Jump to content

Jeg trenger ny ekspansjonstank til ferskvannet, men hvilken type?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg har hatt en av de aller billigste (160 kroner) plasttankene på 1 liter uten membran frem til nå. Fullgod har den ikke vært, men bedre enn ingenting. Men i går da jeg skulle ommøblere slangene inn og ut litt, tok jeg i for hart og tanken sprakk! Nå har jeg koblet forbi, og vannet kommer svært støtvis når jeg bare skal tappe litt forsiktig.

Så jeg skal ha meg ny ekspansjonstank, men hvilen type skal jeg velge? Jeg har sjekket litt og funnet noen tanker som vist på bildene nedenfor. Er det noen som kan anbefale noen av disse ekspansjons/akkumulatortankene? Den ene til over 1000 kroner synes jeg var vel kostbar. Tanker med membran, kan en trykkseette disse selv?

bilde

Lars H.

Etter middag drar vi til båten

for årets første helgetur

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men er ikke ene hullet (dvs øverste på bildet) veldig lite? er vel 19-20mm nederst, og øvest 7-8mm?

Slangene til / fra Eberen og vanntanken er 22mm. (egen krets)

Fra toppen på vanntanken opp til ekspansjonstranken og til bake, er 12mm rør med slanger. (egen krets).

Ekspansjonstrank er nesten tom og ca.3/4 når vannet er varmt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Selv om tråden nå har sporet litt av, så er jeg lutter øre for tips til hvilken akkumulatortank jeg skal kjøpe. Og akkumulatortank er vel mer korrekt navn på en slik tank som skal holde på trykket etter at en har stoppet å tappe vann og er klar for en liten skvett vann til tannpussen. Den tanken som tråden nå har sporet litt av til, har vel mer korrekt navnet ekspanssjonstak for at trykket i kjølevannet ikke skal bli for høyt. Når det gjelder størrelsen på en slik tank jeg er på jakt eter, er det greit at stort volum er det beste, men en tank på mer enn et par liter har jeg ikke plass til i nærheten av pumpen. Så hva velger jeg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Monterte den 0,6 l Jabsco noen forrige båt, monterte denne rett etter pumpen. Den fungete bra, og jeg kunne tappe litt vann uten at pumpen begynnte å gå. Den vil helt sikkert roe ned pumpen din. Mener jeg justerte trykket til 0.8 bar. Trykket over bergen kan med fordel justeres til det trykker hvor pumpen starter, da vil du få mest vann inn i akkumulatortanken. Hva som er start trykk på pumpen kan måles med et manomer, eller så står det på på pumpen.

Selv om tråden nå har sporet litt av, akkumulatortank jeg skal kjøpe. Og akkumulatortank er vel mer korrekt navn på en slik tank som skal holde på trykket etter at en har stoppet å tappe vann og er klar for en liten skvett vann til tannpussen. . Når det gjelder størrelsen på en slik tank jeg er på jakt eter, er det greit at stort volum er det beste, men en tank på mer enn et par liter har jeg ikke plass til i nærheten av pumpen. Så hva velger jeg?

Beklager avsporingen Lars.

Du velger størrelsen etter plassen du har, men etter min mening må den være lett å å drenere, for den blir full av vann med tiden og da virker den ikke, har du sveiseapparat lager du en av et rør og to plate biter.

En solid plast kanne kan også brukes, det er mye som tåler 2,5 bar.

Må du kjøpe ville jeg tatt denne og satt på en dreneringkran på den ene stussen en T på vannledningen og slange til den andre stussen. så greier du flere tannpuss.

bilde

Eller denne til 130 kr. http://www.batbua.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=772&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=53

Her er de fleste akkumulatortanker https://www.google.no/search?q=akkumulatortank&rlz=1C1GGGE___NO511NO511&espv=2&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=KY00U4GMMuezywPD7oHQAQ&ved=0CEkQsAQ&biw=1528&bih=841

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Og hvilken pumpe skal jeg da kjøpe? Den jeg har nå er en engelsk Flo-king10 på 30psi (2Bar). Men jeg har også en Jabsco Par-Max4 på 60psi (4Bar) som jeg tidligere brukte som spylepumpe. Den står nå ubrukt. Trykket på FloKing-pumpen er justerbart, om det er det på Jabsco-pumpen, vet jeg ikke.

bilde

Lars H.

I båten i Son

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jeg ville valgt en uten membran som monteres vertikalt med tilkobling og drenering i bunn. Avstanden fra pumpe til tank bør være relativt kort. Tanken tømmes av og til for oppsamlet vann. Det holder som regel før hvert vinteropplag.

Selv hadde jeg valgt den syrefaste, men har forståelse for at en billigere i plast kan gjøre samme nytten. På "farmen" vår i Thailand har jeg laget akkumulatortanker av 100mm plastrør og standard endebunn og fittings. De må dreneres ca. hvert halvår når pumpa begynner å få hikke.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei. Jeg har en 20 liters ekspansjon - trykktank fra Jula. Samme tank som brukes i brønnboring. Denne tanken har gummibelg innvendig og 0,5 bar lufttrykk som mottrykk. Fungerer flott og jeg kan dusje uten at pumpen starter. Ta en titt på Jula, hvis du har plass til å plassere den og rimelig er den også. ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...