Jump to content

Normalt med depositum ved kjøp av ny båt ?

Ficher

Recommended Posts

Hei.

Er det normalt med depositum ved kjøp av ny båt hos en båtforhandler ? ( Båtens verdi er ca kr 150 000.- )

Dette skriver forhandler /selger ........

( vi ha et depositum på kr.** ***- ved kontraktinngåelsen. Fordi vi må være sikker på at du ikke trekker deg fra salg)

Du kan sette beløpet av på en sperret konto i banken din som dere begge disponerer.

Det koster et par hundrelapper, men er en god måte å gjøre det på.

Det er surt å måtte tape et depositum dersom de går konk eller gjør det vanskelig for deg på annen måte, så ikke gå med på det.

Få med i avtalen om depositumkonto leveringsdato og at depositumet ikke er gyldig lenger enn til denne dato. Da sikrer du deg at du får levert som avtalt.

Lykke til.

Helt vanlig med depositum eller delbetaling. Ved bestilling av båt hos produsent så må man som regel betale flere avdrag ettersom prosjektet skrider frem. Hvis det er hos en forhandler så er det gjerne et engangsbeløp. I begge tilfellene er det for å sikre selger i forhold til de utlegg han har i forbindelse med bygging/innkjøp/klargjøring. MEN, som det skrives; hvis ikke det kan stilles bankgaranti som sikkerhet for forskuddet så handler du med feil firma.

( vi ha et depositum på kr.** ***- ved kontraktinngåelsen. Fordi vi må være sikker på at du ikke trekker deg fra salg)

Ville vært veldig skeptisk om du her siterer korrekt, trekker deg fra _salg_ ?

Jeg ville sjekket forhandlerens økonomi før jeg hadde overlatt penger i deres hånd uten å få noe i retur. Og hvorfor ikke bare kjøpe båten og ta den med deg, sommeren er jo her :wink:

Det er ikke unormalt med kjøp av båt, uansett størrelse. Men størrelsen på beløpet varierer selvsagt avhengig av kjøpesummen. Noen tar 10-15% i depositum mens andre forlanger delbetalinger underveis avhengig av størrelse og kjøpesummen. Men når kjøpesummen ikke er mer enn kr. 150.000, burde det ikke vært et større depositum en 10%. Forlanger de mer så ville jeg stilt spørsmål med butikkens finanser.

/Øystein

Har kjøpt noen båter gjennom årene, men aldri betalt noe depositum. Problemet rent generelt tror jeg at forhandlere og produsenter er så svakt kapitalisert at de balanserer på en knivsegg og kun en uteblitt kjøper kan velte hele lasset. Har heller aldri måttet betale depositum ved kjøp av bil. Får man tilstrekkelig garanti fra forhandler/produsent så burde det være greit og vil de ikke stille en tilfredsstillende sikkerhet så er det nok fordi de ikke er i stand til det hvilket burde bety at man finne en annen forhandler/produsent.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bestiller man ny båt som skal produseres før levering så er det vel helt vanlig å betale i 2-3trinn før båten er levert. Dette når vi snakker om båter til kanskje 1-10mill men butikken på hjørnet og en skjærgårdsjeep til 150000.- da ville jeg blitt litt skeptisk til økonomien til firmaet om de ikke har finansielle muskler til å gjøre denne transaksjonen uten penger in front

Redigert av Enzo (see edit history)

Skeptisk!

Jeg har kjøpt tre nye båter på over 25x (tilsammen) den summen du nevner. Har aldri betalt depositum. Forhandlerne har fått en bankremisse i handa når jeg har fått overlevert (fysisk) og kvittert ut båten. Dette er et normalt prinsipp i all handel. Inngår man kontrakt med leveringsdato er dette juridisk bindende og du (eller forhandler) kan ikke gå fra avtalen. Betaling skjer ved overføring av båten, eller senere dersom du er kredittverdig. Dette burde gi den sikkerhet som trengs. Ser ingen grunn til at du skal ta risiko for å finansiere forhandlerens forretning.

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...