BØstrøm Startet 29.Mars.2014 Del på Facebook Startet 29.Mars.2014 Jeg klarer ikke la vær å løfte dette temaet en gang til. Igjen og igjen og igjen hører og leser vi at papirkart er det eneste som gjelder når det røyner på. Jeg er en av de i litt eldre garde som er navigasjonsutdannet med papirkart, tykke bøker med endeløse tabeller, strømkopling, navigasjon på kvartstreken, og hva det nå het alt sammen. Nå står imidlertid siste skanse for fall, og det må være papirkartmantraet, og da helst blant fritidsbåtskippere. Utviklingen går altså ikke bakover, selv om jeg undrer meg på om det er det mange helst vil. Det er jo Semmelweiss på nytt. Du er langt bedre rustet for navigering med kartplotter, ekstra kartplotter og Ipad, enn med en kartplotter og papirkart i backup. Sørger du også for nødstrøm til kartplotteren/plotterene, er det bedre enn å fylle båten med tabeller og kart du aldri rekker å sette deg inn i hvis uhellet er ute, eller du er kald, utslitt, og alene på vakt. Folk blir redde, sjøsyke og "vil ikke dø". Hva skal du gjøre med det som ansvarlig skipper? Gi den sjøsyke ett papirkart? Hva hvis strømmen går, USA går til krig, og skrur av signalene, alle tre plotterne gir seg på likt? Helt usannsynlig, men skulle så skje skal jeg personlig møte opp på redaksjonen i Aftenposten med en stensileringsmaskin, og belære dem i at dette burde de forutsatt. Mistenker at dette er en form for maktmisbruk, og heving av terskel for nye skippere og båtinteresserte, som ønsker å strekke strikken litt. Slipp de frem med de beste hjelpemidlene som finns. Masse skummelt med å ferdes på sjøen uten erfaring, men slaget står altså ikke ved kunnskap eller mangel på kunnskap med papirkart(som gjerne blåser til sjøs, eller regner i stykker - selvopplevd).Tror mange kunne fått en tryggere seilas med en liten innføring i bruk av Ipad,plotter og apps, istedenfor å lese seg trøtte på nautiske almanakker og dens like. Sjøkart er imidlertid fantastiske som dekorativt innslag på en vegg, eller skåret med skalpell, slått hull i, smurt med olje, og brukt som pakning på impeller, vannpumpe o.lign. Da får du tilbake i hvert fall brøkdelen av det de kostet da de var ferskvare. Dette har jeg tenkt på ilang tid. Nå har jeg endelig bestemt meg. Papirkartenes tid er forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Man kan være så enig man bare vil. Men det er ikke vi som bestemmer. Som gammel sjømann (?) så har du kanskje latt deg forundre over at skip måtte ha magnetkompass flere tiår etter at mer vettuge kompasser (eks. gyro) hadde gjort sin entre. Men motargumentasjonen var 'hva skal du gjøre om strømmen på skuta går?' Vi som vet bedre har fått med oss at da forsvinner maskinkontroll, styring og alt mulig annet. Og når man ligger der og driver, så har man vel heller ikke særlig bruk for magnetkompass. Den gangen jeg jobbet på Frigg, så var vedlikehold av livbåter en greie jeg drev med. I forpiggen skulle det ligge en diger rull med til dels søkkvåte papirkart som dekket kystene langs hele Nordsjøen/Norskehavet. Ikke aner jeg hva vi skulle med kart over Bjørnøya, når Frigg var parkert rett vest for Stavanger. Men det var reglene. At kompasset i livbåten dreide 30 grader i hver retning etter som man vred på roret, var helt greit. Peilekompass var det ikke bruk for. Men papirkart skulle det være, da også. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Jeg vet at det er lovpåbud om dette. Jobbet selv som skipper på skoleskip, og det var aldri tid til å føre EFS i kartene. Nye kart for noen tusen hver gang skipskontrollen skulle om bord, men les gjerne innlegget mitt som argument mot dette også. Dette er gamle rever som beskytter sitt revir. I dag bruker jeg ikke LP plater, har ikke fasttelefon, stensilering er noe jeg husker fra barneskolen, og radiopeiling har jeg aldri prøvd i virkeligheten. Nå elsker jeg å bla i papirkart, skriver heller med kulepenn enn på tastatur, osv, men ærlig talt, skal de yngre lide for det?Hva er best for sikkerheten må jo være det fremtidsrettede spørsmålet som krever svar. Når hadde du f.eks en tusenlapp i lomma sist? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Helt enig. Men radiopeiling har jeg benyttet meg av. Gammel Kurer reiseradio med 90 volt batteri som tok inn Torungen og Færder når radioen stod på tvers av retningen til fyrene. Men det var den gangen vi bare hadde kompass og klokke. Hadde ikke engang logg. Vi er tilbake til 60-tallet, tidlig 70-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Jeg bruker plotteren til å navigere etter og papirkartene til å se et større område. Orienterer meg på papiret og plotter inn i plotteren........ Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
