Medusa Startet 31.Mars.2014 Del på Facebook Startet 31.Mars.2014 Har bestemt meg for å skifte toalettet av forskjellige grunner. Tenkte først bare å bytte til et Biltematoalett, som er ganske likt det jeg har. Så dumper det inn en mail fra Seatronic med reklame for dette toalettet: http://www.seatronic.no/toaletter-toalett-elektrisk-c-104_148/dometic-masterflush-p-4695 Føler meg veldig fristet til å gå for dette. Ikke minst fordi det har en skål som har boligstørrelse. Ved ettertanke så er jeg lei av de små skålene hvor jeg må gjøre bimmelimm og bommelomm hver for seg. Det jeg lurer på er, som vanlig, brukererfaring. Har noen noe å fortelle om denne doen? Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Har kjøpt og installert en annen modell fra Dometic. Super stille og fin modell med stor bolle og hel keramikk ned til dørken. Kan anbefales hvis denne har samme pumpe og motor som min. Tjorven Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Det ble lite med tilbakemeldinger på brukererfaringer når jeg spurte om det, så etter å ha kjøpt, montert og tatt i bruk toalettet så kan jeg nå legge ut min egen erfaring så langt. Toalettet har et meget pent og moderne utseende. Det er stort og veldig behagelig i bruk. man ser ikke pumpe/motor, og minimalt av slanger. Sokkelen samt "kulpen" nederst i skåla er ikke av porselen, men av noen slags plast. Om dette er en ulempe vet jeg ikke, men tror jeg hadde følt meg tryggere med porselen over det hele. Ser for meg at "kulpen" ikke blir like lett å holde ren som hvis den hadde vært av porselen. Sammenkoblingen av skål og sokkel gjøres av en klemring som ligger rundt flensen på disse, og med en stor "slangeklemme" som ligger rundt. Ble i utgangspunktet skeptisk til dette patentet, men etter å ha få det satt sammen så virker det både solid og stødig. (ses som en blank ring under skålen i bildet i første innlegg) I motsetning til flere andre toaletter som jeg har sett så er ikke ringen og lokket i treverk, men av plast...veldig bra. I reklamen står det oppgitt at toalettet er "ekstremt stillegående". Skuffelsen var derfor meget stor da vi fikk prøvd dette og det da viste seg at det bråket mye...minst like mye som det gamle. Det er nesten så jeg har lyst til å reklamere på akkurat dette. Om vi ser bort fra støyen så er vi godt fornøyd med den nye doen vår, og vi gleder oss over at komforten er blitt mange hakk bedre på lillekontoret... Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 I reklamen står det oppgitt at toalettet er "ekstremt stillegående". Skuffelsen var derfor meget stor da vi fikk prøvd dette og det da viste seg at det bråket mye...minst like mye som det gamle. Det er nesten så jeg har lyst til å reklamere på akkurat dette. Om vi ser bort fra støyen så er vi godt fornøyd med den nye doen vår, og vi gleder oss over at komforten er blitt mange hakk bedre på lillekontoret... Koblet du dette mot ferskvann eller saltvann? Er det eventuelt vannpumpen eller makeratoren som støyer mest? Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 8.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2014 Mot saltvann. Vanskelig å si, men jeg vil tro at det er selve motoren som bråker.. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Har nettopp montert det for ferskvann. Er veldig stillegående. Det er sjøvannspumpen som bråker... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 (redigert) I reklamen står det oppgitt at toalettet er "ekstremt stillegående". Skuffelsen var derfor meget stor da vi fikk prøvd dette og det da viste seg at det bråket mye...minst like mye som det gamle. Det er nesten så jeg har lyst til å reklamere på akkurat dette. Kan det være at du har for liten tilførsel av sjøvann og at pumpen kaviterer? Kan bli et fryktelig bråk av slikt... Som en test kan du jo sette på en sugeslange minst like stor som slangestussen på toalettet og suge direkte fra en bøtte med sjøvann gjerne i samme høyde som toalettet. Gir det et helt annet lydbilde er du på sporet av noe... Redigert 9.November.2014 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
