Jump to content

Papirkartenes tid er forbi

BØstrøm

Recommended Posts

Legger også inn et utsnitt fra papirkart for samme område. For meg er dette mye raskere og enklere å tolke enn å zoome inn og ut og å gå inn på hvert enkelt loddskudd for å forsikre seg om å ikke overse noe.

Her ser man enkelt å greit to 1,0 m og en 1,7 m i tillegg til å ha nokså god oversikt over området rundt.

Selv med to plottere ved siden av hverandre på 10,4" og 12" med delbare bilder mener ikke jeg de helt kan erstatte papirkartet når det gjelder min bruk.

bilde

Her har vi zoomet inn et hakk, og med det tastetrykket er 20 tallet blitt til ca 50 000 m³ fast fjell.

Og nesten "midt i leia" dukker opp en 1,0 m.

I tillegg har det dukket opp ytterligere et skvalpeskjær på øyas østside som ligger utenfor det første.

Jeg mener dette rett og slett er for dårlig, og jeg er ikke overbevist om at det er blitt særlig mye bedre.

Plotteren bruker jeg likevel mye, men under finnavigering er alltid papirkartet fremme i tillegg.

bilde

Papirkartene mine ligger om bord, men blir aldri brukt under navigering, men en sjelden gang til planlegging.

Med 22 " skjerm nede, og C90 oppe er det ikke problem med oversikt, i verste fall er det bare splitte bildet, et oversikt, og et zoomet inn.

Dette med lite oversikt som ofte nevnes i denne forbindelse er ofte pga av for små skjermer, og muligens en sjelden gang mangel på kunnskap på mulighetene med en plotter.

Dette med lite oversikt som ofte nevnes i denne forbindelse er ofte pga av for små skjermer, og muligens en sjelden gang mangel på kunnskap på mulighetene med en plotter.

Om man hadde en skjerm på størrelse med et båtsportkart og zoomet ut til 10 nm, så ville det forsvinne så mye info og øyer at det ikke en gang er godt nok for oversikt for meg.

@ fjellbonden

Hvor gamle er dataene på kartbrikken din?

På utsnittet ved Nøtterøy virker det som kartgrenselinjene forstyrrer visningen av 11 meters skuddet slik at det blir til 1-meter.

Synes de linjene er forstyrrende og skrur de av selv.

Finnes i menyen under "chart data" mener jeg på gamle C og E serie

Mvh. SAP

Brikka var ny i 2010,

Du har rett i at det skal være 11. Måtte opp fra køya for å sjekke.

Men skvalpeskjæret midt mellom stakene burde være et av de første som dukker opp. I stedet dukker opp et skvalpeskjær helt inne i fjæresteinene på østsiden. Zoomer et hakk inn så kommer de man trenger å vite om.

Husker endel lignende tilfeller med gamle c og e hvor data ikke vises om man har for mye stæsj i bildet. Disse linjene f.eks.

Virker å være en kombinasjon av plotter og kartdata fra brikken.

Bedre på de nye, men jeg la også merke til at visningen av visse grunner, skjær og loddskudd endret seg etter oppdatering av kartbrikken alene.

4 år gammel kartbrikke kan det uansett være verdt å oppdatere. Kan gjøres direkte fra pc med minnekortleser på navionics sine sider.

Ny brikke har 1 års gratis oppdatering. Min er 1 år i morgen så oppdaterte den nå for siste gang gratis i kveld :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Har nylig hatt plotter inne for oppdatering. Derfor disse linjene er kommet tilbake. De skal nok vekk nokså snart.

Den begynte å restarte hvert 5. min, så jeg trodde det var kontaktfeil som sist det fusket, men den forlangte oppdatering.

Forstår ikke hvorfor den ikke skal gå på gammel oppdatering inntil ny er på plass..... leketøy.....

Den gamle RL 80 fra 02 rusler og går like godt fremdeles, tipper den lever lengst av disse to.

Med tanke på hvor dyrt og farlig en grunnstøting kan være, hadde jeg satt en mer moderne plotter høyt på listen for oppgradreringer. Jeg byttet inn min e90w med en Garmin 720 og merket en vesentlig forbedring til tross for at prisen var godt under halvparten.

