VirtualMe Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Hadde en litt ekkel opplevelse i helgen, da vi skulle ut og nyte det herlige båt-været. Fikk ikke start på jern-genoaen i kjelleren, kun et "klikk" når jeg trykket på startknappen.. Ned i kjelleren for inspeksjon. Tittet litt rundt, og dro tilfeldigvis i noen kabler til starteren, men det resultat å få et lite gnist-regn i hånda Viste seg da at kablene som går i strømpe fra starteren og opp til kontrollenheten ligger og gnisser inntil motorblokken, med følgende resultat: Her er det saftige kabler (tror det er 120 mm2) fra batteriet, som går over i noe som ser ut som ca 10mm2 til kontrollboksen UTEN SIKRING Gnissingen har slitt hull på strømpe og kabel isolasjon. Her bilde av blokka og merket etter gnissepunktet: Forsøk på "nærbilde": Kanten er veldig skarp i overkant, og det er ingen overraskelse at det er slitt hull i strømpe og kabel. For min del ser dette ut som en skikkelig konstruksjonsfeil fra Volvo Penta… Har "meldt" saken til Lunde, som har sendt den videre til Volvo. Venter spent på svar.. Synes godt de kunne kunne spandert et nytt kabelsett på meg, selv om båten nå er i sin sjette sessong. Heldig vis tok ikke dette fyr, noe det nok fort kunne ha gjort med 120mm2 kabel rett fra batteriet uten sikring (så vidt jeg har kunnet se). Vil anbefale andre med samme motor å ta en sjekk for samme slitasje! Grunnen til startvansken ser ut til å være defekt solenoid på starteren. Usikker på om det er direkte relatert til dette.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Er det ikke båtbyggeren som har gjort slett jobb her? Men uansett, fint du ikke fikk brann ombord. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
VirtualMe Posted March 31, 2014 Author Share Posted March 31, 2014 Nja.. Både og. Hovedproblemet er nok VP denne gangen tror jeg. Det er kabelen "internt" på motoren fra starter til kontroller som er usikret, og som er kortsluttet. Om Bavaria burde lagt inn en stor sikring på tilførselskretsen, ja det er det vel ikke tvil om.. Mulig den finnes et sted, men har ikke sett den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Så man blir ikke kvitt skru-arbeidet med nyere seilbåt heller... Var det på vei ut fredag? Eller i 'uthavnen'? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VirtualMe Posted March 31, 2014 Author Share Posted March 31, 2014 Oppdaget dette før vi reiste ut. Fikk reparert kabelen "greit nok for bruk en periode". Måtte jo ut i det været !! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts