Jump to content

Bunnstoff, noen som har noen tips?

Theodor12

Recommended Posts

En 14-foter er jo så enkel å ta opp og vaske under at jeg hadde ikke tatt meg bryet med full primer og bunnstoffbehandling.

Dessuten ligger den vel ikke ute hele året, så plastpest på så små båter er sjelden noe problem.

Men om den har vært primet før og skrapt ned nå så ser den vel ikke direkte ut som ny under.

Min 18-foter fra 2010 skal få lov til å være helt ubehandlet under, men så har den heller aldri vært behandlet med noe og er glatt som ei barnerumpe :smiley:

Voks/polering under 1-2 ganger pr. sesong og månedlig landsetting for vask/inspeksjon holder lenge.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Tja, det er vel ikke til å unngå at det enkleste når man har en båt liggende ute en sesong er å bunnstoffe den..her på de sydligere breddegrader blir det fort groe, rur og annet som fester seg til skroget... vil tro det er enklere å bunnstoffe jolle en gang i året enn å ta den opp å polere den et par ganger i løpet av sesongen :thumbsup:

Det ble nevnt i en annen tråd at innesperret fuktighet under epoksyprimer kanskje er en vel så stor kilde til plastpest som manglende behandling med epoksyprimer.

Ellers er det stort sett de samme virkestoffene i alle bunnstoffene som er i allminnelig lovlig handel, så forskjellen mellom dem er ikke så stor. I en test for noen år siden var konklusjonen at det var forskjell på bunnstoffene dersom de ble smurt på et objekt som lå stille i sjøen gjennom hele året, men ikke på en båt som var aktivt brukt. Velg hva du vil, men det burde altså ikke betale signifikant mer enn hva det koster på Biltema. Testen viste imidlertid at farge har mye å si; man bør velge svart bunnstoff.

Jeg må ta et forbehold i påstanden over, det forskes stadig på nye virkemidler som kan være effektive med minst mulig miljøskade, så det kan tenkes at det har kommet nye bokser med nye virkemidler på markedet. For en liten båt som relativt lett kan tas opp på land er det imidlertid ikke verd å legge ned store ressurser i å få tak i best mulig bunnstoff.

Se ellers båtwiki-artiklene for vedlikehold under vannlinja, primer og bunnstoff.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...