Jump to content

Hvordan ta ut stor dieseltank?


Vindøyet

Recommended Posts

Det har oppstått små sprekker i dieseltanken som er av stål. Denne lekker ut ca 1 liter diesel i døgnet.

Tanken er montert i bunnen akter på en seilbåt på 36' og ingen luker eller skott er demonterbare for å få ut tanken.

Hva i alle dager gjør der da?

Er man så tøff at man skjærer hull i glassfiberen og ta ut tanken nedenfra når båten ligger på land?

 

Tanken må jo trykkprøves for å finne sprekkene og hvis jeg gjør det slik den ligger i båten, så e det vel høyrisikosport å sveise nede båten?

 

Finnes det andre løsninger?

Link to post

Bilder skal komme.

Til "Framtida": Det er to luker i cockpiten. Begge er for små til å få ut tanken. Tanken er ca 90 x 80 x 35 cm på det støste og avbuet med skroget.

Å ta ut tanken ovenfra betyr å skjære i stykker benkene. Det skal helst se pent ut når det er ferdig etterpå.

 

Til Hulda: Ja, derfor er vel det utelukket, men lekk tank kan repareres. Det må bare gjøres ordentlig av de som har rett utstyr.

 

Det er noe dritt at de setter inn store deler før dekk og skrog limes sammen. :-(

Mener å ha lest om en "blære" som vakuumsuges inn i tanker. Noen som vet noe?

Link to post

Om den skal kunne repareres avhenger at materialet. Er den laget i karbonstål, som St 37.2 etc. så kan den sveises. Er den laget av AISI 301 til -304, glem det. Er den laget av AISI 316L (lite sannsynlig), lite trolig at den kan repareres. Saken er at om du finner nonen sprekker i en rustfri tank, så kan du ta deg f på at det er 10 ganger fler sprekker som ligger nede i mikrokosmos og venter på utvikling. En sveis er typisk noe som kan trigge. Slik sett hjelper det over hode ikke med folk som har det rette utstyret. Hvordan hadde det vært å kutte toppen av tanken og lagt inn en av disse plast-pose-tankene?

Link to post

Løsningen i min Nimbus var å skjære tanken ut i biter og deretter lage 2 nye tanker istedenfor 1 stor, som vi satte inn. Da måtte jeg riktignok gå noe ned på volum men nok i haugevis allikavel. Aner ikke om det kan være en lsøning hos deg men jeg slapp å ødelegge båten.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post

Har det oppstått sprekker i tanken, er den defekt og ikke noe å reparere. Bilder vil være informative. Sveise inne i båten må betegnes som risikosport grunnet brann og eksplosjonsfare.

 

Det var vel en noe kjapp konklusjon Hulda.

 

For øvrig enig i at bilder som belyser problemet ville være verdifulle. Likeledes det med å sveise drivstofftanken i båten.

Link to post

Dersom tanken hang på utsiden av ein traktor ville eg ikkje stussa på å sveise sprekker. Men slik denne jobben skisseres så ville eg hatt i tankene at sprekker ikkje kjem av seg sjølv, og heile tanken er nok likt produsert, dvs samma stål og samme sveiseren.

Eg ville bytta tank. Kutt den i biter og lag to mindre som foreslått.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Joda, det er greit. Men hvis sprekkene kommer av feil montering, opplagring eller konstruksjon kan det også godt hende at man kan bytte ut et avgrenset område og kanskje forsterke litt eller montere den litt mer heldig slik at det ikke skjer igjen. På den måten kan det bli en del billigere. Det er ihvertfall det første som slår meg :smiley:

Link to post

Konklusjonen er basert på at det foreligger liten informasjon, antakelig er tanken plastet inn, antakelig har tanken sittet der noen dekader. Og om trådstarter ikke har spesiell kunnskap om disse forskjellige stålene og deres egenskaper, så gjør han best i å lokalt konsultere noen som beviselig har slike kunnskaper og kan gi vettuge råd. Alternativet er å skifte ut tanken. Og, om tanken er i karbonstål, mykt konstruksjonsstål, så har jeg ingen betenkeligheter med å sveise. Så fremt man finner ut av årsaken til at stålet sprekker. Den samme konklusjonen gjelder ikke rustfrie materialer.

Link to post

Enten kan det være spenningssprekker gr dårlig lite avstiving/tynt gods eller dårlig konstruksjon, eller feil i stålet, eller svekkelser som ofte kommer i haz sonen gr fordamping som medfører dårligere legering en ubehandlet matriale. Så om tanken bør byttes gr dårlig konstruksjon eller som følge av sprekker i haz er likegyldig.

Snakker vi om tæring så er det mindre kritisk å velge reparasjon om man får full oversikt over gods.

Det er vellmeinte råd basert på erfaring. Det er ikkje fordi eg ønsker absolutt å være uenig. Men mest er eg påståelig om å sette inn ny tank pga jobben det er å ta ut.

Det er allerede gitt beskjed om at tanken ikkje kan taes ut i heila uten å kutte skroget.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg vil sette spørsmålet: skal man kutte opp skroget for å få reparert en tank som flere her nå mener vil sprekke igjen? Skal man da kutte skroget enda en gang for å reparere på nytt?

 

Eller skal man ta problemet med roten å få ut tanken i biter å sette inn to tanker isteden. Jeg er ikke i den minste tvil hva jeg ville gjort :-)

Redigert av Kaptein Gjelseth (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...