Jump to content

Dieselpriser i Bergen pr. 26.03.2014


Taskekrabben

Recommended Posts

Tok en liten sjekkerunde på dieselprisene i og rundt Grimstadfjorden (Bergen) sist onsdag.... Startet på Hjellestad (kr10,90), via Flesland (kr 10,50),til Bunker Oil rett innom moloen i Dolviken (kr 10,39). Dolviken Brygge ville ikke fortelle meg hva prisen var uten å måtte sette kortet i pumpa, og det gjorde jeg ikke... Noen andre som har fylt på onsdag og som vil bidra med pumpeprisen? Eller som kanskje vet hvor det lønner seg å fylle?

Link to post

Argos i Håkonshella, eller Hycom som de nå heter hadde dieselpris 9.75 sist søndag.

Var forøvrig innom Småholmen og fylte til literpris 9.97 sist onsdag. Var bortom Sivert Waagens anlegg på andre siden av bukten for å sjekke, men her var ingen pris oppgitt. Vi antok derfor at prisen i hvert fall var høyere enn på Småholmen.

Link to post

Det leveres forskjellig diesel kvalitet avhengig av hvilken stasjon en fyller på.

Noen av leverandørene (og da typisk de aller rimeligste) leverer MGO (marine gas oil), mens andre så som Oljeleverandøren her i Bergensområdet kun leverer Autodiesel (EN590) fra sine anlegg. Dersom en har motor med common rail innsprøytning bør en være svært forsiktig med å fylle noe annet enn autodiesel. Dette er også i tråd med anbefalingene fra motorprodusentene som leverer motorer med common rail. For de av oss som ikke har common rail motorer blir det "hipp som happ" om vi fyller autodiesel eller MGO.

Link to post

Har hørt dette før ang kvalitets forskjeller. Vist så er at noen selger diesel som åpenbart kan havarere motorer med common rail, så er vel søksmålene like om hjørnet.

Common rail motorene har jo vært en del år på markedet nå, noen som har hørt om slike søksmål ?

Å selge slik diesel uten advarsel på pumpene må jo være nesten som å skyte seg i foten for disse selgerne...

 

Tror heller det er en røverhistorie laget av de som ikke greier konkurransen, eller ?

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Hei Bergen dørk.

 

Så vidt jeg vet er det (foreløpig) ingen av motorleverandørene som går ut og sier at du ikke KAN bruke andre fuel kvaliteter, å gjøre det ville være "politisk selvmord" som motorleverandør.

 

Det motorleverandørene i stedet gjør, er å gå ut med anbefalinger vedr. fuel kvalitet.

 

Dette er dokumentasjon som er (mer eller mindre) fritt tilgjengelig fra hver motorleverandør.

På en av de siste sidene i VP sin bruker manual for D4 og D6 står følgende:

 

Only use the grades of fuel recommended in the fuel specification, see Technical Data, Fuel System.

 

(.........)

 

The fuel must comply with national and international standards for commercially supplied fuels, such as:

EN 590 (with national environment and cold requirements)
ASTM D 975 No 1-D and 2-D
JIS KK 2204

Sulfur content: Complying with legal requirements in each country.

 

MTU har en egen manual for "fluids and lubricants" der EN 590 fremgår som anbefalt fuel kvalitet, men andre fuel kvaliteter tillates også brukt, forutsatt at drivstoffet som ender opp i motoren er filtrert eksepsjonelt godt. (Eksempel:først separert så filtrert gjennom 5 micron så 3 micron så 1 micron filtre før det når høytrykkspumpen)

 

Jeg har bakgrunn som siv.ing i marint maskineri og jeg har vært så heldig å få lov til å jobbe med marint maskineri i nær 15 år, hvorav de siste 5 årene hos en leverandør av maskiner som har common rail innsprøytning.

Det jeg har erfart er at levetiden på injektorene synker betraktelig dersom en bruker andre drivstoff kvaliteter enn EN 590 (eller tilsvarende) på common rail maskiner.

 

Årsaken synes å være at de lavere fuel kvalitetene (eks. MGO) blant annet har ett høyere partikkel innhold enn det EN 590 har, noe som kombinert med ett innsprøytningstrykk på 1500 - 2200Bar, avhengig av hvilken generasjon av common rail system en snakker om, medfører at injektorene i praksis blir "sandblåst" innvendig.

 

EN 590 er heller ikke perfekt når det kommer til partikler, men fuel av denne kvaliteten inneholder i det minste lav andel av andre bestandeler som kan skade motorens drivstoffsystem. Ulempen er at EN590 har høyere pris enn MGO.

 

Så kan en spørre seg selv hvorfor motorleverandørene velger å bruke common rail i stedet for systemer med lavere innsprøytningstrykk.