BØstrøm Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Da er du sannsynligvis 20 år eldre (eller mer)enn meg. Kjempegøy at du kunne navigere deg frem med dette, men nå er det knapt nok radiofyr igjen. Stavanger Consoll, og kanskje Hamburg/Bremen, samt noen med mer eksotisk beliggenhet. Lurer på om ikke Jan Mayen også holder stand, men det er uansett fossil kunnskap, og best egnet for å skremme navigatører i lystbåtflåten. Det som er viktig med dette er jo at veien blir til mens man går. Jeg savner en navigasjonsminister som kan stake ut kursen, og i hvert fall i noen grad være fremtidsrettet. Da kan jeg lene meg tilbake, kludre i papirkartene mine, med ett skjevt smil om munnen, i trygg forvisning om at det går fremover. Nå er vi overlatt til tilfeldigheter og markedsøkonomi. Yrkesflåten nyter godt av godkjente digitale kart, oppdatert ukesvis. Ikke lystbåtflåten, den skal melkes. Mrk: yrkesfartøy seiler i dag på godkjente digitale kart.....Her er det økonomiske interesser som rår, ikke sikkerhetsmessige. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Til Erika. Helt fint, og etter mitt hjerte. Når jeg virkelig trenger å orientere meg ser jeg på en globus. Projeksoner er jo ihveertfall med på å gjøre papikarts anvendelse begrenset. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Til Erika. Helt fint, og etter mitt hjerte. Når jeg virkelig trenger å orientere meg ser jeg på en globus. Projeksoner er jo ihveertfall med på å gjøre papikarts anvendelse begrenset. He he, jeg kunne kanskje ønske at jeg trengte en globus til å orientere meg på, men nei, det må en solid lottogevisnt til før det kommer! Så papirkartenes begrensede areal er greit for en stund i hvert fall... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
BØstrøm Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Og da lyver de ikke så mye heller. Samenlikn Grønland og India på europakartet ditt , så ser du hva 300 år med imperalisme har gjort med papirkart. Sikker på at du ikke vant på Lotto i dag?... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 (redigert) En peilet radiofyr på 80 og tilig på 90 tallet også. Mener at Stavanger consol ble bygget om til rundtstrålende i 1995. Mener at det er viktigere i oppdatere de elektroniske karta, enn papirkartene. Papirkart er kjekt å ha, har tat tvare på radiopeileren også selv om alt er dødt. Bruker papirkart litt enda, men leset pc kartet som papirkartet. Redigert 30.Mars.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BØstrøm Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Må jo komme med en liten rettelse på meg selv. En skal vel lete lenge etter India på europakartet. Det var selvfølgelig verdenskartet jeg mente. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Jeg bruker papirkart i tillegg til potter fordi de gir meg/oss en helt annen oversikt enn det vi kan få på en skjerm og det kommer jeg til å fortsette med. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Vet ikke riktig, må vel en og hver avgjøre individuell med seg selv.Jeg fikler også med begge deler, siden elektroniske kart så fint klarer å støtte lat-faktoren min. Men jeg så så mange elektriske og elektroniske feil, pluss avvik, at jeg definitiv aldri ville satse ren på elektronisk navigasjon.Og jeg dobler betydningen av ordet "definitiv" i for meg ukjente farvann. Og: Alle som vær med kunne i hvert fall kart-navigasjon på grov dagen etter.Er jo nå virkelig ikke noe kunst å lære det og mye gøy er det også for mange. Jørg ...forresten... jeg fikk et solglimt på nesen. Blir det kanskje sommer ...nå? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Har papirkart og sjøsportkart ombord sidan det er opplest og vedtatt at man er dårlig sjømann uten papir. Eg veit til og med hvor i båten de er...... trur eg. Eg har valgt å sette sette inn to forskjellige plottersystemer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BØstrøm Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Nå skrev du litt mer tysk en du pleier Joerg, så jeg vet ikke helt hva du mente med den siste setningen? Når det gjelder dette med oversikten er jeg ikke lenger enig. Synes Ipaden er helt utrolig å planlegge på, og underveis pleier jeg å bruke en stor Garminnavigator som oversiktskart, mens en mindre en står på pidestallen ved roret, og kan zoomes helt inn på noen timetere. Dette er mer oversiktelig for meg