cosmic Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Jeg fikk elektrisk toalett med når jeg kjøpte ny bruktbåt i år. Var vant til jabsco pumpetoalett,og må si at jeg ville heller hatt det om jeg fikk velge. Et sørgelig spetakkel av el dassen. Skal forøvrig forske litt på om det er sjøvannspumpen som er bråkmakeren. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Har nettopp montert det for ferskvann. Er veldig stillegående. Det er sjøvannspumpen som bråker... Det var det jeg mistenkte... Takk for tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Den støyen en får fra et elektrisk dass, kan det være noe å bry seg om? Det er jo kun noen få sekunder det varer. Men OK, - har en dårlig mage og må opp 5 ganger i løpet av natten, kan det nok bli plagsomt for de andre om bord. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Medusa Svart 9.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2014 Kan det være at du har for liten tilførsel av sjøvann og at pumpen kaviterer? Kan bli et fryktelig bråk av slikt... Som en test kan du jo sette på en sugeslange minst like stor som slangestussen på toalettet og suge direkte fra en bøtte med sjøvann gjerne i samme høyde som toalettet. Gir det et helt annet lydbilde er du på sporet av noe... Dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Skal sannelig forske litt på det, men det blir ikke før til våren. Totalt sett er vi veldig godt fornøyd med doen, men kunne som sagt ha ønsket oss mindre støy. Vi er ofte flere i båten, og de første som benytter doen om morgenen vekker de andre.. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Lars H. Den som sitter på dansen om natten driter nok i støyen. Det er vel de andre ombord,og muligens også naboene det kan være plagsomt for. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Men hvor ofte må en bruke dassen om natten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 (redigert) I den forrige båten satt det en Jabsco, med et hjul som man dreide på øverst, og den skramlet og bråkte noe voldsomt. Byttet ut den med en som het Silent flush, og den bråkte mindre, men langt fra silent :-) Har nå vakumtoaletter, og de er veldig stillegående. De går på ferskvann, og da er det pumpa som fyller trykktanken som bråker i stedet Det går greit, men er det ikke det ene, så er det det andre Redigert 9.November.2014 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mark Knopfler Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Har montert samme type toalett Masterflush 7160. Har hatt første tur nå i helga lørdag til søndag. Kor lang tid er vanlig å skylle ned etter toalettbesøk? Fylte ca 40 liter på tanken og syns det var litt i meste laget. Kanskje eg skyller litt for lenge? Me er 2 voksne i båten. Dette er første gang eg bruker el. toalett, har kun hatt manuelt tidlegere. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Har montert samme type toalett Masterflush 7160. Har hatt første tur nå i helga lørdag til søndag. Kor lang tid er vanlig å skylle ned etter toalettbesøk? Har nylig montert samme toalett og tipper ca 10 sek på bimmelim og 15 på bommelom kommer litt an på lengden på avløp Synes faktisk toalettet bråker mer enn mitt gamle og det med en mer høyfrekvent lyd, men kvernen er effektiv Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
alidal Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Er modellen med ferskvann-spyling som er stillegående.. Sitér dette innlegget Link to post
Mark Knopfler Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 10 til 15 sekunder hørtes litt lenge ut syns eg. Har hørt at det er godt nok når det forsvinner frå skåla. Har ca 2 meter slange fram til tanken og ca. 40 cm stigning. Får prøve meg litt fram etter kvart. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 Har nettopp montert det for ferskvann. Er veldig stillegående. Det er sjøvannspumpen som bråker... Ferskvannspyling er bra for både hørsel og nese, man hva med magen? Har du egen ferskvannstrykktank for toalett eller tilbakslagsventil til vanlige ferskvannstanken. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
alidal Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 Har ikke egen trykktank til toalettet. Det er påmontert tilbakeslagsventil.... Det skal forøvrig godt gjøres å få noe tilbake til ferskvanntanken selv uten tilbakeslagsventil, da innløpet til toalettet tross alt ikke er nede i toalettet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.