Jump to content

Papirkartenes tid er forbi


BØstrøm

Recommended Posts

når jeg ser nærmere på dette kartutsnittet slår det meg av den sydligste grønne bøyen heller burde vært plassert ved den grønne stjernen i kartet under. Har dette en god grunn, eller tenker man ikke på slikt?

 

bilde

 

 

Grunnen er muligens at den sammenfaller med sektoren fra lykta.

lurer på dybden syd øst for Langeskjæra 6,1 og 1,5 er mye, NV kart .

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Her er sket præcist det, som får mig til at beholde et kompas og et sæt søkort over det område jeg sejler i. Jeg ved godt, det er den russiske variant af GPS systemet, men jeg skal blive slemt overrasket, om ikke det samme kan ske med det amerikanske; det være sig ved et uheld eller i en krisesituation.
http://ing.dk/artikel/ruslands-navigationssatellitter-sat-ud-af-spillet-i-11-timer-167531

Link to post

Jeg tror ikke det.

Når man nærmer seg en kyst på natten og alt er mørkt, også kartplotteren, så er det helt nødvendig å ha fyrlykter som viser at vi har navigert riktig etter kart, fart, tid og strøm.

Joho, det må du gjerne tro. Jeg var ute på nattseilas her forleden i Göteborgs sydlige skjærgård i f.b. m/kurs som jeg går på. Der var en rekke fyrlykter allerede historie, plukket ned.

 

Og så hadde jeg fornøyelsen av å komme på utsiden av Hvaler for tre år siden. Kølamørkt, SW bris, regn, sen høst, kun kompass og papirkart. Hadde passert Tristein og hadde Djupekrakk BB tvers og skulle peile Tjurholmen og Nordösskäret fyr på svensk side. Meningen var å gå inn mellom Hellesö og fastlandet. Møkkavær og ville inn i le av øyene så snart som mulig. Det var imidlertid ikke mulig å få noen av fyrene i sikte grunnet blinkende vindmøller over hele den delen av horisonten, samt bakgrunnslysene fra Capri. Heldigvis kom Bohus (ferge) tytende ut fra Strömstad og dreide N. Peilet denne og gikk S Kosterfjorden i stedenfor. Personlig har jeg stor tro på GPS-navigering. Man skal ikke navigere mye feil i dette farvannet før det kan gå galt.

Link to post

Joho, det må du gjerne tro. Jeg var ute på nattseilas her forleden i Göteborgs sydlige skjærgård i f.b. m/kurs som jeg går på. Der var en rekke fyrlykter allerede historie, plukket ned.

 

..

 

Går jo bra så lenge plotteren fungerer. Men når den også er svart så må man bare holde seg uttaskjærs da ?!?

Link to post

Man kan vel si at satelittene er dagens fyrlykter. Jeg er temmelig sikker på at tradisjonelle fyrlykter vil bli lite brukt etter hvert og de fleste vil sikkert bli faset ut i fremtiden. Jeg synes det ikke er noe moment at plotteren kan svikte. Det er ikke noe problem å sikre seg med ekstra plotter med eget batteri.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg synes det ikke er noe moment at plotteren kan svikte. Det er ikke noe problem å sikre seg med ekstra plotter med eget batteri.

Og vis input til plotteren svigter? Det er allerede sket én gang, og givet der er tale om IT-systemer, så skal det såmænd nok ske igen. Det ultimative backupsystem for en plotter er jordens magnetfelt og papirkort. Om det er usandsynligt det sker eller ej, spiller i min verden ingen rolle. Sikkerhed er og bliver første prioritet til søs.

http://ing.dk/artikel/ruslands-navigationssatellitter-sat-ud-af-spillet-i-11-timer-167531

Den dag der findes plottere, som kan bruge to af hinanden uafhængige sattelitsystemer, til en pris man kan betale, så vil jeg afgjort overveje at droppe papirkortene, men ikke før.

Link to post

Og vis input til plotteren svigter? [...]

Plotteren kan vel vise kart også uten posisjonsdata? Bare å aktivere "ruteplanlegger", "dead-reckoning" eller hva nå funksjonen heter på din plotter så kan du plassere deg selv i kartet med gammeldagse krysspeilinger, overettmerker, stoppeklokke kompass og logg, ekkolodd, solhøyde eller magefølelse om du vil. I en ideell verden hadde det selvsagt gått an å kjøpe en IMU til dugelig pris som kunne gi en akseptabel presisjon i en time eller to, men man skulle vel klare seg leeenge med to uavhengige plattformer for elektroniskekart og så ha back-up posisjonsangivelse med manuelle metoder.

