Jump to content

Hvordan ta ut stor dieseltank?

Vindøyet

Recommended Posts

Hulda og Sæbø: Jeg er ikke uenig i resonnomentene deres, poenget mitt var bare at det er greit å ha litt kjøtt på beinet før man trekker en konklusjon. Hvis det kan forsvares å reparere tanken (faglig) kan jo trådstarter kanskje spare en del på det. Selvfølgelig avhengig av om det er mulig å demontere innredningen for å få den ut. Å ta den ut gjennom bunn ville jeg slått fra meg først som sist.

Jeg vil sette spørsmålet: skal man kutte opp skroget for å få reparert en tank som flere her nå mener vil sprekke igjen? Skal man da kutte skroget enda en gang for å reparere på nytt?

Eller skal man ta problemet med roten å få ut tanken i biter å sette inn to tanker isteden. Jeg er ikke i den minste tvil hva jeg ville gjort :-)

Det du sier høres jo selvsagt innlysende ut. Men inntil man vet mer ville jeg ikke være så kjapp med å konkludere at tanken vil sprekke igjen. Det kommer helt an på årsaken til sprekkene og hvordan den repareres. Det er tross alt snakk om en tank som er åpen til atmosfære, ikke en trykktank utsatt for ekstreme strekkbelastninger i stålet. Sprekker en slik tank, ja da er noe gjort feil. Og den feilen bør man kunne finne.

Så kommer bildene:

Her er benken på babord side. I bunnen her sitter dieseltanken. Åpningen i luka er 30 x 33 cm.

bilde

bilde

Her er luka åpen. Der er ca 120 cm ned. Gammeldiesel og skitt synes der tanken satt.

Planen var å ta ut tanken gjennom luka i benken akter.

bilde

bilde

Men det manglet noen cm. Inkludert stusser så burde luka vært 20 cm bredere. Jeg har ikke særlig lyst til å skjære i stykker båten.

Og siden flere påpeker at det vil være vanskelig eller umulig å reeparere tanken, så skjærer jeg heller i stykker tanken.

Det får bli helgens prosjekt.

Legger tanken tilbake på plass og fyller tanken hel opp med vann. Så går jeg løs med vinkelsliperen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...