Lukas Startet 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2014 Jeg er i gang med fjerning av teakdekk. Kanskje bortimot den største dritjobben jeg har vært borti noen gang. Til tross for skruer med flatspor med tilhørende teakplugger som begge er treige å få opp så hadde de første bordene dårlig vedheft til underdekket og ga seg relativt lett ved bruk av brekkjern og barkespade. Nå derimot, har jeg kommet til et område av dekket hvor limet virker som om det sitter dønn og det er så og si umulig å separere dekk fra glassfiberen under med ovennevnte verktøy. Halve teaken blir sittende igjen og det er umulig å få kilt barkespaden under teaken. Det virker som om det er brukt bek eller et eller annet lim som har blitt steinhardt i løpet av årene. Det gir ikke etter slik sika eller annen elastisk masse gjør. Hvordan skal jeg få av dette på enklest mulig måte frem til stadiet hvor båndsliperen tar seg av resten? Har vurdert alt fra fres til elhøvel, men dekket er slipt så mange ganger og har derfor ugjevn tykkelse så jeg vet ikke om det helt er tingen. Jeg legger ved et par bilder som forhåpentligvis forklarer litt. Takker for tips og råd. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23812/img_1995.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23812/img_1996.jpg Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Lamellsliper på vinkelsiper? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Jeg har verktøyet du trenger. Hvor holder du hus? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lukas Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Båten står i en låve på Hedmarken, men jeg er VELDIG mobil om det finnes en løsning på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Sånn for verdien av dette forumet som oppslagsverk for andre som har ting som sitter dønn fastlimt så er Infrarød varme verdt forsøket. Virker på større områder enn varmepistol og er mere skånsomt mot underlaget. For de som "bare" skal skrape bort olje eller lakk er det genialt, veldig effektivt og som sagt skånsomt og ufarlig for edelt trevirke. Mon tro om det ikke også duger bra for å få ut evt. fukt som måtte ha kommet seg gjennom dekket gjennom skruehullene over tid. Men da med varmeren plassert på litt lengre avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 (redigert) Å drive ut fukt er absolutt en av infravarmen sin store fordel. Den setter cellene i bevegelse i kjernen først og driver ut fuktighet. Altså elementene varmes alltid opp innenfra og ut. Det andre og absolutt mest geniale er at den dreper alt av microorganismer. Svertesopp og andre typer vekster og insekter av mindre trivelige typer knekkes glatt med denne metoden. Det som er viktig er å huske på at den løser opp alle typer lim ogsp 2-komponent epoxy. Skal laminerte ting behandles må det settes i press slik at limet fester når varmen fjernes. Det er også en god ting, limet sitter like godt to minutter etter at varmekilden er fjernet! Redigert 30.Mars.2014 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
REM Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 (redigert) Velkommen etter Lukas. Kanskje være noen tips å hente her: https://baatplassen.no/i/topic/97056-ny-teakdoerk-paa-tilaarskommen-fairline/?hl=teakdekk#entry1374769 Redigert 31.Mars.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lukas Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Jeg vet ikke helt om jeg har erfart at det varmer opp innenfra slik det påståes. Jeg synes det bobler og spraker på toppen og i god tro kjører jeg stemjernet innunder og håper det flyter ut gammel epoxygugge som er glovarm, men sannheten er at overflaten koker og kjernen kanskje har oppnådd de nødvendige 30 gradene slik at det slipper, men den føles kald. Det gjør jobben, så jeg skal ikke klage. Jeg priser meg lykkelig over at han som en gang la dekket stedevis har gjort en elendig jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Hadde det vært en idè å skjære bort dekket mellom dekksbjelkene med ei nikkesag, slik at du kom til limfugene direkte fra siden? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
olews Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Teakdekk er supert å gå på, er vakkert å se på, men jeg har kommet fram til at jeg ikke skal kjøpe en båt fra 80 tallet med teakdekk, og denne tråden bare forsterker mitt inntrykk. Først lager man et tett dekk før man borrer hundrevis av hull og skrur skruer. Det er jo å be om bråk. De nye er vakuumlimt, det er en forbedring. Jeg har seilt på båter med sklisikker gummi, det er bra å på, men kanskje ikke så vakkert. Kuststoff som flexiteek (eller hvordan det nå staves) er kanskje et alternativ? Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Lukas Svart 1.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 (redigert) Jeg er helt enig olews. Skrudde teakdekk er en tikkende bombe. I motsetning til det mange tror er ikke teak vanntett, samme hvor godt pluggene sitter og hvor god nating det er. Er man ikke forberedt på å ta jobben selv en dag eller betale noen andre for å gjøre det så styr unna. Jeg har heldigvis divinycell som kjernemateriale på min båt, så det råtener i allefall ikke, men de som i tillegg er så uheldige å ha f.eks. balsakjerne eller annet organisk materiale kan få seg en skikkelig jobb/kostnad. Mitt skal nå tørkes helt ut, sparkles igjen med epoxysparkel, påføres epoxyprimer, topcoat og deretter blir det Flexiteak eller Isiteek. Jeg er en av de som synes grånet teak er pent, særlig i kontrast med høyglanslakkerte rekker i teak, så jeg driver å diskuterer med meg selv om det blir Flexiteak i "weathered" eller om jeg skal være gnien og legge Isiteek selv. Noe mer skruing blir det i allefall ikke i dette dekket. Nå er 90% av dekket fjernet og mitt "fjerne-teakdekk-kit" består av følgende: Infrarød terassevarmer på 2000 W som er ombygd med bryter på ledningen og bein (se bilde under) To stemjern som blir slipt ofte Gummiklubbe Drill En mulitsliper alà Fein med skrape på Tapetkniv til å skjære sta fugamasse som ikke vil slippe Brekkjern og skarp barkespade. Redigert 1.April.2014 av Lukas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 1.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 "Hjemmelaget" økonomimodell av speedheater. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23812/img_2004.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.