Jump to content

Liten advarsel; VP D2-55E fare for kortsluttning

VirtualMe

Recommended Posts

Hadde en litt ekkel opplevelse i helgen, da vi skulle ut og nyte det herlige båt-været.

Fikk ikke start på jern-genoaen i kjelleren, kun et "klikk" når jeg trykket på startknappen.. Ned i kjelleren for inspeksjon.

Tittet litt rundt, og dro tilfeldigvis i noen kabler til starteren, men det resultat å få et lite gnist-regn i hånda :worry:

Viste seg da at kablene som går i strømpe fra starteren og opp til kontrollenheten ligger og gnisser inntil motorblokken, med følgende resultat:

bilde

Her er det saftige kabler (tror det er 120 mm2) fra batteriet, som går over i noe som ser ut som ca 10mm2 til kontrollboksen UTEN SIKRING :thumbsdown:

Gnissingen har slitt hull på strømpe og kabel isolasjon. Her bilde av blokka og merket etter gnissepunktet:

bilde

Forsøk på "nærbilde":

bilde

Kanten er veldig skarp i overkant, og det er ingen overraskelse at det er slitt hull i strømpe og kabel.

For min del ser dette ut som en skikkelig konstruksjonsfeil fra Volvo Penta… Har "meldt" saken til Lunde, som har sendt den videre til Volvo. Venter spent på svar.. Synes godt de kunne kunne spandert et nytt kabelsett på meg, selv om båten nå er i sin sjette sessong.

Heldig vis tok ikke dette fyr, noe det nok fort kunne ha gjort med 120mm2 kabel rett fra batteriet uten sikring (så vidt jeg har kunnet se).

Vil anbefale andre med samme motor å ta en sjekk for samme slitasje!

Grunnen til startvansken ser ut til å være defekt solenoid på starteren. Usikker på om det er direkte relatert til dette..

Nja.. Både og. Hovedproblemet er nok VP denne gangen tror jeg. Det er kabelen "internt" på motoren fra starter til kontroller som er usikret, og som er kortsluttet. Om Bavaria burde lagt inn en stor sikring på tilførselskretsen, ja det er det vel ikke tvil om.. Mulig den finnes et sted, men har ikke sett den.