Jump to content

Uttern S52 m/ 75 4takter

face1

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har erfaringer med Uttern 5202/S52 med en 75hk 4-takter?

Jeg er på jakt etter en båt til bruk på hytta.

Båten kommer til å bli brukt til korte dagsturer, vannsport og fisketurer. Den må også være lett å handtere.

Har ikke erfaringer med båten selv, men sist sommer holdt jeg på å kjøpe en s52. Det ble ikke noe kjøp pga at den tydeligvis går "tungt" i sjøen, og ikke er helt optimal for vannsport. Jeg endte opp med en Ibiza 19 Sport SE..

Håper du får noen gode svar fra andre som har erfaringer med den :)

Jeg hadde en slik båt med Mercury 75 Hk 4 t. Var vel i utgangspunktet ganske fornøyd med båten. Ble solgt fordi jeg ønsket en annen båttype. Ble litt skuffet over at det var mer sprut enn jeg hadde trodd bak vindskjermen ved litt sjø, men slik er det vel for alle slike båter uavhengig av merke. Følte kanskje at den var litt "løs" ved belastning (altså at den vred seg litt). Antar at hvis dette skulle vært unngått måtte den også ha vært kraftigere bygget, men det medfører mer vekt. Skulle jeg kjøpt noe tilsvarende i dag, tror jeg kanskje jeg hadde valgt et merke med litt høyere kvalitet. Men det er jo selvfølgelig også et prisspørsmål.

Litt sjøsprøyt må en regne med når en er ute i en åpen båt?

Har hørt at den er veldig "tung" å manøvrere spesielt til/fra brygga?

Det at den ligger tungt i vannet, vil ikke det gjøre den mere stabil når en er ute på tur?

Har hørte at Uttern tok en serie litt for tidlig ut av støpeformene. Noen som kjenner til dette?

Med "tungt i sjøen" på disse mistenker jeg det menes at det blir litt tungt i hekken med 4T motor bakpå, slik at båten blire noe treg å få i plan...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Opplevde den ikke som "tung" verken å manøvrere eller få opp i plan. Denne motoren passer båten utmerket. I den perioden jeg hadde en slik båt, så var det en del som kjøpte med 60 Hk. Dette tror jeg var en litt "slapp" løsning og jeg snakket i hvert fall med to eiere som angret at de ikke hadde kjøpt 75 Hk. Den jeg hadde et mørk blått skrog (som de fleste andre), noe som jo er en utfordring i seg selv.

Uansett, en grei båt med riktig motor som jeg var stort sett fornøyd med.

Har en s51med 90 hk optimax. Går helt greit. Vet ikke om det er samme type skrog og vekt. Har bare brukt båten litt på små turer i fjor. Men fornøyd så langt

Da er det kanskje S49 jeg tenker på som litt tung i sessen med 75hk..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha