Jump to content

Noen som har prøvet Enzytron mot dieseldyr?

Roger og Olina

Recommended Posts

For en tid tilbake, så fant jeg en liten tråd ang Enzytron. Dette er ett stoff som skal "utslette" disse beryktede dieseldyrene.

Av egen nysgjerrighet, så sendte jeg en henvendelse til leverandøren. Kort tid senere, så tok de kontakt med meg på mobilen og vi hadde en hyggelig og inntresang samtale.

Etter samtalen, så fikk jeg tilsendt div tester og uttalelser av dette stoffet. Bla fra Pat Manley.

Vel, nysgjerrigheten har nå tatt overhånd og skal i dag kjøpe en flaske av dette vidundermiddelet, for om det virker slik som beskrevet, så er det ett dekkende ord.

Er det noen her på forumet som har prøvet dette og har erfaring?

• 2 år senere...

For en tid tilbake, så fant jeg en liten tråd ang Enzytron. Dette er ett stoff som skal "utslette" disse beryktede dieseldyrene.Hei.

Av egen nysgjerrighet, så sendte jeg en henvendelse til leverandøren. Kort tid senere, så tok de kontakt med meg på mobilen og vi hadde en hyggelig og inntresang samtale.

Etter samtalen, så fikk jeg tilsendt div tester og uttalelser av dette stoffet. Bla fra Pat Manley.

Vel, nysgjerrigheten har nå tatt overhånd og skal i dag kjøpe en flaske av dette vidundermiddelet, for om det virker slik som beskrevet, så er det ett dekkende ord.

Er det noen her på forumet som har prøvet dette og har erfaring?

1489066502.jpg Fikk du prøvd dette produktet? Jeg har antydning til dieseldyr i bunn av tanken og har tenkt å prøve Enzytron. Redigert av Hantoen (see edit history)

bilde

Hei, ja jeg forsøkte dette. Nå skal det være sagt, at jeg vet ikke om vi hadde dieseldyr den gangen. Jeg fikk ikke sjekket tanken pga den var støpt inn i båten og syntes diselfilteret var vel litt skittent. Men som sagt, så brukte jeg dette og gjør det fremdeles. Bank i bordet, så har vi ikke hatt noen problemer.

Skipsindustrien bruker visstnok en del av dette stoffet i følge leverndøren...

Mvh

Roger

Hei, ja jeg forsøkte dette. Nå skal det være sagt, at jeg vet ikke om vi hadde dieseldyr den gangen. Jeg fikk ikke sjekket tanken pga den var støpt inn i båten og syntes diselfilteret var vel litt skittent. Men som sagt, så brukte jeg dette og gjør det fremdeles. Bank i bordet, så har vi ikke hatt noen problemer.

Skipsindustrien bruker visstnok en del av dette stoffet i følge leverndøren...

Mvh

Roger

Da virker det vel da. Leverandør har mange gode referanser også. Min tank er svært vanskelig å få rengjort mekanisk pga skvalpeskott. Så da går jeg for Enzytron. Ny sjekk av tanken neste år følger.

Vel, kan jo diskuteres. Har mye bra, og godt utvalg. I tillegg til butikk ansatte som vet hva de selger. Men de har stive priser på mange varer sammenlignet med Maritim på Sørlandssenteret, så det kan nok lønne seg å studere priser før man gjør div. innkjøp. :yesnod:

For noen år siden var det nok slik at Maritim var billigere, men nå kan like gjerne Navigare ha den beste prisen. Som du sier: alltid lurt å sjekke pris flere steder.

Som forebyggende har jeg tro på produktet. Derimot hvis du HAR dieseldyr i litt mengder kan du forvente tette dieselfiltere med motorstopp når du minst aner det. Når du tilsetter dette middelet vil du binde opp vann og dieseldyr som nå ligger på topp og bunn av tanken, og båten går fint til du kommer i høy sjø med slakke tanker. Etter du har tilsatt dette stoffet har du partikler og vann pent innblandet i all dieselen din og tett filter når som helst. Håper du ikke har Common Rail motor med følsomme dyser...

