Jump to content

Noen som har prøvet Enzytron mot dieseldyr?

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei, jeg er for totalt novise å regne både mht. båt og motorer i båt, men dieselbiler har jeg kjørt siden 1971, både i taxi og privat. De siste årene har jeg lest om stoffet Add Blue som selges via Circle K (tidligere Statoil), både på flasker og i større kvanta. Jeg kjøpte noe lignende stoff sist høst hos Mekonomen, husker ikke navnet på kjemikaliene, og hadde to små halvliters flasker på hver av dieseltankene for å hindre dieseldyr over vinteren. Tankene er bare halvfulle eller litt mer. Håper bare det virker, for alle filtre ble skiftet inkl. ny motorolje sist høst før opptak. Gjorde kanskje en tabbe der, burde vel gjort dette nå til våren, hva sier dere?

MEN - i nord-Finland der det er skikkelig svinkaldt, min. er - 52 grader (!!!), stoppet aldri trailersjåførene motoren ved overnatting. De helte t.o.m. nafta på tanken for å unngå at dieselen skulle sørpe seg i rørene. Det stinket nafta i lange baner når disse trailerne dampet hele natta. Men hva med båter der dieseltanken står mer eller mindre full av drivstoff stille og rolig hele vinteren? Den er vel neppe særlig flytende og i fin form til våren? Jeg har båten på Walberg marina i Skjebergkilen. Walberg sa kun at man skal fylle tankene stappfulle før vinteropplag. Det hjelper mente han.

Så jeg er forvirret, mildt sagt! Noen med skikkelig ekspertise på feltet dieseldyr og vinteropplag?

Redigert av Kåre Nilsen (see edit history)

Jeg Har ikke så mye å si om hva du hadde på

tanken. Det er helt riktig å bytte olje på høsten. Da står ikke gammel olje i motoren, med de aggressive stoffer somm ellers dannes ved bruk.

Halv tank, full tank, tom tank... vet ikke helt jeg.

I Grandezzaen har vi en 550 liters dieseltank. Båten er fra 2007 og motoren har gått 800 timer. En god del diesel har gått gjenmom systemet hvert år ifbm langturer fra Ålesund til Sørlandet.

Under vinteropplag har det aldri vært mere en 40% på tanken.

Kan ikke se antydninger til vann eller guffe i tanken, inspisert via lokk.

Har heller aldri hatt noe lurium på tanken enn Statoil drivstofforbedring ifbm dette er en VP D6 og at det var en greie for noen år siden med D-motorer og angivelig lite smøring i norsk drivstoff.

Så lenge man fyller drivstoff på "trygge" steder med gode rutiner og bra omsetning, samt sørger for å ha en hel og tett o-ring på påfyllingslokket, så tenker jeg man har eliminert mye av problemet med vann.

Vann på tanken etter vinteropplag kommer vel av at fuktig luft i tanken, om den ikke er full, kondenserer på innsiden av tanken og renner ned i dieselen. Men jeg har min tvil til at det er mere enn de regndråpene som måtte treffe påfyllingshullet ved tanking, en regnværsdag.

Om man holder seg langt unna biodiesel til veibruk, som visstnok har evne til å ta til seg mere fukt enn ren diesel, så skal det der gå bare bra.

at diesel vokser seg og blir sørpe, har vi vel løst her i landet med vinterdiesel som tåler minusgradene. Dessuten går vel sørpete diesel tilbake til vanlig konsistens når minusgradene gir seg.

Nok en gang: eneste sikre som gjelder er å rengjøre tanken om man er usikker på tank og dieselhistorikk. Det hjelper særlig godt på magefølelsen når man går ut i åpent hav ?

Kan man ikke åpne tanken og rengjøre, tøm tanken og sug opp fra dens laveste punkt med manuell oljesugepumpe. Vurder det du suger opp.

Vann og drit legger seg alltid på tankens laveste punkt når båten ligger i ro.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...