Jump to content

Nye tider, - ut med den gamle VP MD1?


SIR DAY

Recommended Posts

Kjøpte for 2 år siden en svensk skjønnhet av en seilbåt, en Hjuvikskrysser på 26 fot fra 1965, min kjære elskede LADY DAY.

Båten var nyrestaurert/modernisert og er nok ikke lenger så mye original: Skroget er blitt kaldbakt etter Westsystemet, og det er en ny mast, litt overrigga ift. originalkonfigurasjon. Så det er ikke så mye/mer klassiskt igjen, enn all den flotte mahognyen og teaken på inn og utside.

I kjelleren står en Volvo Penta MD1, og den har bare voldt meg problemer. Funket helt i starten, men det var en feilkonstruksjon i drivstofflinja, og da jeg skulle "fixe" ting her, så klarte jeg å gjøre større skade, og brøt av ett trykkrør som viser seg vanskelig å anskaffe.

I stedet investerte jeg i en brakett jeg kunne henge min 6 hk Suzuki på, og det holder for meg når jeg skal inn ut av trange havner, ellers foretrekker jeg å gå for seil.

Var flink og kjørte startmotoren på innenborderen innimellom en stund, så den ikke skulle gå i stå, men så ble det en periode det ikke ble gjort, og nå står den. Vet det er mulig å få den i bevegelse igjen, men jeg ser for meg mye arbeid, utgifter og pes for å få til en løsning som er dårligere enn nå: Båten er langkjølt og helt umulig å styre i trange havner med innenborderen, mens med påhengeren kan jeg nesten snurre rundt på stedet.

 

Så valget er egentlig tatt med disse avveiningene:

-båten skal være mer funksjonell enn klassisk, den vil med disse modifikasjonene som nevnt ovenfor aldri bli "klassisk original"

-Suzukien er enkel å drive service og vedlikehold på, går som "ei klokke" - starter alltid på 1. drag, den veier bare ca 15 kg og gir 6 hk, litt over 5 knop på flatt vann.

-Volvo Pentaen er kronglete å drive service på, denne serien har jo ett visst rykte... - den veier bortimot 200 kg og gir 7 hk, opptil 6 knop.

-Båten er trang og smal, jeg bor i den nesten hele året, og med min samlemani så har jeg fylt opp forpiggen med stæsj og greier, har endatil ett lite bibliotek der ("love meg selv å slutte å gå på antikvariater!")

Jeg trenger virkelig det lagringsrommet der motoren står.

-Hun er litt baktung nå, spesielt med det momentet som påhengeren på brakett gir ift midtpunkt.

-En SVÆRT viktig faktor: Jeg hater diesellukt, blir direkte kvalm av den!! (Som gammel biker trives jeg dog med bensin og totaktsolje!)

-Min kjære trofaste gamle "SUZI" kan stå i fare for at hun blir ansett på at hun ikke yter nok, og da vil hun bli erstattet av en yngre modell med skarpere "attributter"...- en skilsmisse fra SUZI til den nye 10-15 hk vil da kunne skje raskt.

-Med litt ekstra lagerplass så vil ikke 3-fotsyken slå ut så raskt!

 

Javel, jeg har vel argumentert sterkt nok overfor meg selv, men jeg trenger bare en aksept fra andre på at jeg gjør ting riktig, hører gjerne fra andres erfaringer i samme spørsmål!

 

 

bilde

 

Her er "Bertha" som må vike......

bilde

 

Min bolig/mitt kontor/stue:

bilde

 

Og våropppussingen står for tur, vil at hun skal skinne igjen som da jeg overtok henne:

bilde

Redigert av SIR DAY (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...