Chilli Solbris Startet 29.Mars.2014 Del på Facebook Startet 29.Mars.2014 Ja, så har jeg begynt med en alt for stor jobb alt for sent! Men jeg er nå igang. Spørsmålet er hvor grundig det gamle skal bort. Der det er helt rent har jeg brukt sdodablåser (salt, kunne like gjerne vært kalkblåser). Sodablåser er veldig skånsomt mot gelcoat og tar ikke på gummiforinger i det hele tatt. Det har heller ingen innvirking på glass. Problemet er at mitt utsyr er litt for smått til å blåse hele båten rein, så jeg skraper i vei og går etter med sodablåser. Problemet er at det går med skrekkelig mye guffe (soda/salt). Regner med å bruke 20-25 dunker til hele båten hvis jeg velger det. De koster 159 pr. stk (5 ltr.) på Jula. Riktignok koster det ca 10-15-20 båtpenger å sette jobben bort, men det er ikke aktuelt. Sodablåseren fra Jula funker helt utmerket i liten skala (kompressoren må gi minimum 180 l/m, min gir 310), det er miljøvennlig, løser seg opp i vann og det som ligger igjen i oppsamlinspresenningen er bunnstoff som blir deponert i miljøcontaineren. Der hvor jeg har blåst er det bare å spyle over med vann så er det glatt og fint! Men altså, hvor grundig skal det gamle bort? Og hvilken løsning med primer og bunnstoff anbefaler forumets kompetente medlemmer???? Der hvor gelcoatem er skadet skal jeg sparkle med to-komponent beregnet for bruk under vannlinja. Gode råd tas i mot med takk!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Teerex Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Blåsing med vann og sand eller vann og knust glass, og blåsing med tørris er jo også effektive og støvfrie metoder. Men krever jo sitt utstyr. Hvis det er brukt 2-komponent primer fra før av så skal vel denne sitte ganske godt, og trenger vel ikke fjernes. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Blåsing med sand blir for tøft for gelcoaten har jeg skjønt. Snakket med noen i havna som hadde brukt den metoden. Han sparkla skuta i 14 dager sa han og rista godt på huet....... . Glassblåsing er et alternativ, men krever en kyndig hånd. Det er det som er fint med sodablåsing, får ikke gjort så mye galt..... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
ehrnst Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Den lokale sandblåsern her sa det ikke var problem å blåse hele sliten uten å skade gelcoat, men det krever nok en del erfaring. Nå har ikke jeg noen gang fjernet alt, men synes da det stadie du er på nå er bra nok, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Det finnes utstyr som blåser sand med lavere trykk men større mengde, sammen med vann naturligvis. Nå kan jo sand være så mangt, fra aggressivt aluminiumsilikat til langt snillere "sand"-typer blåsemiddel. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 For en amatør som meg vet jeg ikke om jeg tør gå løs på oppgaven med sand. Har sandblåst alt for lite. Så selv om det er forskjellige typer sand (har brukt litt forskjellig i forbindelse med sandblåsing av treverk og rust på bil) ville jeg nok valgt å benytte meg av en proff.... Blåsing med vann og sand eller vann og knust glass, og blåsing med tørris er jo også effektive og støvfrie metoder. Men krever jo sitt utstyr. Hvis det er brukt 2-komponent primer fra før av så skal vel denne sitte ganske godt, og trenger vel ikke fjernes. Det er vel mer dette jeg trenger svar på. At det er greit at rester av primer fortsatt sitter høres lovende ut. Det er jo den som er vanskeligst å skrape av. Hvilket produkt anbefaler dere åbruke å stoffe med? Tresfjorden marsjer på 8-9 knop og har toppfart på 11. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Teerex Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 (redigert) Her er litt av hvert å velge i http://blast-it.no/ System for mild sandblåsing http://blast-it.no/tjenester/sandbl_sing_med_farrowsystem/ "Developed to efficiently remove coatings from fiberglass boat hulls without damaging delicate gelcoats" Her er det en blanding av vulkansk stein og vann: Redigert 29.