En viktig årsak til dette er at stadig strengere miljøkrav medfører at en må gjøre endringer i forbrenningsprosessen internt i motoren for å få ned NOx utslipp. Enkelt sagt "forlenger" en forbrenningsprosessen ved å starte innsprøytningen av fuel tidligere enn det som var vanlig før. For å sikre at fuelen antenner ved lavere kompresjon er en avhengig av finere forstøving av denne, noe som oppnås ved å øke innsprøytningstrykket kombinert med elektronisk kontroll av lengden på innsprøytningen, begge deler gjennom bruk av common rail systemer.

 

Bruk av Common Rail i marine motorer medfører helt klart en del utfordringer, og da særlig for det kommersielle marine segmentet som typisk opererer motorene sine mellom 2000 - 5000 timer i året, men det er per i dag ikke så mange veier utenom dersom en skal klare å oppfylle de gjeldende miljøkrav.

 

Har en en motor med common rail bør en etter min mening i hvert fall forsikre seg om at fuelen en bruker tilfredstiller de krav motorfabrikanten stiller.

 

Beklager dersom jeg fremstår som belærende. Det er ikke intensjonen, kun en konsekvens av at jeg etter hvert har blitt en slave av mitt fag :smiley:

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Link to post

Høyst interessant! Og takk for at du tok deg tid. Oppfatter det ikke som belærende. Spørsmålet er hvordan vi lekfolk skal greie å identifisere de rette pumpene, og korrelerer dette med pris, dvs at vi kan anta at de som selger dyr diesel selger bedre kvalitet? Dette siste er vel neppe nødvendigvis tilfellet. Hvor fyller du diesel med "trygghet"? :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Godt spørsmål!

Jeg vet at oljeleverandøren kun leverer autodiesel for det har jeg fått dokumentert av ham skriftlig i jobbsammenheng.

Han har i tillegg etter hvert ett relativt godt utvalg av stasjoner i området hvor det er aktuelt for meg å fylle når jeg er ute med RS 140 (Bjarne Kyrkjebø) som nå har fått VP D6 motorer med common rail.

 

De få gangene jeg trenger fuel til egen båt fyller jeg på Vedholmen, men nå bruker jeg bare 300 liter i året og har i tillegg en D2-40 (Perkins motor) med mekanisk pumpe og lavt innsprøytningstrykk så fuel kvalitet betyr ikke så mye for meg ut over at den bør være så ren som overhode mulig slik at jeg unngår driftstans pga tette filtre.

 

Jeg velger forøvrig å tro at de fleste seriøse leverandørene av fuel i området på forespørsel vil kunne fortelle hvilken fuel kvalitet de leverer.

Link to post

Se om denne artikkelen om diesel på Småholmen fungerer bedre: http://www.batmagasinet.no/artikkel/stille-priskrig-p%25C3%25A5-holmene

 

Sitat: Har dere en annen dieselkvalitet som gjør at dere kan holde så lav pris? Er det vanlig marinediesel dere selger?

-Dieselen vi selger er i henhold til EN 590, så det er helt vanlig marinediesel med et svovelinnhold på inntil 500 ppm. Vi prøver å holde en så god miljøprofil som mulig, sier Printzlow.

 

Her kalles forøvrig EN 590 for helt vanlig marinediesel; er det da ikke å forvente at de fleste levererer i henhold til disse kvalitetskriteriene?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Den første funka ikke i Safari, som jeg bruker, men den jeg nå har lagt ut gjør det (på iPad).

 

Og jeg ser nå at min link ikke funker i MS Explorer på min PC, men det gjør din link, dude.

 

Er egentlig ikke overrasket da Båtmagasinet rent teknisk er dårlig bygget på nett. Har sett mange problemer med deres nettløsning, uten at jeg kan peke på hva som er problemet. Sannsynligvis har de en gammel publiseringsplattform, men her har kanskje andre bedre kompetanse enn meg.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Se om denne artikkelen om diesel på Småholmen fungerer bedre: http://www.batmagasinet.no/artikkel/stille-priskrig-p%25C3%25A5-holmene

 

Sitat: Har dere en annen dieselkvalitet som gjør at dere kan holde så lav pris? Er det vanlig marinediesel dere selger?

-Dieselen vi selger er i henhold til EN 590, så det er helt vanlig marinediesel med et svovelinnhold på inntil 500 ppm. Vi prøver å holde en så god miljøprofil som mulig, sier Printzlow.

 

Her kalles forøvrig EN 590 for helt vanlig marinediesel; er det da ikke å forvente at de fleste levererer i henhold til disse kvalitetskriteriene?

 

Er ganske siker på at dette er plantet historier fra de som ikke greier å holde prisen nede. Kjenner personlig innehaveren av tankanlegget ved havnen vår. Han var den billigste over tid, for et par år siden. Samme historien oppstod da om han, uten at det var riktig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...