Ta jobben med tankvask, og hør på min gamle fars motto som jeg selv har adoptert: Snarveier og enkle løsninger lønner seg aldri!

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Ok. Etter å ha fått litt motivasjon her på BP er jeg i gang med vask. Ser når det meste av Diesel er tømt ut at dette neste ikke var nødvendig, tror jeg....Se bilder. Det kommer også frem av bildene at jeg har en utfordring med å få vasket bak 2 stk skvalpeskott. Skal jeg finne frem hullsagen og lage 100mm hull i skottene? Det hadde vært greit, men er skeptisk til evnt alu spon som måtte bli liggende igjen i tanken. Eller stopper dette i filtrene????

bilde

bilde

Du kan ta en oljesugepumpe, manuell, og stikke slangen ut i hjørnene bak skottet. Sug opp alt du klarer, etter beste evne. Deretter sjekker du restene du for ut om det er vann, rusk etc.

Så kan du jo helle nedpå en liter ren diesel og suge opp på nytt.

Rengjør det du klarer. Det holder.

Bytt eventuell oring på påfyllingslokket hvert år. Smør den inn med syrefri vaselin.

Godt jobbet!

Det var jo slettes ikke så ille det, men sikkert greit å få vasket rent først. Når jeg gjorde denne jobben første gang virket det litt håpløst å få vasket tilstrekkelig godt enkelte steder, jeg løste det med 8mm gjengestag fra Biltema som jeg kappet i passende lengde, og med to muttere og store skiver skrudde jeg fast en stor bommullsfille (T-skjorte str. M) som jeg vasket tanken ren med. Bruken av gjengestag var helt topp, fordi jeg kunne ha flere stag som jeg tilpasset rundt hjørner og lignende. Og selvfølgelig et eget stag med påmontert speil hvis du vil se rundt hjørnet :-) Disse stagene har jeg selvfølgelig tatt vare på slik at når jeg vasket tankene før forrige sesong gikk det egentlig i en fei.

Jeg pleier å bruke rødsprit å vaske med. 

Som jeg skrev litt lenger oppe brukte jeg Bio protect som sikkert er litt samme greia som du vil bruke, bruksanvisningen deres beskriver "drepende dose" og "forebyggende dose". Fikk veldig god forklaring når jeg pratet med produsenten på Ågotnes.

Redigert av marius (see edit history)

Nå som denne møkkajobben er gjort tenker jeg at jeg kommer til å fylle Diesel via Trakt med sil i heretter. Noen andre her som gjør det? Nevner også at jeg har byttet Dieseltilsetning til Bioprotect 2, da dette er et mer kjent produkt som har gode referanser. Dette er altså en Biocid, ikke Enzym basert som Enzytron. Stoffet står nå og "jobber" på kanner med Diesel. Blir spennende å se om det blir noe bunnfall etter et døgn.....

Redigert av Hantoen (see edit history)

Jeg kjøpte hos Maritim i fjor en trakt med vannutskiller. Dette var største versjonen som i følge spesifikasjonene skulle ha maks gjennomstrømming på ca 40 liter.

Vel, det tok meg rundt 15-20 minutter å fylle 70 liter! Dette filteret/ trakten egner seg sikkert hvis man fyller fra en jerrykanne, men absolutt ikke direkte fra en dieselpumpe/ bunkringsanlegg. Da skal man ha tålmodighet.

Jeg kjøpte hos Maritim i fjor en trakt med vannutskiller. Dette var største versjonen som i følge spesifikasjonene skulle ha maks gjennomstrømming på ca 40 liter.

Vel, det tok meg rundt 15-20 minutter å fylle 70 liter! Dette filteret/ trakten egner seg sikkert hvis man fyller fra en jerrykanne, men absolutt ikke direkte fra en dieselpumpe/ bunkringsanlegg. Da skal man ha tålmodighet.

Det er Mr Funnel du har da? Har lest en del negativ omtale om den. Jeg tenkte egentlig å bruke min Biltema trakt. Den har en litt grovmasket sil som stopper ting som slam og rustpartikler mm. Redigert av Hantoen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...