Lars H. Startet 27.Mars.2014 Del på Facebook Startet 27.Mars.2014 Jeg har hatt en av de aller billigste (160 kroner) plasttankene på 1 liter uten membran frem til nå. Fullgod har den ikke vært, men bedre enn ingenting. Men i går da jeg skulle ommøblere slangene inn og ut litt, tok jeg i for hart og tanken sprakk! Nå har jeg koblet forbi, og vannet kommer svært støtvis når jeg bare skal tappe litt forsiktig. Så jeg skal ha meg ny ekspansjonstank, men hvilen type skal jeg velge? Jeg har sjekket litt og funnet noen tanker som vist på bildene nedenfor. Er det noen som kan anbefale noen av disse ekspansjons/akkumulatortankene? Den ene til over 1000 kroner synes jeg var vel kostbar. Tanker med membran, kan en trykkseette disse selv? Lars H. Etter middag drar vi til båten for årets første helgetur Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Havlengt Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Eg har kjøpt ein slik Jabscotank med membran. har lite erfaring å visa til, men den virkar å vera solid. Trykksetting foregår via ventil I toppen, der kan du bruka vanlig fylleutstyr for bil og forspenna membran ihht. arbeidstrykket på vannpumpa. Forspenning må gjerast utan mottrykk på vannsida. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Egentlig har man ikke bruk for membran på vann før man passerer 25 barg. Velg den billigste tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Jeg har ikke ekspansjonstank om bord, er det virkelig nødvendig ? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Nødvendig? Nei, men det pleier å gi langt jevnere vannstrøm og skal du bare ha lit vann f.eks. et glass så starter ikke pumpa. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Må du kjøpe en ekspansjonstank så kjøp den meg størst volum og etter min mening skal den ha drenering i bunn, for med tiden fyller den seg opp med vann og effekten avtar og da må vannet ut. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Det selges pumper som ikke trenger ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Gonzo Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Uansett hva du gjør, ikke velg ShureFlo sine produkter. Det er bare noe dritt!! Dr Gonzo Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Kan man bruke slike tanker på varmt vann - dvs som ekspansjontank til eberspracher vannvarmer som jeg har, men trenger tank til å få ut luften med? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 ikke velg ShureFlo sine produkter. Det er bare noe dritt!! Dr Gonzo Den trenger en forklaring, min er 15 år minst.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Magne A. Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 (redigert) Kan man bruke slike tanker på varmt vann - dvs som ekspansjontank til eberspracher vannvarmer som jeg har, men trenger tank til å få ut luften med? Nei, det er type akkumulkatortank det snakkes om her og denne stabiliserer trykket av vannpumpa, du trenger en ekspansjonstank fra f.eks en bil Redigert 27.Mars.2014 av Magne A. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 (redigert) Kan man bruke slike tanker på varmt vann - dvs som ekspansjontank til eberspracher vannvarmer som jeg har, men trenger tank til å få ut luften med? Da går du på nærmeste Bilopphøggers og henter en ekspansjonstrank fra 0 til 50kr. Redigert 27.Mars.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
o.b.lix Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Da går du på nærmeste Bilopphøggers og henter en ekspansjonstrank fra 0 til 50kr. Men er ikke ene hullet (dvs øverste på bildet) veldig lite? er vel 19-20mm nederst, og øvest 7-8mm? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Men er ikke ene hullet (dvs øverste på bildet) veldig lite? er vel 19-20mm nederst, og øvest 7-8mm? Slangene til / fra Eberen og vanntanken er 22mm. (egen krets) Fra toppen på vanntanken opp til ekspansjonstranken og til bake, er 12mm rør med slanger. (egen krets). Ekspansjonstrank er nesten tom og ca.3/4 når vannet er varmt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Selv om tråden nå har sporet litt av, så er jeg lutter øre for tips til hvilken akkumulatortank jeg skal kjøpe. Og akkumulatortank er vel mer korrekt navn på en slik tank som skal holde på trykket etter at en har stoppet å tappe vann og er klar for en liten skvett vann til tannpussen. Den tanken som tråden nå har sporet litt av til, har vel mer korrekt navnet ekspanssjonstak for at trykket i kjølevannet ikke skal bli for høyt. Når det gjelder størrelsen på en slik tank jeg er på jakt eter, er det greit at stort volum er det beste, men en tank på mer enn et par liter har jeg ikke plass til i nærheten av pumpen. Så hva velger jeg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonita I Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Lars H : Ref denne tråden vedr Jabsco. https://baatplassen.no/i/topic/72409-manglende-trykk-pa-jabsco-akkumulatortank-hvordan-fikse/ Denne skal/kan ikke trykktsettes - men fungerer utmerket hos meg (når jeg bare fikk litt lærdom fra BP-medlemmer) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Pjolter Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Bare en tanke. Til de prisene. Er det ikke bedre å kjøpe en ny pumpe så du slipper tank? Jeg har ingen tank og har jevn stråle i både dusj og i kraner Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Magne A. Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Bare en tanke. Til de prisene. Er det ikke bedre å kjøpe en ny pumpe så du slipper tank? Jeg har ingen tank og har jevn stråle i både dusj og i kraner Thi hi hi.. bare en tank...e . Uten en slik går min pumpe og skrur av/på i ett sett, er nyere pumper bedre på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Monterte den 0,6 l Jabsco noen forrige båt, monterte denne rett etter pumpen. Den fungete bra, og jeg kunne tappe litt vann uten at pumpen begynnte å gå. Den vil helt sikkert roe ned pumpen din. Mener jeg justerte trykket til 0.8 bar. Trykket over bergen kan med fordel justeres til det trykker hvor pumpen starter, da vil du få mest vann inn i akkumulatortanken. Hva som er start trykk på pumpen kan måles med et manomer, eller så står det på på pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 (redigert) Selv om tråden nå har sporet litt av, akkumulatortank jeg skal kjøpe. Og akkumulatortank er vel mer korrekt navn på en slik tank som skal holde på trykket etter at en har stoppet å tappe vann og er klar for en liten skvett vann til tannpussen. . Når det gjelder størrelsen på en slik tank jeg er på jakt eter, er det greit at stort volum er det beste, men en tank på mer enn et par liter har jeg ikke plass til i nærheten av pumpen. Så hva velger jeg? Beklager avsporingen Lars. Du velger størrelsen etter plassen du har, men etter min mening må den være lett å å drenere, for den blir full av vann med tiden og da virker den ikke, har du sveiseapparat lager du en av et rør og to plate biter. En solid plast kanne kan også brukes, det er mye som tåler 2,5 bar. Må du kjøpe ville jeg tatt denne og satt på en dreneringkran på den ene stussen en T på vannledningen og slange til den andre stussen. så greier du flere tannpuss. Eller denne til 130 kr. http://www.batbua.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=772&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=53 Her er de fleste akkumulatortanker https://www.google.no/search?q=akkumulatortank&rlz=1C1GGGE___NO511NO511&espv=2&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=KY00U4GMMuezywPD7oHQAQ&ved=0CEkQsAQ&biw=1528&bih=841 Redigert 27.Mars.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TMe Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 For en del år tilbake var der en lignende tråd. "Poseidon" kunne den gang fortelle at han brukte en vanlig 1,5 liters brusflaske som ekspansjonstank/trykkdemper som ble montert med tuten nedovervendt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 (redigert) Og hvilken pumpe skal jeg da kjøpe? Den jeg har nå er en engelsk Flo-king10 på 30psi (2Bar). Men jeg har også en Jabsco Par-Max4 på 60psi (4Bar) som jeg tidligere brukte som spylepumpe. Den står nå ubrukt. Trykket på FloKing-pumpen er justerbart, om det er det på Jabsco-pumpen, vet jeg ikke. Lars H. I båten i Son Redigert 27.Mars.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2014 Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 (redigert) Jeg ville valgt en uten membran som monteres vertikalt med tilkobling og drenering i bunn. Avstanden fra pumpe til tank bør være relativt kort. Tanken tømmes av og til for oppsamlet vann. Det holder som regel før hvert vinteropplag. Selv hadde jeg valgt den syrefaste, men har forståelse for at en billigere i plast kan gjøre samme nytten. På "farmen" vår i Thailand har jeg laget akkumulatortanker av 100mm plastrør og standard endebunn og fittings. De må dreneres ca. hvert halvår når pumpa begynner å få hikke. Redigert 28.Mars.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Baracuda Svart 28.Mars.2014 Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 Hei. Jeg har en 20 liters ekspansjon - trykktank fra Jula. Samme tank som brukes i brønnboring. Denne tanken har gummibelg innvendig og 0,5 bar lufttrykk som mottrykk. Fungerer flott og jeg kan dusje uten at pumpen starter. Ta en titt på Jula, hvis du har plass til å plassere den og rimelig er den også. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.Mars.2014 Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 Jeg har i 4-5(?) år hatt den Shureflo-tanken du viser bilde av i første innlegg, Lars. Syns den virker greit. Foruten at den gir "myk start" på strålen fra kranene, gir den også muligheter for å tappe en skvett vann uten at pumpa starter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.