Jump to content

Bunnstoffet i fjor - ikke vært på vannet - bunnstoffes på nytt?

Gomlers

Recommended Posts

Som nevnt i tittelen, bunnstoffet jeg båten min i fjor. Men det ble aldri til at jeg la den ut på vannet.

Den har altså stått i hagen med påsmurt bunnstoff siden juni i fjor sommer, til nå.

Kan den legges ut uten å bunnstoffes på nytt, eller må jeg ta jobben med å skrape av alt jeg la på i fjor og påføre nytt?

Båten ligger på vannet / båtplass hele sommeren, så er jo forsåvidt viktig at det ikke gror voldsomt.

Noen som har erfaring?

Har ikke erfaring med akurat ditt tilffelle.

Har du brukt selvpolerende bunnstoff? Mange av de som har selvpolerende flikker bare om våren. Ikke helstrøk.( før det er meget slitt)

Går ut fra at du har brukt selvpolerende, Jeg hadde gått over med såpevann og en børste, for å få frem de virksomme stoffene.

( kan vere greit, når den har ligget så lenge, men muligens ikke helt nødvendig)

Ligger båten på en plass med mye groe, kunne jeg spandert et nytt strøk med ny selvpolerende etter vask.

Edited by nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Jeg fikk beskjed når jeg kjøpte båten at den nettopp var blitt stoffet.. så trengte ikke tenke på det før 2somre.. så hadde jeg den på land hele vinteren.. å den grodde som en j....l... fikk vite av en eldre båtmann at de virksomme stoffene dør ut i luft.. og anbefalte ikke å ha båten liggende på land mer en.. 2uker etter stoffing ellno.. Ingen fakta på dette selv.. anna en at min var overgrodd..

Det står på malingsboksen max tid før sjøsetting. Noen merker har 9 måneder bl.a.

Du skriver ikke noe om type bunnstoff eller type båt?

Du kan alltids gå over med et litt grovt våtslipepapir, spyl av og gi et tynt lag bunnstoff.

Jeg ville bare ha satt den ut. Ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bare sjøsett. Ingen problem om den har ligget over vinteren. De fleste nye båter (daycruisere, skjærgårdsjeeper, o.l.) blir stoffet ferdig fra fabrikkantene i dag, og mange blir som regel liggende både ett og to år hos forhandler ferdig stoffet før eventuellt salg. Disse blir aldri stoffet ennu en gang før et salg/sjøsetting.

Takk for alle svar! Jeg lurer på om jeg bare skal sette den ut, og så evnt. ta jobben med å ta den opp og gjøre det på nytt hvis det blir nødvendig. Men jeg husker en sesong for noen år siden, hvor jeg droppa bunnstoff, fordi jeg smurte godt på sesongen før - det ble fiasko, og halvveis ut i sesongen, fikk jeg den ikke opp i plan engang :p

Har jo en liten båt da.. så kunne jo bare bunnstoffa på nytt, men det er så kjeeeedelig å pusse bort bunnstoffet som jeg satte på i fjor.

Hvordan vet jeg om det er selvpolerende?

..Kan den legges ut uten å bunnstoffes på nytt, eller må jeg ta jobben med å skrape av alt jeg la på i fjor og påføre nytt?

Ifølge en av selgerne fra Jotun jeg var i kontakt med for noen år siden kan enkelte typer bunnstoff oksidere på overflaten ved lengre kontakt med luft. Dette kan redusere den groehindrende effekten. Får du tak i en slik "grillrengjøringsskrubb" eller lignende skrubb med sand i (kommer som regel med håndtak og fra 3M eller andre som kopierer disse) kan du gå lett over bunnstoffet før sjøsetting. Da blir du kvitt det ytterste oksiderte laget og bunnstoffets virkestoffer kommer opp i dagen igjen. Hvis båten din er under 15' tar ikke en slik rask rubbing over bunn mer enn 5-10min, gjerne verdt det hvis du er i tvil :wink:

Vi er vel ganske mange her på forumet som bare flekker båten mellom sesongene. Har ikke hørt eller erfart at det skulle føre til noen problemer.

Jeg tror jeg vil trekke frem Lars H. i denne sammenhengen. Han har saktegående snekke og selvpolerende bunnstoff og har i flere tråder nevnt at han er en av "flekkerne" :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er også en flekker. Men min båt ligger kun på land noen dager annethvert år da, for skifte av anoder og flekking...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvordan vet jeg om det er selvpolerende?

Gni litt med en finger og se om det smitter av. Jeg hadde ikke gjort annet ennå sette den ut, men hvor lenge/godt det holder kommer vel en del an på hvor lang sesongen er, hvor man ligger, hvor mye båten brukes, hvor godt arbeid som er gjort inklusive tykkelse på det aktive bunnstoffet osv osv osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er en del som stoffer om høsten. Det ble spekulert i en annen tråd at de oksidasjonsprossessene det blir referert til ovenfor kanskje ikke går like raskt i kaldt vær som om sommeren, og at det er derfor det stort sett går bra med "høststofferene", dette kan jo også forklare hvorfor mange med båten i vinteropplag greier seg med bare flekking. Uansett bør det ikke være nødvendig å fjerne det som er av bunnstoff helt før man evt legger nytt, det er mye arbeid å fjerne bunnstoff.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/