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Sakset fra blast-it.no : "Båter.Skånsom fjerning av bunnstoff uten å skade gelcoat.Er det mykt selvpolerende bunnstoff er Tørrisrengjøring en renslig og effektiv rense metode, virker også meget bra på drev og motor.Er det hardt bunnstoff anbefaler vi Sodablasting eller Marmorblåsing, vi kan blåse støvfritt ved å tilsette vann i blåseprosessen.Når man skal fjerne bunnstoff på båter er det veldig viktig at man blåser med et lavt blåsetrykk og at man bruker et mykt blåsemateriale med fin korning, er også viktig at man vinkler munnstykket og blåser litt fra siden og ikke rett mot skroget.Da unngår vi å skade gelcoat, dette tar selvfølgelig betydelig lengre tid enn om vi hadde blåst med høyt blåsetrykk med et hardt blåsemateriale med grøvre korning. Når bunnstoffet og eventuelt primer er fjernet ser man tilstanden på skroget, da ser man eventuelle skader og kan få reparert disse. Vi bruker bare blåsematerialer som er godkjent for bruk i nærheten av vann. Siden vi i utgangspunktet er faglærte malere(malermester) kan vi også tilby påføring av primer og bunnstoff." Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Tror det blir en telefon til Blast-it på mandag!! . Kjempemessig teerex. Men jeg lurer fortsatt på hva folket anbefaler til bruk når det skal påføres nytt....... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Jeg lurer litt på hvorfor du fjerner bunnstoffet. Flasser det av noen steder? Er det ujevnt og klumpete? Eller hva? Selv har jeg en Saga 27 med toppfart 8knop og bruker Seajet 033 selvpolerende bunnstoff. Og det er svært effektivt på min båt, kun en tynn hinne med slim om høsten. Og til våren flekker jeg bare over der det er tynnslitt. Da går det med max en 3/4 liters boks. Et godt råd for deg som skal stoffe helt nytt, er først et lag med en farge, og så et lag med en annen farge. Da vil du se hvor det er tynnslitt og trenger kun stoffe der om våren før sjøsetting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Hei Lars, Grunnen til at jeg valgte å fjerne alt var at det var svært tykke lag noen steder og veldig ujevnt. Det var begynt å krakkelere flere steder og når jeg begynte å skrape der hvor det var gjennomgående flekker sprutet det av. Tenkte at jeg nå skulle gjøre det grundig og dermed også få sparklet og reparert det som måtte være av skader i gelcoat. Bruker også Seajet 033 og er veldig fornøyd med den Har det samme som deg, et tynt lag med slim som det bare er å spyle bort. Jeg ligger på Kambo båtforening og har elveutløp i nærheten akkurat som du har i Son. Har tenkt å fortsette med Seajet 033 som bunnstoff, men ser at folk velger forskjellig type primer. Jeg skal beskytte mot plastpest og få en jevn bunn, det er målet.Kommer til å stoffe første runde med rustrød og neste med svart eller blå. Nettopp for å se hvor slitasjen er. Tenkte å gjøre det samme som deg, bare flekke der det er slitt. Men nå er det rene fjellformasjonene rundt om kring...... Så valgte bare å hoppe i det. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
alfaalfa Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Jeg kan jo svare på spørsmålet; jeg bruker 2komp Hempel epoxy primer (Hempel Light primer). Kommer i to farger - grå og hvit. Som gjør at jeg kan se helligdager. Har brukt 4 strøk (grå,hvit,grå,hvit på hvit gelcoat) av denne for å unngå plastpest. Fordelen er at ved senere pussing eller skraping med 4 strøk har jeg litt å gå på. De anbefaler å legge første strøk bunnstoff på denne mens det siste strøket ikke har herdet fullstendig, for god vedheft. Lykke til! Jeg tok selv en pusserunde etter 4 år med hardt bunnstoff, til det ble en fin jevn flate. Fjorårets påføring flasset på enkelte steder. Sannsynligvis for kaldt og mulig kondens problemer med kuldestråling fra betonggulv. Pusset uten på gå helt ned til primer. Vi som jager de siste knopene i topp og marsjfart... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Tenkte også på Hempel sin 2-komponent i fire lag......... Men tenkte å fortsette med SeaJet sin 033....... Flott med innspill folkens!! For meg mye nyttig info!! Og siden alle tog er i rute kan jeg jo kikke innom forumet når jeg er på jobb!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.