i hvert fall, Nå hører det med til historien at jeg er brillemisbruker, og det funker dårlig med briller når det regner,blåser og er kaldt. Skikkelig forstørring på plotteren hjelper meg litt her. En annen grei hjelpefunksjon er at jeg kan kjøre plotterskjermen over på TV skjermen nede i båten. Da kan jeg lage mat, sette på kaffe, eller til og med sitte på do med full oversikt. Dette pleier jeg ikke fortelle rormann, og er det en litt urutinert sådann føler han seg svært viktig, og er skjerpet til det ytterste. Han blir gjerne veldig imponert over hvordan jeg kan føle det han ser med øynene. Pass på skjæret på styrbord, ser du den grønne staken snart osv kan jeg rope opp. Kanskje litt maktmisbruk det også...he,he. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 For de interesserte.Jeg solgte Yeoman i mange år i Tyskland og bruker en sånn fremdeles selv.Film på YouTube.Bruker man den jevnlig da er dette en bra kombinasjon.Enste ulempe er at kartet må sitte fast og forutsetter et separat kartbord med det. (bortsett av mobilversjonen). Men har man kartbord da går det fint.Og believe me, har man ikke akkurat "30" tommers skjerm da finnes det ikke noe finere enn store sjøkart. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 , så jeg vet ikke helt hva du mente med den siste setningen? Beklager. Hvilken, at det ikke er noe kunst med å lære navigasjon? Jeg mener at navigasjon ikke er så komplisert, som så mange synes, og at det er enkelt å lære. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BØstrøm Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Nå drar jeg hvert øyeblikk til flyplassen. Skal til Brest, og seiler over Biskaia i løpet av uken, og for ordens skyl, papirkart er om bord. Og som Sæbø skriver, tror til og med jeg vet hvor de er. Ett annet godt navigasjonstips er jo å bruke alt som tilgjengelig, om det så er tomme plastglass fra danskebåten, eller fargen på fiskebåtene. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Ett annet godt navigasjonstips er jo å bruke alt som tilgjengelig, Absolutt. Men da ønsker jeg god tur, kosevær, og alltid... . Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 God tur! NB: Nordover er oppover på globusen. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Enig med trådstarter her. Bruker IPad og plotter, fungerer utmerket i kombinasjon. Har dog også de nye kystkartene, mest for gøy egentlig. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Mulligan Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 (redigert) men nå er det knapt nok radiofyr igjen. Stavanger Consoll, og kanskje Hamburg/Bremen, samt noen med mer eksotisk beliggenhet. Lurer på om ikke Jan Mayen også holder stand, Sånn rent..... Man peiler radiofyr. Consol/Sonne var en kjede. Hyperbolsk navigasjon. Slik sett en forløper til Loran, Decca, Puls-8, Argo, Syledis og hva de heter alle sammen. Det fikse med Consol/Sonne var at hadde du et Consolkart kunne du bestemme posisjonen din med en vanlig radiomottaker. Sånn rent.... Man bør være klar over at kartene til brett ikke er et komplett datasett. Så det er sagt..... Henvisningen til at store skip kjører papirløst.... Jo, men de skal ha to separate systemer med separate UPSér, separate posisjonsensorer osv som alle skal være rattmerket. Kartene blir løpende oppdatert over Satcom. Ikke billig. Redigert 30.Mars.2014 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 (redigert) Papir er out. blir ikke oppdatert, men det blir de digitale. hos oss. Og så syns jeg at kystene , er så bra merket at jeg skulle klart og seilt trygt over alt. Man ser på på brødposen hvor man er. Kjøper nok ikke flere papirkart. Redigert 30.Mars.2014 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
S/Y Emma Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 Kjekt med oversiktskart til planlegging. Til generell navigasjon satser vi heldigitalt. Sent from my C6603 using Tapatalk Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
aileenll Svart 30.Mars.2014 Del på Facebook Svart 30.Mars.2014 bruker nettbrett, tablet z med navionics, og samme app på Samsung mobil. Da kan jeg zoome ut på den ene og få oversikt, mens den andre brukes til detalj navigasjon. bruker selsagt visuelle observasjoner og ekkolodd som ekstra støtte. Som Bacup har jeg konas og jentungens ipadder og mobiler, alt med hver sin gps mottaker. Papir blir vått i cockpit. Vått papir er ikke greit til å tegne kurser på, og tørkes det ikke opp så får du noen artige muggsopp på de! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.