DieselDahl Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 En kompis kjøpte seg Bavaria 37 sport nå og på turen hjem fra Karmøy oppdaget vi at septiken renner tilbake i skåla etter flushing. Bavaria bygger nemlig båtene med vegghengt septiktank og pumpedo. Dvs det kan godt tenkes at denne 2004 modellen ikke hadde tank originalt da tømmeventilen så noe ettermontert ut og det gjorde tanken også da den hang temmelig løst i etpar treskruer.... Det er plenty med plass i båten til å montere tanken lavt men da trengs pumpe for å tømme den (dyrt) og tanken må formtilpasses (dyrere). Jeg antar at med håndpumpet toalett vil det ikke kunne renne noe tilbake og det er nok bare det som står i slangen som returnerer men tanken er altså montert bak i motorrommet så det blir jo en lang slange.... Har noen erfaring med en ventil som fungerer eller andre idéer på hvordan løse dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Kjenner ikke den løsningen så godt akkurat - men alle toaletter har vel en joker ventil for å forhindre tilbakeslag? Ville enten vasket systemet, demontert og satt inn ny joker ventil eller sørget for alltid å pumpe såpass med vann at det ikke kommer noen etterladenskaper tilbake i skåla. Ville startet med joker ventilen uansett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 (edited) Har samme problemet med mitt TMC el.toalett, regner med at problemet er en utslitt/dårlig utløpsventil. Redigert: Ser at Tor Arild trykket på post knappen før meg. Edited March 31, 2014 by Fiks (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Jeg har vegghengt tank i min SUN. Har ettermontert en helt vanlig tilbakeslagsventil kjøpt på Seatronic http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/tilbakeslagsventil-25-p-2159 . Har montert den så nærme toalettet som mulig, og den har fungert helt fint i to sesonger nå. Den holder sikkert ikke i evig tid i septik, men for 80,- kan man jo bytte noen ganger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tnorderu Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Been there, done that !! Jeg hadde også samme problem på min båt da jeg overtok den. Der går septikkslangen fra toalettet i en fin bøy opp før den går ned i septikktanken i motorrommet. Kikket på nettet og fant at utløpsventilen i pumpa måtte byttes. Gjør ikke det uten tømme slangen/tanken først !!! Sørg hvertfall for at den er fylt med så rent vann som mulig. Det gjorde ikke jeg. Heldigvis har jeg sluk på badet, men det var ingen god følelse da jeg skrudde av pumpa og mindre hyggelige ting prutet ut. Trodde aldri det skulle stoppe!!!! . Det ble noen lange sekunder med en fot i dritten og en utenfor, før jeg fikk pumpet ut noe av møkka med dusjen. Men filteret der gikk ganske fort tett. Så da ble det ofret litt håndkle for å komme meg ut og hente vakumpumpe for å ta resten. Men toalettet ble bra etter bytte av ventil i pumpa. Grunnen til at det ble ekstra ille var at matrosen hadde vært ordentlig på toalettet dagen før, og mistet korken på en flaske ned i toalettet når han skulle pumpe ut. Den korken kilte seg godt fast nede i pumpa, så jeg fikk ikke pumpet ut skikkelig før jeg tabbet meg ut. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Husk at checke udluftningen på septiktanken. Selv når tanken er monteret lavt, kan der komme tilbageløb hvis udluftningen er tilstoppet. Been there, smelled that.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TMS Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Bytt/ettermonter tilbakeslagsventil, som nevnt. Bruk mer vann, så blir det vann som renner tilbake. Og blandingen blir tynnere, noe som ikkle er dumt mtp tømming. Mer vann betyr også mindre urinstein i rørene... Quote TMS Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 men da trengs pumpe for å tømme den (dyrt) En god membranpumpe som tåler tørrkjøring koster 1459 kr. Såpass bør man vel kunne koste på en 2004-modell? http://www.maritim.no/elektrisk/toalett_2/12v/tmc-septikpumpe-membran-12v Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Helt enig Møkkalasset, men det syns vel ikke de som bygde båten. Forøvrig er det elektriske toalettet fra Biltema, jeg vet ikke om denne tilbakeslagsventilen finnes på dette toalettet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts