Jump to content

Er dette dieselfilter til Yanmar 4JH-UTE? (se bilde)

Qkikano

Recommended Posts

Hei.

Kan noen svare meg på om dette er et dieselfilter?

Har akkurat overtatt en båt, hvor tidligere eier har gått bort, så det er ikke så enkelt å få totaloversikt over hva som befant seg av deler ombord.

Motoren er en Yanmar 4JH-UTE, 1992 modell.

På forhånd takk :)

Bilder av filter kan sees her:

https://onedrive.live.com/redir?resid=49F0118B62565269!2602&authkey=!AMyJehDdm-QCLV4&v=3&ithint=photo%2c.JPG

https://onedrive.live.com/redir?resid=49F0118B62565269!2603&authkey=!APmXTwyGdVUlaOI&v=3&ithint=photo%2c.JPG

Hei Qkikano

Lite tips når du tar over båt og motor. Jeg var pussig nok også samme situasjon i 2010 da jeg kjøpte båt av familien til en avdød person. Utrolig billig forsikring å kjøpe riktige olje- og dieselfiltre første gangen!

Tips! Jeg hadde også en Yanmar 4 JH og fikk Yanmar forhandleren til å skrive ut en liste over de vanlige forbruksdelene til meg. Folierte den og la den i båten. Idiotsikkert!

Lykke til!

lmy

Hva med å få noen du kjenner til å peke og forklare motoren, drivstofflinjen og fremdrift, mot en flaske vin?

Da vil du lære raskt og mye.

En annen ting er det at det kan ligger reservedeler i båten som ikke hører til motoren. Da jeg kjøpte 30 år gammel seilbåt for to år siden, og rydder i kartbordet, lå det ulike filtere, reimer og deler til den forrige motoren, som ble bytter 8 år tidligere....

Tusen takk for svar, alle sammen!

Nå har jeg fått dieselfilteret fra Yanmardeler.no, men så oppstår ny forvirring.

Filteret som var montert var et uoriginalt som var tett i bunnen.

Filteret jeg fikk fra Yanmardeler er åpent i bunnen. Regner med dette er en slags integrert vannutskiller, men jeg har ikke den skruen som skal stå i bunnen av filteret.

For det regner jeg da med det skal være??

Kjenner fortvilelsen vokse etter hvert som sola stiger høyere på himmelen, denne vakre vårdagen.

Hei

Vil tro at du har fått et filter med mulighet til å koble på sensor til bunnen av filteret.

Dobbelsjekk at dette filteret virkelig var til din 1992 modell!

lmy

Jeg lurer også på om du ikke har fått feil type filter. Filteret på min 4JH3-DTE har en enhet med vannsensor og avtappingsmulighet. Enheten er skrudd inn i bunnen på filteret. Spørs om det ikke er denne filtertypen du har fått?

Det er vel dette filteret du skal ha?:

http://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-deler/dieselfilter/dieselfilter-129470-55703

Her er komplett brukerhandbok, som vel også dekker din motor:

http://sagaforumet.com/teknisk/4JH-handbok.pdf

Her er bilde av filteret som sto på motoren (riktignok opp/ned...):

bilde

bilde

Dette nye filteret kom med service-kitet til 4JH2-UTE:

bilde

Er det jeg som har blingsa, eller kan det være forrige eier som har byttet dieselpumpe? :confused:

Tar uansett ikke sjansen på båttur før filteret er skifta, siden jeg ikke aner hvor lenge det som står i båten har vært i bruk.

Edited by Qkikano (see edit history)

Dieselfilteret som sitter på motoren til Yanmar 4JH2UTE, har som vist på bildet et hull i bunn. Der skal det skrus inn en føler som skal varsle om vann i filteret. Som regel har vi vel en vannavskiller før dette filteret og det kan greit erstattes av et filter uten "hull" i bunnen.