiller ingen rolle for krypstrømmen du evt er bekymret for. Poenget med et skikkelig landstrømsanlegg, er at de har en skilletrafo som hindrer at Jord fra landstrømmen kommer i kontakt med ledende materiale i båten som videre er i kontakt med Jord fra sjøen. Det er forskjellen mellom "landjord" og "Sjøjord" som danner krypstrømmene som igjen tærer på feks propell, skroggjennomgføringer etc etc.

Huff.. nå skal jeg banne i kjærka igjen. Jeg har kuttet jordledningen fra land og bruker jord fra sjøen via en jordingsplate i stedet.

Det er mange her som kommer til å fordømme den løsningen og fortelle at den ikke er trygg, men det er nå engang mitt valg for å ikke dra landjord ombord.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hvis laderen har isolert jord da er skjøteledningen (si bedre "å ha bare laderen koblet til landstrøm") helt greit.

Det er beste løsningen en kan velge i Norge uten å måtte bruke omfåttende tiltak som loven og logikk ellers krever.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei igjen, og takk for svar. Laderen har to plus utganger en til hver batteripakke og en minus til ett av batteriene. Ser også at forige eier har jordet hylsa og alle skrog gjennomføringer dette er vel også lurt? Ser at landstrøm pakkene har innebygd sink saver, kan vel montere en "løs" sink saver? En god del rimeligere en landstrøm pakke.

Tror kanskje du burde invitert en som har greie på saken om bord for en liten gjennomgang. Det kan fort bli dyrt å bomme.

Men hvis du gjør så her: Bruk kun dobbeltisolert utstyr. Trekk om bord en skjøteledning som betjener dette dobbeltisolerte utstyret. Da er du forholdsvis sikker. Hvis du har en innebygget 'sink saver', så ser jeg ikke poenget med å montere en til. Har du jordingsfeil over ca. 1,5 volt, så renner alt over denne spenningen utenom 'sink saveren'. Som enkelt forklart bare er en diodebro.

Jordingen motor og alle gjennomføringer i samme systemet kan vel ha noe for seg om den som har utført det vet hva han gjør. Ellers kan det over litt tid bli nokså katastrofalt.

Hvis du søker på forumet her, så vil du finne masse stoff innen de områdene du spør om nå.

Jeg har samme spørsmål om jeg kan ha forbruk på 12v siden under lading.. jeg har denne http://www.mastervolt.us/marine/products/powercharger-12v/powercharger-12-20-3/

Jeg klarer ikke se at det skal være noe problem.

I bilen er det dynamoen som lader ( det samme i båt, men velger bilen som eksempel her) og da har du konstant forbruk samtidig.

Lys, radio etc etc....

På en laptop som er tilkoblet "landstrøm" (230v) så lades batteriet samtidig som du bruker laptoppen.

Når du lader båtbatteriet, kan jeg ikke se at det gjør noe at du da også har på feks kjøleskap. lys, VHF etc etc.

Jeg har i det minste aldri sett på det som noe problem og jeg skulle likt å se den båtboer som er tilkoblet landstrøm hele vinteren som skrudde av alle lys og all annen elektronikk hver gang han/hun skulle lade for så å tære på batteriene i et døgn uten laderen tilkoblet... og så gjøre dette hvert eneste døgn hele vinteren i stedet for å bare ha på ladern hele tiden og la kjøleskap/boks og lys stå på som normalt.

Noen vil sikkert klare å finne en eller annen finurlig formel for optimal topplading og bevaring av batterier med dertil infløkte laderutiner, men om man skal bruke til sammen mange uker med fra og tilkobling av forbrukere og ladere bare for å tyne ut et halvt år ekstra av en batteribank, mener jeg det er for spesielt interesserte.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Vi har jo også en annen tråd på dette - https://baatplassen.no/i/topic/107807-kan-jeg-bruke-stroem-i-baaten-kjoeleskap-divmens-batteriene-lader/

Det har vært hevdet at dersom man kobler en såkalt tretrinns smartlader til et batteri som er ganske fullt mens man har forbruk på og skrur laderen på i lademodus, vil laderen kunne lures til å tro at batteriene er ganske utladet og dermed gi for høy spenning (som medfører at batteriene sakte men sikkert kokes bort - har man åpne celler kan man løse problemet med å etterfylle batterivann) - og jeg har litt tro på denne hypotesen. Slike ladere har ofte "lademodus" og "strømforsyningsmodus", den siste skal gi floatlading og skal være trygg (batteriene blir ladet da også - det går bare saktere).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Laderen du har avgjør hvor mye du kan forbruke samtidig ved lading. En 45A lader jeg har går ut av float ved mer enn 20% forbruk ved lading. Det er ugunstig da batteriene er fulle og får for høy spennig som igjen kan tørke ut batteriene. Mange ladere er slik mens noen har egen innstilling for å gi til kun forbruk, manuelt. Les bruksanvisningen på lader. Siden jeg tidvis har høyere forbruk enn disse 20% i mitt tilfelle, har jeg lagt inn et rele som kobler inn og forsyner større forbrukere i det 230V kobles inn.

Vestbris- det du omtaler som Landstrømanlegg omfatter som oftest en boks med automatsikring og kanskje også sikring mot lekkasjestrøm (populært kalt zink-saver). Oftest er det er krav i enhver båthavn at skal du kople strøm til din båt MÅ du ha et slikt anlegg og ikke bare en skjøteledning. Det er ofte også krav til at et slikt anlegg skal være installert av godkjent installatør. Men uansett er det så godt som nødvendig å ha både sikring og zink-saver dersom du skal være lenge tilkoplet landstrøm om gangen.

ff

Når det gjelder forbruk i båten samtidig med lading er dette litt begge deler så vidt jeg har forstått. Dersom du har feks kun et kjøleskap på for det meste, så kan det hende avhengig av laderen din at dette forbruket er såpass stort at laderen går over fra vedlikeholdslading (feks 13,2V) til ordinær lading (feks 14,4 V). Hvis dette skjer vil batteriene dine over tid miste mer vann enn vanlig fordi ladespenningen over lang tid er for høy. Dersom du kan fylle på vann så er jo det ok, men har du vedlikeholdsfritt batteri kan levetiden reduseres litt eller mye.

Dersom du bare skal være i båten innimellom har det ingenting negativt å si i praksis at du bruker strøm da.

Tillater meg også her å henvise tydelig på forskjellen.

Ladere som ikke klarer å holde floatspenningen nede sålenge ikke slutten av laderens kappasitet er nådd

er ikke egnet for parallelt forsyning av forbrukere.
Det gjelder uansett om det er en liten vedlikeholdlader (som da etter definisjonen ikke skal noe annet enn holde vedlike), eller en som leverer "500" Ampere.

Problemet er nettopp slike grunnlag at man må forutsette forbruk på båt og bobil etc. som da skal støttes av laderen.

T.o.m. ordet "lader" passer da i grunn ikke lengre,

riktig er egentlig "batterilader & DC-strømforsyning" som gode ladere faktisk gjør siden de er beregnet for akkurat det.

Tommelfingerregelen 10% av batteriets kapasitet pluss parallelt forbruk.
Holder man seg til det forsvinner også de fleste tenkelige problemer.

Dette inkluderer forresten også galvanisk tæring som -ikke- utløses av gode ladere som er galvanisk isolert.
(De fleste ladere er det, likevel skal man dobbeltsjekke en og hver serie før man kan satse på det.)

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...