Jump to content

Hvor stort startbatteri trenger jeg


nor star 290..

Recommended Posts

Jo egentlig så kan man det.

Siden CE regelene, og godkjenningen på båter flest har en max amp. time batteribank så er det ikke lurt å bruke opp alt på startsiden. :smiley:

 

Jeg har selv ikke noe erfaring med starteren på 63 men jeg har erfaring med at om man bruker bly/syre batteri på en Volvo D6 så bør det ha ca 110 amp. Om man bruker AGM batter på 90 amp så går starter fortere og har mer kraft enn samme størelse i bly/syreatterier.

Min anbefaling er å ha AGM start batteri og om de nå leveres på mer en 90 amp så er det bra. 100-110 amp så har du det greit.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Jo egentlig så kan man det.

Siden CE regelene, og godkjenningen på båter flest har en max amp. time batteribank så er det ikke lurt å bruke opp alt på startsiden. :smiley:

 

Jeg har selv ikke noe erfaring med starteren på 63 men jeg har erfaring med at om man bruker bly/syre batteri på en Volvo D6 så bør det ha ca 110 amp. Om man bruker AGM batter på 90 amp så går starter fortere og har mer kraft enn samme størelse i bly/syreatterier.

Min anbefaling er å ha AGM start batteri og om de nå leveres på mer en 90 amp så er det bra. 100-110 amp så har du det greit.

Brukes denne amp selvom det blir koblet på truster og vinsj? Eller blir det da brukt litt større batterier.....?

Link to post

Siden man ikke har all verdens størelser å velge i så er det vanelig med 115 amp som startbatterier og det er normalt ok.

Det med cca eller kortsluttnings strøm på starteren er også et moment. Nettop derfor er det mere kraft i starteren når man bruker AGM. Bedre enn de teoretiske dataene på batterene tilsier.

 

Dette markedsfører jeg fordi jeg hadde som en av oppgavene mine i båtfabrikken var å ha førsteganstest på alle båtene som ble produsert. Dette både med VOLVO D4 og D6 + KAd 43-44 osv

Da vi med flere andre fabrikker begynte å montere AGM Batterier så var forskjellen stor ved førstegangs start.

Men som jeg sa tidligere er et vanelig fritidsbatteri fra Maritim helt greit så lenge det er høy cca.(Tilfredstiller starterens behov for "strømstyrke")

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Nå er vel d4 og kad relativt små motorer å dra i gang i fht 63 motorene. Tror 2x de trådstarter ser på hos maritim burde være ok, alternativt 1 større. For dette formål blir det litt lite interessant hvor mange ah batteriet er hvis cca er for lav. Skal jo ha futt i baugpropellen også. Mener å huske at tamd 74 krever 1100 cca, men den er jo litt større.

Link to post

Det har vel 800cca? Da holder det vel da. Litt stor baugpropell krever vel 750. Baugpropell og vinsj samtidig går vel da ikke. Mitt forrige startbatteri knelet ved baugprop og vinsj samtidig i en kilen vindfull uthavn. Måtte dra opp ankeret for hånd og batteriet var kaputt. Veldig kjedelig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...