Lokus

bilde

bilde

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det virker litt merkelig å akseptere en grunne som stikker inn mellom stakene.

Og hvorfor er ikke dette området lyseblått som området nord på øya i ditt kartutsnitt?

Det ser fint og flott ut, men jeg syns skavankene raskt kommer til syne når man tar det i bruk.

Blir spennende å få nye papirkart til helgen.

Jeg er til tider gammeldags og sær, og rister på hodet over nymotens ting, selv om jeg er bare 45. Som jeg har skrevet i en annen tråd, irriterer jeg meg over baugpropeller som brukes i utide, over at hekksjøgeneraler, fall som står og slår langs masta, flagg som er oppe til alle døgnets tider, høy musikk langt utover kvelden, og mye mere.

Samtidig vet jeg at for noen tiår siden dro ungdommer på seiltur langs kysten, uten mobiltelefon eller andre kommunikasjonsmidler, for å være på tur i ukesvis. Hjemme satt mor og far var heldig om de fikk et postkort fra Sverige eller sørlandskysten dagen før de håpefulle kom hjem. Idag er det melding når ungene går på bussen, og melding når de kommer frem. På hjemturen er det samme leksa. Og gjerne AIS-tracking bare en kommer på utsiden av stuedøra.

For en måneds tid siden var jeg avgårde for å hente båt til guttungen, som for tiden tjenestegjør i kystvakten. Der er han forøvrig uten telefonkontakt i opptil flere uker av gangen, ok , det er mulig å få tak i ham, om det er strengt behov, men i utgangspunktet går det ukesvis mellom hver gang vi hører fra ham. Nok om ham

For en måned siden var jeg som sagt på vei hjem med hans båt. På utsiden av Jærens rev fikk vi noen småproblemer med ett toalett som ikke ville skylle ut. Problemet var idiotisk nok, men det førte til at noen sikringer røk. Under feilsøking kom jeg tydelig borti noe, for plutselig var _alt_ svart. Kartplotter var død, autopilot var død, VHF var død. Fortsatt vet jeg ikke helt hva det var som gjorde at det ble mørkt, jeg tror det er gammel forbindelse inn på sikringspanelet som ble dårlig. De fleste av oss husker fra VHF-kurset som vi en gang har tatt, at VHF'en skal ha eget batteri. Hvor mange av oss er det som har det ? Hadde jeg basert meg på kartplotter, og vi hadde hatt været som jeg fikk ut fra Egersund en drøy uke senere, hadde jeg slitt. Denne dagen var det strålende sol, relativt vindstille, og lite bølger. Det var forøvrig samme dag som Bjørn gikk fra Flekkerøya til Stord med NordWesten.

Om turen hadde vært basert på kartplotter så kunne det vært litt kjedelig. Nå var det sånn, at kartplotteren ikke var montert når vi var å kikket på båten. Den stod i listen over utstyr, men jeg hadde ikke helt sett den. Men den var ikke kritisk for at vi kjøpte båten. Jeg hadde med papirkart over hele veien hjem. Dvs, jeg hadde ikke kart fra Flekkerøya og hjem til Grimstad. Der er jeg såpass godt kjent at jeg skulle klart meg uten kart. Men når jeg dro fra Egersund hadde jeg kart over det siste stykket også. Under hele turen hadde jeg kart over det aktuelle område jeg var i, liggende i cockpit'en. Sammenrullet eller sammenslått, for jeg gikk på kartplotteren hele tiden. Men minst en gang i timen, eller ved kursendring, førte jeg inn i loggen hvor jeg var, og hvilken kurs jeg skulle ha til neste waypoint. Og når tåka lå tett rundt meg, hadde jeg kursen tegnet inn på kartet.

1394611676_0.jpg

Forøvrig har jeg tidligere vært på tur med Nidelv 24 (og mindre båter) langs hele sørlandskysten, uten noe annet enn papirkart. Der var det ingen problem med kartbord, for alle båtene jeg har vært på tur med, har hatt en stor flate hvor kartet lå. Jeg har sett flere bilder av Nidelv 24 (og tilsvarende båter) de senere årene, hvor den plassen er fylt opp av plotter og ekkolodd og alt mulig av elektronikk.

