Jump to content

Rayhart 435 - hvilke ledninger til DCS VHF ???


TMS

Recommended Posts

NMEA out +/- fra RC435 skal til NMEA in +/- på VHF. + mot + og - mot -. For å sjekke at NMEA-Protokollen virkelig går, kan du enklest ta en lysdiode over NMEA out og se om den blinker. Blinker den ikke, så prøv å snu den. Blinker den ikke i noen av tilfellene, så går ikke NMEA Protokollen ut av RC435. Sjekk også at den VHF'en du har skal ha samme versjon av NMEA-protokollen som RC435 er satt opp med! Ta kontakt om du ikke får det til!

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter mye frem og tilbake, for eventuelt andre som sliter med samme problem.....

 

Rachart 435i sender NMEA signaler som den skal, men det må monteres en 100' kilo ohms motstand på signal ledningen.... så skal det vistnok funke....

 

 

Silva S15 og kartplotteren funker ellers veldig bra.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg koblet på en 100 kohms motstand.... funker fortsatt ikke. Problemet skal vistnok være at Rachart sender for lav spenning på NMEA signalet.

 

Noe som kan bekrefte/avkrefte, eventuelt komme med forslag til teknisk løsning....

 

 

Gjorde tilsvarende kobling mellom Garmin 182C og M-Tech S 35 i min forrige båt og det var ren plankekjøring....

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg har problemer med å få til koblingen mellom Garmin GPSMAP 182C og M-tech SX35 DSC, etter forsøk med omtrent alle mulige kombinasjoner uten hell. Jeg får prøve oppskriften med lysdiode for å sjekke om jeg har signal ut fra GPS'en. Har du gode råd? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har problemer med å få til koblingen mellom Garmin GPSMAP 182C og M-tech SX35 DSC, etter forsøk med omtrent alle mulige kombinasjoner uten hell. Jeg får prøve oppskriften med lysdiode for å sjekke om jeg har signal ut fra GPS'en. Har du gode råd? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Du har sannsynligvis koblet riktig (hvis du har sjekket med bruksanvisningene) - i tillegg må du sette opp kartplotteren til å sende riktig NMEA signal > prøv deg frem !

TMS

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har tidligere beskrevet mine problemer med å få posisjonsdataene fra Raychart 435 til Silva S-15 VHF radio. (se tidl innlegg over)

 

Først skyllte Silva folkene på Raymarin, med den følge at jeg fikk byttet til ny plotter for ett år siden, uten at det ble bedre og uten å komme til bunns i om det var Silva'n eller Raymarine'n som ikke funket.

 

I sommer monterte jeg autopilot fra Raymarin, heller ikke denne tok imot signalene fra plotteren. Nå, som begge enhetene var fra samme leverandør var saken enklere å få løst. Etter at Belamarin sjekket plotter nr 2 og fant feilen der, fikk jeg plotter nr 3 som funker både mot autopiloten og VHF'en.

 

Så Silva S-15 funker mot Raymarin og og vice versa, for de som måtte lure på det.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...