Link to post

Og vis input til plotteren svigter? Det er allerede sket én gang, og givet der er tale om IT-systemer, så skal det såmænd nok ske igen. Det ultimative backupsystem for en plotter er jordens magnetfelt og papirkort. Om det er usandsynligt det sker eller ej, spiller i min verden ingen rolle. Sikkerhed er og bliver første prioritet til søs.

http://ing.dk/artikel/ruslands-navigationssatellitter-sat-ud-af-spillet-i-11-timer-167531

Den dag der findes plottere, som kan bruge to af hinanden uafhængige sattelitsystemer, til en pris man kan betale, så vil jeg afgjort overveje at droppe papirkortene, men ikke før.

 

Å vist kompasset svikter, eller kartene blåser over bord, eller fyrlykter slukker, skjer rett som det er.....

 

En kan alltid finne ekstreme situasjoner, enten en er for papirkart eller ikke. Jeg har selv to plottere om bord, samt en ekstra PC med kart på lengre turer. Skal være maksimalt uheldig om alle tre kartplotterne flipper ut...

 

Er enig, papirkartenes tid er forbi, satellittene er våre nye fyrlykter, ikke verre en det..

Link to post

Joho, det må du gjerne tro. Jeg var ute på nattseilas her forleden i Göteborgs sydlige skjærgård i f.b. m/kurs som jeg går på. Der var en rekke fyrlykter allerede historie, plukket ned.

 

 

Går jo bra så lenge plotteren fungerer. Men når den også er svart så må man bare holde seg uttaskjærs da ?!?

 

uttaskjærs ??? står fortsatt flere hundre fyrer o lykt å blinker deg inn til Göteborg :smiley:

 

 

 

 

satellittene er våre nye fyrlykter, ikke verre en det..

tror jeg ikke ! muligens en del angjørings fyrer forsvinnner......... men tror ikke ledfyrer in til havner forsvinner i vår levetid !

S/Y Gunga Din

Link to post

Gikk på fyrlykter fra torgersøygapet til hvasser for noen år siden. Han som sto ved siden av meg fikk en grei innføring i fyrlyktenes virkemåte,sektorer,farger,karakteristikk,mm. Meget imponert gikk han tankefull rundt seg selv, åpnet til slutt munnen, og kom med ett siste spørsmål vedrørende fyrlykter. Han hadde allerede klart å uttrykke at disse lyktene var svært følsomme. Så det ultimate spørsmålet: hvor stor må båten være for at fyrene skal slå inn.? Faktisk ikke verdens dummeste spørsmål. Tenk hva det koster.Fyrlyktenes tid er nok på hell, men papirkartene forsvinner først.

Link to post

Og vis input til plotteren svigter? ...........................

Hva mener du med det?

Jeg har med meg en egen håndholdt plotter med egen GPS mottaker. Har også egen ekstra plotter på nettbrett. Det hender vel aldri at mange av satelittene blir borte samtidig?

 

Jeg er ellers enig med Gung Din i at vi nok får beholde ledfyrene inn til havnene lenge enda. Men papirkartene ... ??

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Men papirkartene ... ??

Kan nok tenkes at vi i fremtiden må skrive de ut selv.

Kart kommer nok til å bl en del av det papirløse samfunnet.

 

 

 

Og vis input til plotteren svigter? ...........................

Finnes vel i dag systemer som baserer seg på online nedlasting av kart ettersom man flytter seg.

Mener å ha sett dette på mobilttelefon. I praksis ubrukelig hvis det ikke er mobil-dekning.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

 

 

uttaskjærs ??? står fortsatt flere hundre fyrer o lykt å blinker deg inn til Göteborg :smiley:

 

 

 

tror jeg ikke ! muligens en del angjørings fyrer forsvinnner......... men tror ikke ledfyrer in til havner forsvinner i vår levetid !

 

Godt å høre, det gikk nemlig rykter lenger opp i tråden om at fyrlyktenes tid var over.

Link to post

Nå er jo ihvertfall Norskekysten rene juletreet. Det samme gjelder svenskekysten ned til Gøteborg. Fyrvesenet har hatt vesentlige oppgraderinger, og det er vel tiår siden det siste fyret ble avfolket. Automatisering, ny teknologi mht. lampetyper, strømforbruk etc. Jeg tror fyrene vil bestå, men alle lyktene som ingen bruker, eller man nesten ikke ser pga. bakgrunnsbelysning fra bebyggelse, bør nedbygges kraftig. Dette er jo skattebetalernes penger som brukes til vedlikehold og drift. Når skrev du f.eks posisjon i kartet med "Gullholmen lkt 233,5grader 2,2 nm av."

Det må uansett, i vår teknologiske tid, være billigere måter å gjøre det på, enn å belyse kysten som om det skulle være Las Vegas, fordi tre grinebitere med Meerscumpipe, og en påsa trebein, ikke gidder kjøpe GPS.....?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...