For meg så er ikke papirkartenes tid forbi i båt, og skal jeg på tur med en båt hvor det bare er kartplotter over område, og jeg er ansvarlig for turen, vil jeg nok gå over det elektriske før turen. Om strømmen forsvinner på en seilbåt, er jeg ikke spesielt engstelig. Jeg er kanskje mere bekymret over varmgang i det elektriske.....

OK, jeg vet jeg er sær, men jeg liker tanken på å kunne være på tur i ukesvis uten behov for landstrøm, jeg liker forseil på stagkroker, ikke rulle (for ikke å snakke om storseil), jeg vil ha alt av fall og reveliner fremme ved masten, og jeg liker seilbåter rundt 28 fot, men liker også å dra på tur med seilbåter på 40-50 fot, hvor det ikke er baugpropell. Er det kartplotter ombord bruker jeg det, men jeg reiser ikke på tur uten papirkart.

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Fint innlegg, og man må så klart ha backup den dagen alt går i sort. Hos meg har jeg følgende navigasjonshjelpemidler (i prioritert rekkefølge):

- Garmin 720 plassert ved rattet

- Locus på Galaxy Tab, montert ved kartbordet nede. Denne har også Navionics som brukes sjelden, og så klart statenskartverk hvis nettilgang)

- PC med OpenCPN på kartbordet nede (brukes mindre og mindre etter nettbrettet kom ombord)

- Smarttelefon med samme innhold som Galaxy Tab'en.

I tillegg har jeg så klart sjøkart ombord.

Siden alle de elektriske hjelpemidlene har ulik strømforsyning og hver sin GPS-mottaker ser jeg det for svært lite sannsynlig at de alle vil feile samtidig. Og skulle det skje er jeg viss på at papirkartene vil få meg trygt i havn.

Risikoen slik jeg ser det er at man faktisk tar feil mhp egen posisjon i kartet. Jeg har mange ganger stått med papirkart og prøvd ta meg inn i urent farvann med dårlig sikt og styggvær. Når man seiler alene under slike forhold er det en ting som gjelder, og det er en plotter man stoler på, at man dobbelsjekker at den fungerer som den skal mot en uavhengig kilde (plotter nr to evt papirkart). Papirkart er for meg langt fra godt nok, da det knapt er lesbart når man står ute i regnet med dårlig lys.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ja jøss, eg har aldri sett slike eksempel før. Skremmande egentlig. Eg legg meg flat... :cheers: Fjellbonden skal ha kred for å belyse dette. Eg antar at alle bruker sin meny og setter opp valg om "høy detalj" eller liknande.

Det kan jo være litt av ein studie å finne ut om kartverket og plotter er god nok, eller å bli kjent med virkemåte, men det burde jo i høy grad være slik at alle data viser uansett zomm.

På min relativt gamle kartvare viser alle data uansett zomm, og det er nok derfor eg meiner det ikkje er dårligere detaljer på elektroniske kart vs papir. Eg skal ikkje sei noko negativt om forskjellige plotter-merker, men det er opplagt der problemet ligger. Her er bilde av min skjerm over første område....det fann eg. Det er ikkje søkefunksjon, så eg fann ikkje det andre eksempelet.

bilde

Yanmar 6LYA-STP 340hk

... "er også fyrlyktenes tid også snart forbi?" Jeg tror det.

Jeg tror ikke det.

Når man nærmer seg en kyst på natten og alt er mørkt, også kartplotteren, så er det helt nødvendig å ha fyrlykter som viser at vi har navigert riktig etter kart, fart, tid og strøm.

Husker endel lignende tilfeller med gamle c og e hvor data ikke vises om man har for mye stæsj i bildet. Disse linjene f.eks.

Virker å være en kombinasjon av plotter og kartdata fra brikken.

Sjekket, og hadde deaktivert rutenett, men ikke kartgrenser.

Nå er også kartgrenser deaktivert uten at det gjør noen forskjell. Det vises 1 ved 1/2 og 3/4 nm, ellers 20.

Tyder kanskje på at kartgrensen forstyrrer selv om den er deaktivert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...