Vindøyet Startet 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2014 Det har oppstått små sprekker i dieseltanken som er av stål. Denne lekker ut ca 1 liter diesel i døgnet. Tanken er montert i bunnen akter på en seilbåt på 36' og ingen luker eller skott er demonterbare for å få ut tanken. Hva i alle dager gjør der da? Er man så tøff at man skjærer hull i glassfiberen og ta ut tanken nedenfra når båten ligger på land? Tanken må jo trykkprøves for å finne sprekkene og hvis jeg gjør det slik den ligger i båten, så e det vel høyrisikosport å sveise nede båten? Finnes det andre løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 I utgangspunktet ville jeg tro at det er bedre å ta seg ned til tanken ovenfra, og ikke nedenfra? Har du noen bilder? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Har det oppstått sprekker i tanken, er den defekt og ikke noe å reparere. Bilder vil være informative. Sveise inne i båten må betegnes som risikosport grunnet brann og eksplosjonsfare. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Bilder skal komme. Til "Framtida": Det er to luker i cockpiten. Begge er for små til å få ut tanken. Tanken er ca 90 x 80 x 35 cm på det støste og avbuet med skroget. Å ta ut tanken ovenfra betyr å skjære i stykker benkene. Det skal helst se pent ut når det er ferdig etterpå. Til Hulda: Ja, derfor er vel det utelukket, men lekk tank kan repareres. Det må bare gjøres ordentlig av de som har rett utstyr. Det er noe dritt at de setter inn store deler før dekk og skrog limes sammen. :-( Mener å ha lest om en "blære" som vakuumsuges inn i tanker. Noen som vet noe? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Om den skal kunne repareres avhenger at materialet. Er den laget i karbonstål, som St 37.2 etc. så kan den sveises. Er den laget av AISI 301 til -304, glem det. Er den laget av AISI 316L (lite sannsynlig), lite trolig at den kan repareres. Saken er at om du finner nonen sprekker i en rustfri tank, så kan du ta deg f på at det er 10 ganger fler sprekker som ligger nede i mikrokosmos og venter på utvikling. En sveis er typisk noe som kan trigge. Slik sett hjelper det over hode ikke med folk som har det rette utstyret. Hvordan hadde det vært å kutte toppen av tanken og lagt inn en av disse plast-pose-tankene? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Det du kaller "plastpose" er vel noe av det jeg tenker på. Noe tips om hvem som forhandler de? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 mye å velge i: https://www.google.no/search?q=dieseltank+fleksibel&oq=dieseltank+fleksibel&aqs=chrome..69i57.9232j0j7&sourceid=chrome&espv=2&es_sm=122&ie=UTF-8#q=flexible+fuel+tank Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Øya Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Løsningen i min Nimbus var å skjære tanken ut i biter og deretter lage 2 nye tanker istedenfor 1 stor, som vi satte inn. Da måtte jeg riktignok gå noe ned på volum men nok i haugevis allikavel. Aner ikke om det kan være en lsøning hos deg men jeg slapp å ødelegge båten. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Ask Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Hei Å kutta i båten for å spara nokre kroner til ny(-e) tank(-ar) synest å vera ekstra arbeid og utgifter. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Om du får til vil jeg også anbefale det samme som Øya skriver, den tanken du har er ikke til å stole på lenger dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Vil nevne å bruke en kald metode hvis det velges å kutte i tanken. Så ikke vinkelsliperen antenner dieselskvetten i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Det er nevnt en pose/blære som lager ny innside. Lest om dette i et par engelske båtblader - virker som det er en metode med en viss utbredelse. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Har det oppstått sprekker i tanken, er den defekt og ikke noe å reparere. Bilder vil være informative. Sveise inne i båten må betegnes som risikosport grunnet brann og eksplosjonsfare. Det var vel en noe kjapp konklusjon Hulda. For øvrig enig i at bilder som belyser problemet ville være verdifulle. Likeledes det med å sveise drivstofftanken i båten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Dersom tanken hang på utsiden av ein traktor ville eg ikkje stussa på å sveise sprekker. Men slik denne jobben skisseres så ville eg hatt i tankene at sprekker ikkje kjem av seg sjølv, og heile tanken er nok likt produsert, dvs samma stål og samme sveiseren. Eg ville bytta tank. Kutt den i biter og lag to mindre som foreslått. