Jump to content

Spørsmål om solcelleanlegg med tre paneler

S/Y Emma

Recommended Posts

Trenger litt råd angående installasjon av solcelleanlegg på båten. Vi oppgraderer den for langtur, og skal nå investere i strømforsyning. Planlagt batteribank blir 560 eller 700 Ah blysyre.

Jeg har kjøpt en 45 A MPPT laderegulator, som jeg tenker å koble til et 200 watts solcellepanel på targaen. I tillegg ønsker jeg et 85 watts solcellepanel på hver side av rekka i cockpit. Spørsmålet er da: Trenger jeg to separate regulatorer for dette opplegget? (en til 200 watts-panelet og en til 2x85 watts-panelene) Hvilken regulator anbefales til 85 wattspanelene, og kan de kobles sammen?

Det blir da altså to separate regulatorer som skal lade samme batteribank. Hvordan vil det gå?

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Hei,

Kjøp 3 stk Shottky dioder. Disse har et spenningsfall på bare 0,3 volt. Da oppnår du flere fordeler.

- Alle paneler kan fritt tilkobles same regulator

- Om et panel kortslutter påvirkes ikke strømmen fra de andre panelene inn til regulator.

- Om du skyggelegger deler av ett panel påvirker det heller ikke strømmen til regulator fra de andre panelene

Du vil bare tape 5-6 W på denne koblingen

Det var merkelige data, jeg trodde alle paneler hadde en tomgangspenning (ubelastet) på ca. 20volt. Når det gjelder regulatoren, så ser det ut til at den kan håndtere max strøm fra alle panelene koblet sammen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da var det oppklart. Det er ingen problemer med forskjellig wattstyrke på panelene. Og om du velger å koble de i serie, håndterer regulatoren du har også denne høye spenningen, 60volt i tomgang. Men om du skal koble de i serie eller parallell, er en annen diskusjon. Jeg har selv 2stk 68W paneler pluss 3stk 10W paneler, alle i parallell. Men nå skal de 20 år gamle 10W panelene pensjoneres (de gir omtrent ingen strøm) og de to panelene på 68W kobles i serie med en ny regulator.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dersom det er som du sier, (og det er det nok) at 200W panelet egentlig er to 100W paneler i serie med 40V spenning, kan det selvfølgelig ikke kobles i parallell med paneler på 20V. Men en trenger ikke den serie/parallellkoblingen du foreslår TF. Regulatoren tåler 150V inn, så muligheten til å koble alle i serie er til stede, dersom en ønsker det.

Det skal jeg ikke ta stilling til. Selv skal jeg seriekoble to like paneler som ligger på fordekket ved siden av hverandre. I bruksanvisningen til regulatoren, en Victron Blue Solar MPPT 75/15 regulator, anbefales det seriekobling. Så da blir det slik hos meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...