Komodo Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Hulda og Sæbø: Jeg er ikke uenig i resonnomentene deres, poenget mitt var bare at det er greit å ha litt kjøtt på beinet før man trekker en konklusjon. Hvis det kan forsvares å reparere tanken (faglig) kan jo trådstarter kanskje spare en del på det. Selvfølgelig avhengig av om det er mulig å demontere innredningen for å få den ut. Å ta den ut gjennom bunn ville jeg slått fra meg først som sist. Jeg vil sette spørsmålet: skal man kutte opp skroget for å få reparert en tank som flere her nå mener vil sprekke igjen? Skal man da kutte skroget enda en gang for å reparere på nytt?Eller skal man ta problemet med roten å få ut tanken i biter å sette inn to tanker isteden. Jeg er ikke i den minste tvil hva jeg ville gjort :-) Det du sier høres jo selvsagt innlysende ut. Men inntil man vet mer ville jeg ikke være så kjapp med å konkludere at tanken vil sprekke igjen. Det kommer helt an på årsaken til sprekkene og hvordan den repareres. Det er tross alt snakk om en tank som er åpen til atmosfære, ikke en trykktank utsatt for ekstreme strekkbelastninger i stålet. Sprekker en slik tank, ja da er noe gjort feil. Og den feilen bør man kunne finne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vindøyet Svart 4.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 Så kommer bildene: Her er benken på babord side. I bunnen her sitter dieseltanken. Åpningen i luka er 30 x 33 cm. Her er luka åpen. Der er ca 120 cm ned. Gammeldiesel og skitt synes der tanken satt. Planen var å ta ut tanken gjennom luka i benken akter. Men det manglet noen cm. Inkludert stusser så burde luka vært 20 cm bredere. Jeg har ikke særlig lyst til å skjære i stykker båten. Og siden flere påpeker at det vil være vanskelig eller umulig å reeparere tanken, så skjærer jeg heller i stykker tanken. Det får bli helgens prosjekt. Legger tanken tilbake på plass og fyller tanken hel opp med vann. Så går jeg løs med vinkelsliperen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.April.2014 Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 hmmm...so close... kan du ikkje klare å kutte i benken slik at det bli skjult av teaken oppå etterpå, evt legge ny teak ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 4.April.2014 Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 Ut fra hva jeg kan se av bildet, så er ikke denne tanken noe å samle på. Enig at du kutter den i filler og får den ut. Ha brannslukkingsapparat for håden, og en medsammensvoren som kan være 'brannvakt' og håndtlanger. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Vil anbefalle å bruke bajonett sag når du skal skjære opp tanken. Bruker det på jobben når vi skjærer hull i gamle nedgravde tanker til olje og parafin. Mye mindre varme og gnister. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Ser ut som en helt forferdelig sveising som er utført av tanken. Hadde denne vært professjonelt gjort med TIG fra børjan av ville jeg ikke vært betenkt med å gjøre den gassfri og så oversveise men høyst sannsynlig er sveisene dine fulle av porer. Den er vel sveist med pinne av urutinert personell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.