DieselDahl Startet 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2014 (redigert) Nå som Tom Rør endelig har kommet "hjem" til oscarsborg med sin lekre P42 og jeg har kommet meg til Finnmark på jobb tenkte jeg å lage en litt mere kortfattet historie om å hente båt fra Vestlandet til østlandet. Min kompis Marius som forøvrig også er rørlegger hadde vokst ut av sin 2007 Bavaria 27 Sport, dvs det har blitt tre små som også krever litt albuerom og fasiliteter på varme sommerdager, så etter knallharde forhandlinger ble han og selgeren enige om mellomlegget på en 2004 Bavaria 37 Sport. Så da Tom hadde kommet seg rundt Stadt og rukket å bli C-kjendis på YouTube satt vi oss ned og begynte å se på mulighetene for å få henta herligheten. Vha sjøkartet på gule sider fant vi raskt ut at dette kunne vi få unna på et par gode dagsetapper hvis bare vær- og havgudinnene kunne stå oss bi samtidig. Mandagen kom og selgeren som er et firma som hadde tatt denne i bytte på en ny og større båt lovte å stoffe, gjøre klar og heise den ned på vannet innen onsdag. Flybilletter ble booket til onsdag ettermiddag og vi var på tur! Da vi landet på Haugesund AirPort viste Vestlandet seg fra sin beste side, vi fikk handlet litt enkel niste til turen og ble vist ombord. Toppet dieseltanken, gjorde oss kjapt kjent med båten og skrev under på et stykke papir.... Må bare si med en gang at vi følte vi hadde litt tynn plan når det kom til navigasjon på ruta hjem så vi var forberedt på å gjøre endringer hvis ikke allt gikk som smurt. Vi hadde nemlig ikke papirkart for stykket ned til Lindesnes, fy! Og båten hadde kartplotter og radar med ny kartbrikke..... For nordnorge.... Vel, jeg hadde med en iPad og fikk lagt inn isailor som skulle vise seg å redde dagen. Strevde resten av kvelden med å få mAis til å virke men ga opp etter et par timer. Torsdag skulle det skje og vi våknet til drømmevær kl.06:00 Fikk sukaten ut av øyekroken, kokt litt kaffe og smørt etpar blingser så var det å kaste loss 07:00 Redigert 29.Mars.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Sånn så det ut idet vi dro fra Karmøy, helt fantastisk! Dette var plan A Ikke all verden til bilde men her passerer vi Stavanger i 23 knop på flatt hav, og da mener jeg dønn flatt! Klokka er halv ni på morgenen og disen ligger lavt over Rogaland. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Som dere ser er det et temmelig drøyt stykke med rett fram fra obrestad til lista. Ikke mye ratting før Lindesnes. Det var denne strekningen vi var mest avhengig av godt vær og det slo virkelig til. Det hadde jo vært nærmest vindstille og skyfritt i sørnorge hele uken så vi var glad for å rekke et godt stykke uten noe som helst sjø. Det hadde riktignok blåst godt nordfra i Agder dagen før men vi fikk ingenting før Lindesnes. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Heldig med været :-) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Nå skjønte vi at litt måtte vi regne med å møte på 282 nm i Mars og da vi rundet Lindesnes passet det perfekt med turforslag fra SAP2000 m.fl. :-) Waypointene mine ser dere er noe optimistisk satt og var egentlig bare ment til å måle distansen hjem. Den stiplede linjen viser hvor vi gikk. Redigert 29.Mars.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 En spennende og ambisiøs plan dere hadde! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Så gøy DD :-) Mer perfekte forhold finnes nok ikke :-) deilig når milene bare renner unna. Hvor tanket dere på veien, og har du noen tall på forbruk undeveis ? Pøs på med track, bilder og skildringer. Kjempeartig å lese :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Vi fylte full tank før avreise fra Karmøy og hadde på litt fredag morgen på Esso i tromøysundet da tankmåleren viste litt under halv tank. Grovt regnet gikk det ca 1000 liter på turen. Båten er utstyrt med to KAD44 motorer, DP-E med stålpropellere og det kjentes passe å cruise på 23 knop ved 3200 RPM. Powertrimmen på begge drev viste seg å sige inn så hele turen gikk med drevene helt inne. Etter jomfruland prøvde jeg på 3400 RPM og fikk 25 knop. Da ble powertrimmen stående men ved lavere fart og litt slag seg de inn igjen. Forøvrig var det absolutt ingen fartsendring ved bruk av powertrim og trimplan, sistnevnte klarte greit å rette opp for sidevind. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Nå som vi hadde måtte navigere spangereid - Tregde uten å ha planlagt noe særlig var vi litt slitne og kalde var vi også så vi tenkte å gå til Kristiansand. Men etter litt lesing på forumet og sjekk av Toms mAis tenkte vi at det hadde vært moro å spille Tom og Snekker'n et puss! Så vi la oss på hjul og gønna på for å ta de igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Vi tenkte at vi måtte få med oss litt på turen, ingen av oss har vært i båt sør for Kragerø så da tok vi å fulgte Toms spor, dette var jo tross alt en nøye planlagt rute med fullt av gode innspill fra BPs kunnskapsrike og erfarne medlemmer. Vi skjønte fort at blindleia sto på menyen og lot oss ikke be to ganger. Jeg skulle forøvrig rekke et fly så det var bedre å seile enn å vente, her inne var det jo ikke noe sjø eller vind heller og webastoen klarte å holde oss smålunkne nå som farten var lav. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Det var godt å komme til Arendal. Vi hadde tatt igjen gutta i blindleia og vi fulgte hverandre inn. Klokka var sju og det var mørkt og regnvær. Festkomiteen hadde gjort klart for mon bijou i gjestehavna men det var god plass til oss også. Bjørn Løvjomås og Øya kom innom og da ble turens værste brøler avslørt, vi hadde ikke fått bunkret skikkelig og kunne ikke by på ankerdram! My stupid, håper det kan tilgis...... Vi snakka om en bytur men sovna med ølen i hånda så da slapp Arendal det..... Redigert 29.Mars.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Jeg må si dette var litt av en "turbo-seilas" og bildet av Tom Rør som ble lagt inn i hans tråd da dere siger opp bak han i Blindleia var dagens overraskelse og ga i hvert fall meg en god latter ! Her dekkes en hentetråd i 3 kanaler(no offence) og så kommer en "underdog" som ingen var klar over i et heseblesende tempo og blir for meg dagens høydare. Helt sikker på at alle de involverte ble perlevenner selv om ankerdrammen uteble....det er nok ikke der fokuset ligger når man skal hente ny båt. Redigert 29.Mars.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Den anker drammen tar vi ved en senere anledning DD. :-) det var svært hyggelig å treffe dere. Jeg må innrømme at jeg ikke helt forsto det bildet av Tom sin båt bakfra.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Fredag morgen rant med bedring i været etter noe vind, regn og grått vær. Solen lurte i horisonten og etter å ha sjekka forumet og yr ble det nå stukket ut en mer realistisk rute med langt flere waypoints. Våkna halv seks og tok en kjapp dusj og en skikkelig frokost før vi dro og fikk på noen hundre liter diesel før dagens etappe. Sola kom for alvor da vi gikk ut tromøysundet. Redigert 29.Mars.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Nok en gang ble gode forslag mottatt med takk og ruta ga som dere ser god le for det som var av sjø utpå. Det hadde blåst litt fra nordøst men drev å løyet så det var en behagelig start på dagen. Mange flotte plasser her også. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Etter sandøya vågde vi oss ut og satt god fart. Det hadde nå løya såpass at det gikk veldig fint. Redigert 29.Mars.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Disse rutene dere legger ut er gull for oss som skal ta ferieturen i området. Takker til både deg og SAP_2000 for masse gode tips Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Snekker'n Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Jeg må si dette var litt av en "turbo-seilas" og bildet av Tom Rør som ble lagt inn i hans tråd da dere siger opp bak han i Blindleia var dagens overraskelse og ga i hvert fall meg en god latter ! Dere tok oss helt på senga der! Det var en utrolig morsom situasjon. Det sa "pling" i både Toms og min telefon samtidig. Nytt innlegg i tråden. Begge sjekket innlegget samtidig, så bilde av egen båt, så på hverandre, og snudde seg og kikket bakover på dere. Herlig! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
VannTro Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Ubetalelig !!! For alt annet har vi Mastercard Redigert 29.Mars.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Dere tok oss helt på senga der! Det var en utrolig morsom situasjon. Det sa "pling" i både Toms og min telefon samtidig. Nytt innlegg i tråden. Begge sjekket innlegget samtidig, så bilde av egen båt, så på hverandre, og snudde seg og kikket bakover på dere. Herlig! Priceless :-) Skulle gjerne sett ansiktsuttrykkene deres da ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Hehe, vi må jo finne på noe gøy iblandt. Kan ikke bare være seriøse.... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Når du postet det bildet tok det en liten stund før hjernen min koblet sammen det du sa kvelden før i AIS tråden om at du skulle på båttur neste dag. Litt av en tur og genialt påfunn DD :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Som dere ser så går ruta nå rakt på jomfruland, vi siktet oss inn på innsiden. Her er det helt annerledes topografi og farvannene langgrunne med noen ekle skjær og grunner som ikke synes så godt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.