Jump to content

Dickinson Newport og dieselpumpe

JanDL

Recommended Posts

Hei!

Har i dag en Dickinson Newport dieselovn i båten. Har en ca 5 liters "dagtank" som jeg pumper oppi fra en større tank. Denne dagtanken er plasser oppe på skottet i forpiggen, dvs rett over der du ligger med hodet. Liker ikke denne løsningen og kom over denne pumpa hos Maritim..

link:

http://www.maritim.no/vvs/varmere/tilbehor-og-ekstrautstyr/dickinson-dieselpumpe

Er det noen som har erfaring med denne eller har en slik innstallasjon i båten?

Gode råd mottas med takk!

Jeg har ikke erfaring med akkurat denne pumpen, men sammen med ovnen (Taylor) valgte jeg pumpe, og ikke dagtank. Har ikke angret et sekund.

At noen gidder å ha en ekstra tank med diesel bare for ovnen er mer enn jeg kan skjønne. Ikke bruker pumpen strøm av betydning, og ikke behøver den noen vedlikehold. Det eneste er at det sitter et filter i den, selv om jeg aldri (14 år) har åpnet det. Altså tilnærmet vedlikeholdsfritt.

Enkelte snakker om at pumpen bråker. Hvis det er HELT stille kan jeg høre et svakt klikk hver gang den slår et slag. Hvorvidt pumpen lager sjenerende lyd eller ikke har nok både med pumpen og installasjonen å gjøre. Hva pumpen jeg kjøpte heter har jeg ikke peiling på her jeg sitter. Tviler egentlig på at jeg har noen info om den i det hele tatt dessverre.

Edited by Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Har hatt en sånn ombord i 12 - 13 år. virker perfekt. Pumper direkte fra hovedtanken. Ble lei av å bære diesel til dagtanken. En svak klunkelyd kan høres men det plager ikke meg. Anbefales!

Det var da voldsomt med strøm den Walbro-pumpen skulle ha! 2,3 ampere er jo meningsløst.

Spesifikasjonene til den pumpen som følgte med ovnen jeg kjøpte er 0,25 Ah i døgnet. Hele poenget med en pottebrenner er jo at den ikke skal bruke strøm av betydning, i motsetning til luftvarmere ala Eber.

http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_079d.htm

Edited by Herman (see edit history)

Det var da voldsomt med strøm den Walbro-pumpen skulle ha! 2,3 ampere er jo meningsløst.

Spesifikasjonene til den pumpen som følgte med ovnen jeg kjøpte er 0,25 Ah i døgnet. Hele poenget med en pottebrenner er jo at den ikke skal bruke strøm av betydning, i motsetning til luftvarmere ala Eber.

Den er omtalt her

http://www.dickinsonmarine.com/Manuals/Diesel-Heater-Manual-2011-2.pdf

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei igjen og takk for gode svar!

Er uansett litt i tvil hv som menes her..

Walbro Fuel Pump, FRD Variable Frequency Reciprocating Fuel Pump. For applications where battery life, low noise and better durability are important.

FRD-2-1 is ideal for Dickinson and other diesel heaters at 2.0 to 3.5 psi.

• The lower pressure FRD-2-1 is specified by Dickinson for use in their diesel stoves and heaters
  • IMPORTANT: The re-designed FRD-2-1 pump must be installed within 12 inches of the level of the fuel metering valve on a diesel heater or stove. Unlike the older WEP pumps it replaces, it is a "pull" pump rather than a "push" pump. If you are replacing an older pump, you may need to move the pump location to be not lower than 12" from metering valve.

Betyr dette at det viktigste er at man ikke innstallerer pumpen lavere enn 12" under regulatoren på ovnen?

<p>

Betyr dette at det viktigste er at man ikke innstallerer pumpen lavere enn 12" under regulatoren på ovnen?

Ja

Det står "level of". Oversatt blir det "nivået til".