is_620 Startet 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2014 Hadde tenkt å bytte vannpumpe impeller før sjøsetting, men har ombestemt meg - vil tidlig ut - og tar det i høst. tenkte likevel at det hadde vært lurt å løsne boltene til undervannshuset og ev smøre de nå, for først og fremst sjekke at de ikke er irret fast og dernest at det blir kurant å få de løs til høsten. har derfor noen spørsmål 1 - dersom de sitter godt fast er det OK og bruke litt krefter , eller kan man dra av hel bolten . Det gjelder en 2008 DF90 Suzuki. 2 -Dersom det er lurt å smøre de hva skal jeg bruke , er ingen mekaniker , har hørt at kobberpasta er fy , at det finne noe som heter molybden fett, det eneste jeg har nå er vannfast grease, - jeg har har moment nøkkel og verkstedhåndboka men likevel takknemlig for alle relevante tips. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Hei du, boltene til det girhuset er ganske grove. De kan sitte ganske godt, men de er 10 mm og ganske korte så det skal en del til å slite de av. Litt vannfast fett på gjengene er ikke dumt nei. Alternativt finnes det paknings/tetteprodukter som aldri størkner du kan bruke her. jeg har brukt produkter fra Evinrude med bra resultater. Jeg tror det går greit å vente til høsten btw. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 (redigert) Kobberpasta er vel fy, men de fleste bruker jo alupasta isteden på alt mulig mellom himmel og jord. Evt. noe som heter Mek-Tar som er et tjærestoff som beskytter mot vann og galvanisk korrosjon. Mere diskusjon her https://baatplassen.no/i/topic/107497-forebygge-rustirrkorrosjon-paa-bolter/ Redigert 28.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Mekanisk tjære er vel ikke annet enn tjære. Enten den nå kommer fra skog eller kull, så må den inneholde carbon, ikke nødvendigvis bra på aluminium. Bruk trøstig alu.pastaen fra Biltema. Helt førsteklasses. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 (redigert) Når du skal løsne bolter har de en tendens til å gå litt ut for å så sette seg. Da er det MEGET viktig at du ikke bruker masse makt og tvinger den videre ut. Jobb bolten inn og ut hele tiden så kommer den litt og litt lenger ut til den løsner. Bruk alu-pasta. Er iallefall sikkert på påhengs. Børst vekk salt på gjengene før du legger på pasta sånnn at du får pasta helt inn i gjengene. Redigert 28.Mars.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 har lyst å tilføye at baatplassen er genial man lurer litt på de ytterste detajene i en liten sak , skriver noen få linjer i et innlegg, og vips så får man kvalifiserte svar på det man lurte på. tusen takk ....... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Genial er bare fornavnet Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.