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Det var vel en noe kjapp konklusjon Hulda. Ut fra gitt informasjon, nei. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Du konkluderer med at er det sprekker, er det ikke noe å reparere. Det synes jeg var en litt kjapp konklusjon. Nå kan man jo gjette mye på hva som er årsaken til sprekkene, men jeg ville vel ikke trukket konklusjonen "skrot tanken" uten å vite litt mer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Nei, men hvis et rustfritt materiale (antas) sprekker, så foreligger det en grunn/årsak til at det sprekker. Og min erfaring tilsier at en sprekk som går gjennom materialet ikke vil være den eneste, men kanskje den første av mange. Har vært ute for dette noen ganger i jobbsammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Joda, det er greit. Men hvis sprekkene kommer av feil montering, opplagring eller konstruksjon kan det også godt hende at man kan bytte ut et avgrenset område og kanskje forsterke litt eller montere den litt mer heldig slik at det ikke skjer igjen. På den måten kan det bli en del billigere. Det er ihvertfall det første som slår meg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Eg stemmer for å bytte alt, og ikkje lappe på noko som kan ha legeringsfeil. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Legeringsfeil, hvordan kom du opp med den konklusjonen Sæbø? (Nå er jeg spent) Jeg er litt fasinert av at dere kan ha så klare meninger om årsaksforholdet her med så tynt grunnlag. Eller vet dere mer enn det som har kommet fram i denne tråden? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Konklusjonen er basert på at det foreligger liten informasjon, antakelig er tanken plastet inn, antakelig har tanken sittet der noen dekader. Og om trådstarter ikke har spesiell kunnskap om disse forskjellige stålene og deres egenskaper, så gjør han best i å lokalt konsultere noen som beviselig har slike kunnskaper og kan gi vettuge råd. Alternativet er å skifte ut tanken. Og, om tanken er i karbonstål, mykt konstruksjonsstål, så har jeg ingen betenkeligheter med å sveise. Så fremt man finner ut av årsaken til at stålet sprekker. Den samme konklusjonen gjelder ikke rustfrie materialer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Enten kan det være spenningssprekker gr dårlig lite avstiving/tynt gods eller dårlig konstruksjon, eller feil i stålet, eller svekkelser som ofte kommer i haz sonen gr fordamping som medfører dårligere legering en ubehandlet matriale. Så om tanken bør byttes gr dårlig konstruksjon eller som følge av sprekker i haz er likegyldig. Snakker vi om tæring så er det mindre kritisk å velge reparasjon om man får full oversikt over gods. Det er vellmeinte råd basert på erfaring. Det er ikkje fordi eg ønsker absolutt å være uenig. Men mest er eg påståelig om å sette inn ny tank pga jobben det er å ta ut. Det er allerede gitt beskjed om at tanken ikkje kan taes ut i heila uten å kutte skroget. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Maruma Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 (redigert) Jeg vil sette spørsmålet: skal man kutte opp skroget for å få reparert en tank som flere her nå mener vil sprekke igjen? Skal man da kutte skroget enda en gang for å reparere på nytt? Eller skal man ta problemet med roten å få ut tanken i biter å sette inn to tanker isteden. Jeg er ikke i den minste tvil hva jeg ville gjort :-) Redigert 2.April.2014 av Kaptein Gjelseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 En mulighet er å lage et stort mannlokk så du kommer til på innsiden og inspisere og evt tette tanken med polysulfid sealing eller epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Ja, kan det gå an å plastre tanken på noe måte? Og kva holder i så fall tett? Det er vel skvalpeskott og slik som bortimot umuliggjør innvendig plasring? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.